Matura 2011 polski odpowiedzi. Sprawdź czy zdałeś

(pm)
sxc.hu
Udostępnij:
Pytania i odpowiedzi do matury z języka polskiego 2011. Sprawdź czy zdałeś.

Odpowiedzi:

1. zaciekawienie i zaintrygowanie odbiorcy

2. brak prawdziwego porozumienia

3. Komunikacja niewerbalna to sposób zachowania, na który składa się mowa ciała (gest, mimika, ruch, ton głosu, a także kontakt wzrokowy, dotyk) - pozwala dostrzec emocje.

4. jednak, owa komunikacja, tak więc

Czytaj też: Matematyka: Matura 2011. Odpowiedzi, arkusz, klucz

  1. c. umiejętność wzajemnego słuchania
    d. wrażliwość na drugiego człowieka
    e. empatyczna reakcja rozmówców

  2. w akapicie 2 nie ma nic prostszego niż rozmawianie
    w akapicie 4 słuchanie innych to rzecz łatwa i niewymagająca wysiłku

7. Akapit pełni funkcje:
a. podsumowanie wcześniejszych rozważań
b. udzielenie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania
c. porządkowanie wywodu

  1. Funkcja impresywna - zdanie numer 3 (Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszce bardziej postarać ...)
    Funkcja poznawcza - zdanie numer 2 (Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą ...)
  1. Empatia daje szanse wspólnego rozwiązania problemów - tak
    Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych - tak
    Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej pomocy - nie.

  2. C. wprowadzają element ironii

  3. 1. Nazwa zabiegu językowego: cytowanie wypowiedzi autentycznych rozmówców. Przykład: Gdzie byłeś.
    2. nazwa zabiegu językowego: użycie języka potocznego. Przykład: Jesteś głupi, więc ci powiem ...
    3. zróżnicowana składnia. Przykład: zdania pytające, zdania oznajmujące

  4. Podanie większej ilości przykładów dotyczących efektywnej komunikacji - komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).

  5. 1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli
    2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.

wkrótce odpowiedzi z matury z języka polskiego opublikujemy w pliku PDF do ściągnięcia

Część II. Wypracowanie (propozycja odpowiedzi)

Temat 1.
Analizując wiersz "gdy tu mój trup .. ." Adama Mickiewicza oraz "Światło w ciemnościach" Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.

I. Rozpoznanie wstępne:
- romantyczny wiersz A. Mickiewicza powstał na emigracji, pochodzi z cyklu "liryki lozańskie"
- wiersz M. Pawlikowskiej powstał w czasie II wojny światowej
- wiersze należą do liryki bezpośredniej
- oba pisane z perspektywy emigrantów
- teksty podobne w wymowie, pokazują ojczyznę wyidealizowaną oraz tęsknotę osób mówiących

II. Analiza wiersza Mickiewicza

- podmiot liryczny rozdarty pomiędzy rzeczywistością a marzeniami
- ma poczucie rozdźwięku między światem realnym, w którym się znajduje tylko ciałem, a światem który opuścił i gdzie znajduje się jego dusza
- wyobcowany, wyalienowany
- przeżywa tęsknotę za ojczyzną, za krajem dzieciństwa, za kobietą, która została w tamtym świecie
- marzenia są sposobem ucieczki od teraźniejszości
- życie realne jest puste, pozbawione emocji, uczuć, stąd w pierwszej zwrotce porównanie siebie do trupa
- jest nieszczęśliwy z powodu swojej sytuacji życiowej (można uwzględnić tutaj kontekst biograficzny - Mickiewicz nieszczęśliwy jako emigrant, o czym pisał również w Epilogu do "Pana Tadeusza")
- powraca myślami do wspomnień z przeszłości
- prawdziwie życie to życie w świecie marzeń
- świat zapamiętany jest idealny
- ojczyzna myśli jest piękna, piękniejsza niż kraj w którym się znajduje,
- odczuwa więź z innymi emigrantami, jest ich głosem
- obraz świata marzeń: idylliczny obraz przyrody (bujna trawa, jodły),piękny, radosny wypełniony zabawą, pracą czasem troskami
- świat beztroski, poczucie wolności
- centralnym punktem wizji z przeszłości jest kobieta - niewinna, zmierza ku niemu, może symbolizować zarówno miłość poety jaki i wolność
- kobieta zaprezentowana jako uosobienie czystości, niewinności
- romantyczne wyobrażenie kobiety
- może uosabiać nadzieję ("świeci jak jutrzenka")
- wyraźny kontrast pomiędzy światem realnym a wymarzonym

III. Analiza wiersza Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej

- podmiot liryczny ucieka od ponurej rzeczywistości w świat snów
- marzenia senne koją tęsknotę i nostalgię (Jasnorzewska na emigracji)
- gardzi sprawami codziennymi
- zagubiona w świecie realnym, sen jest nicią Ariadny (kontekst mitologiczny)
- świat wojny, ten w którym żyje, jest zły, pozbawiony uczuć, dlatego ucieka od niego w marzenia senne
- tworzy swój własny raj. Który znajduje się pod poduszką
- to we śnie jest ta prawdziwa Polska
- pamięć o Polsce towarzyszy jest zawsze, jak książka z dzieciństwa
- myśli o Polsce są ucieczka od ponurej wojennej rzeczywistości
- Polska, podobnie jak u Mickiewicza jest wyidealizowana
- przywołane jest konkretne miasto - Kraków, z którym czuje więź, tęskni za konkretnymi miejscami: Bielany, ulica Zwierzyniecka, Wisła
- opuszczone miejsce jest edenem, rajem (swojskość, sielankowość)
- kompozycja klamrowa (powtarza się to samo zdanie) - podkreśla ono monotonię, powtarzalność jej życia;

IV. Wnioski:

- dostrzeżenie podobieństw i różnic w obrazach świata marzeń i realności; porównanie, przywołanie kontekstów, np. historycznego, biograficznego, literackiego.

Temat 2
Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej "Granica" przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. w kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje miedzy nimi.

I. Rozpoznanie wstępne:
- "Granica" - powieść psychologiczna (dwudziestolecie międzywojenne)
- problematyka moralna, psychologiczna, filozoficzna (brak jednej obiektywnej prawdy o człowieku)
- różne punkty widzenia (narracja personalna, mowa pozornie zależna)

II. Analiza fragmentów:
Obraz Justyny:
a) Z punktu widzenia Zenona, I fragment:
- uważał, że Justyna jest ulubienicą matki (ma klasę, jej wygląd nie wskazuje na niskie pochodzenie)
- dostrzega tolerancję własnej matki w stosunku do Justyny
- osoba Justyny jest przedmiotem ich rozmów
- zafascynowany fizycznością, urodą Justyny, wzbudza w nim pożądanie
II fragment
- niejednoznaczność oceny Justyny
- służąca którą gardzi ze względu na status społeczny
- miła dobra dziewczyna, która budzi współczucie
- natrętna kochanka, której chce się pozbyć
- gotowa do poświęceń dla niego
- samotna opuszczona, wymagająca opieki
III fragment
- Justyna jako kochanka, "ta trzecia"
b) Justyna w oczach Elżbiety IV fragment:
- negatywna ocena
- prosta, ordynarna, źle ubrana
- bliska Zenonowi
- ciężarna, "nosząca dziecko Zenona"
- prostacka, kłamliwa, głupia

Obraz związku Justyny z Zenonem w oczach różnych bohaterów.
a) Żancia:
- celowo podsuwa mu służącą, podkreśla jej zalety
- nie widzi nic złego w relacjach pan - służąca
b)Zenon:
- zakłamanie Zenona w ocenie swojej relacji z Justyną (szuka usprawiedliwienia)
- dla Zenona jest to tylko związek fizyczny, nie bierze pod uwagę ślubu z Justyną
- Zenon konfrontuje prawdę zewnętrzną o swoim związku z prawdą wewnętrzną (subiektywną)
c) Elżbieta:
- zaskoczona wyborem Zenona, uważa, że jest zaślepiony Justyną
d) Odmienne spojrzenia bohaterów, Żancia akceptuje związek, Zenon pokazuje subiektywizm myślenia i zakłamanie, Elżbieta ocenia negatywnie wybór Zenona.

Konsekwencje wynikające z zestawienia odmiennych spojrzeń:
- niemożność jednoznacznej oceny bohaterki
- nie ma jednej prawdy o człowieku
- różnica między prawdą subiektywną (wewnętrzną) a obiektywną (zewnętrzną)

Wnioski:
- niejednoznaczny obraz Justyny i jej związku z Zenonem
- zarówno Justyna jak i jej związek z Zenonem pokazany z różnych punktów widzenia
- psychologiczne i moralne konsekwencje wyborów podejmowanych przez bohaterów
- konfrontacja różnych opinii o bohaterach i ich relacjach.

Czytaj też: Matematyka: Matura 2011. Odpowiedzi, arkusz, klucz
Matura z języka polskiego 2011 jest 4 maja w środę, natomiast w czwartek maturzyści piszą maturę z matematyki.

Matura jest jednym z najważniejszych egzaminów wżyciu, należy się więc do niej odpowiednio przygotować.

Pytania i odpowiedzi do matury z języka polskiego 2011 opublikujemy po zakończeniu egzaminu w artykułach:

Matura język polski odpowiedzi

Matura 2011: Polski. Odpowiedzi, arkusz, pytania, klucz

Tylko tutaj:
Polski matura próbna 2011 - odpowiedzi, klucz, arkusz

[Matura 2011: Język polski - próbny egzamin. Dziady i Chłopi.
Odpowiedzi dzięki uprzejmości portalu echodnia.eu:
Matura 2011- język polski - odpowiedzi, arkusze pytań tuż po zakończeniu egzaminu

Czytaj e-wydanie »

](http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110208/MATURA2011/586066700)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kala
mozna bylo sie domyslic ze sa 2 odpowiedzi wystarczylo popratrzec ,ze za to zadanie sa az 2 punkty.. to dalo do myslenia... ale przyznaje matura w tym roku TRUDNA... mata fatalna.. przerobiłam tyle zadan a na palcach jednej ręki moge przeliczyc ile z nich bylo podobnych...
k
klaudia
Ta matura to była jakaś porażka, tak jak wyżej.. była do zaznaczenia jedna odpowiedź a tu okazuje się, że były 2 ?! Co za kretyn to układał. Jako, że miałam "przyjemność" pisania także rozszerzenia nie rozumiem jak mogli dać tak zwalone dzieła. Kwiaty Polskie Tuwima ?! I weź się domyśl o co w tym utworze chodzi...
O
Osiem
Nie było źle...Dzięki mojej pani wiedziałam , że trzeba pisać nawet te najbardziej oczywiste rzeczy ( chociaż i tak niektóre pominęłam ) sądzę , że będzie dobrze, a może nawet ponad 70%
Ale matematyka to jakaś porażka......
O
Osiem
Nie było źle...Dzięki mojej pani wiedziałam , że trzeba pisać nawet te najbardziej oczywiste rzeczy ( chociaż i tak niektóre pominęłam ) sądzę , że będzie dobrze, a może nawet ponad 70%
Ale matematyka to jakaś porażka......
T
Tomek
Witam, mam pytanie, jezeli pomylilem epoki przy granicy, tj. napisalem mloda polska a nie 20 lecie miedzywojenne to jest mozliwosc ze mi wyzeruja prace ?
a
anonimous
Ta matura to była jakaś porażka, tak jak wyżej.. była do zaznaczenia jedna odpowiedź a tu okazuje się, że były 2 ?! Co za kretyn to układał. Jako, że miałam "przyjemność" pisania także rozszerzenia nie rozumiem jak mogli dać tak zwalone dzieła. Kwiaty Polskie Tuwima ?! I weź się domyśl o co w tym utworze chodzi...
J
Joanna
Proszę odpowiedzcie mi, popelnilam dwa zasadnicze bledy przy wypracowaniu, tzn napisalam ze Elżbieta miala pozytywny stosunek do Justyny:/ A druga sprawa nie opisałam stosunku Żanci. Czy moge dostac chociaz 10 punktów jeśli reszta będzie w miare dobrze?
ż
żelka
witam!
dzisiejsza matura dała mi popisuwę!
rano,gdy sie na nią spieszyłam aż z tego pośpiechu spadłam ze schodków
myslie ze to jakis znak ;p
hehehe
hmmm...a wracajac do Matury to nie byla az taka trudna chociaz....
ciesze sie tylko ze byla granica do opracowania
a reszta mysle ze jakos poszła
życzę powodzenia w kolejnych przedmiotach i trzymam kciuki za tych wszystkich co pisali byśmy ja moze zdali?
Pozdrawiam!
B
Bruss
masakra... to naprawde bedzie cud jesli to zalicze... czesci zamknietej , nie czytalem nawet polowy bo bylem zajety wypracowaniem... z racji braku znajomosci ksiazki, zaczalem cos bredzic o tych wierszach... niestety zabraklo czasu i na czysto przepisalem tylko polowe, obawiam sie jeszcze, ze zabraknie mi wyrazwo w wypracowaniu... czy " i, ale, bo " liczone sa jako wyraz ?
W
Wojtek
Proszę o odpowiedź bo umieram z nerwów !!
P
Piotrek
Mi wypracowanie dot. wierszy dobrze poszło. Jestem zadowolony, dosyć sporo mi się zgadza z tymi myślnikami tutaj Jednak jedna rzecz mnie irytuje. Było zadanie, w którym polecenie brzmiało :"(bla bla bla) zaznacz prawidłowe odpowiedzi" - więc jasne że pare odp było. Natomiast w następnym zadaniu było: (bla bla bla) zaznacz prawidłową ODPOWIEDŹ znakiem X.. No ku*** czyli na drodze dedukcji jedną zaznaczyć, a były 2/3 dobrze ;/
o
ooo
bd się modlić żeby zdać, pytania do tekstu porąbane, no może kilka do przyjęcia, a wypracowanie o Granicy, jakoś dziwnie tą drugą część co trzeba napisać sformułowali, kilkanaście razy to czytałam i za cholerę nie wiedziałam o co im chodzi, nie wiem może to ze stresu, zobaczymy 30 czerwca.
W
Wojtek
Witam!
Mam poważne pytsanie co do Wypracowania a konkretnie tematu drugiego.
Przez pomyłkę zamiast Zenon Ziembiewicz napisałem
Zenon Gombrowicz, a po drugie dodalem ze na koncu Elzbieta popelnia samobojstwo a nie zenon.
Jakie mogą być tego konsekwencje? Nie zawalilem przez to całej pracy ?
J
Justyna
uznają ci pracę, nie masz się czym martwić. to jest błąd rzeczowy, ale on nie dyskwalifikuje pracy.
P
Patrycja
no fakt tekst nie był trudny ale pytania strasznie trudne, co do wypracowania moim zdaniem trzeba było znac całośc bo fragmenty mało dawały. Mam tylko nadzieję że zdałam...
Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie