Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na filtrach nie warto oszczędzać - trzeba je wymieniać regularnie

Piotr Walczak
Zaniedbanie może doprowadzić do poważnych i kosztownych awarii. W dodatku ucierpieć też może nasze zdrowie.

Każdy samochód posiada kilka filtrów. Ich zadaniem jest oczyszczanie cieczy lub gazu z zanieczyszczeń. Na nasze zdrowie duży wpływ ma filtr kabinowy. Oczyszcza on powietrze, które dostaje się do pojazdu.

– Zatrzymuje większość pyłków roślinnych, zarodników grzybów, kurz i inne zanieczyszczenia, które unoszą się nad jezdnią – mówi Artur Gawecki z Centrum Ogumienia Jerzego Tomkiewicza w Białymstoku. – Oprócz tego, zapobiega przedostawaniu się do kabiny szkodliwych składników gazów spalinowych oraz nieprzyjemnych zapachów z zewnątrz.

Prawidłowo działający filtr kabinowy zmniejsza ryzyko reakcji alergicznych błon śluzowych nosa i oczu. Jednak przy filtrowaniu dużych ilości powietrza, szybko się zapycha.

Dlatego powinniśmy go wymieniać co 15 tysięcy km lub przynajmniej raz do roku.

W zależności od producenta i marki samochodu, kupimy go w cenie od 80 do ponad 200 zł.

Uwaga na diesel!

Na trwałość układu wtryskowego duży wpływ ma filtr paliwa. Jeżeli zapomnimy o regularnej wymianie tego elementu, możemy zanieczyścić bardzo drogi w naprawie system, szczególnie jeśli jest on wyposażony w common rail.

– Zespół wtryskowy to bardzo precyzyjny układ – przypomina Artur Gawecki. – Dlatego paliwo musi być dokładnie filtrowane, zwłaszcza w nowoczesnych dieslach, gdzie ciśnienie wtrysku jest bardzo wysokie.

Przebiegi, po jakich wymienia się filtr paliwa są rożne – od 30 do 120 tys. km. Jak zaleca Artur Gawecki, w silnikach wysokoprężnych filtr paliwa powinno się wymienić raz w roku. Jego ceny kształtują się w granicach 30-200 zł.


Lepiej zapobiegać niż leczyć

Duże znaczenie dla silnika ma filtr oleju. Powinniśmy wymieniać go razem z olejem, czyli co 10-15 tys. km. Nie jest to kosztowne. Za filtr zapłacimy 30-100 zł.

– Olej smarowy w silnikach spalinowych zmniejsza tarcie w łożyskach, szczelinach i między elementami ruchomymi – tłumaczy Artur Gawecki. – Odprowadza też ciepło i chroni przed korozją. Natomiast filtr jest skuteczną zaporą dla rożnego rodzaju cząstek i drobin zanieczyszczających olej.

Pamiętajmy, że zabrudzona ciecz może doprowadzić do szybkiego zużycia silnika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny