Koronawirus w Polsce. Rejestracja dla nauczycieli na szczepienia przeciwko COVID-19 została przedłużona

Aleksandra Kiełczykowska
Aleksandra Kiełczykowska
Koronawirus w Polsce. Rejestracja dla nauczycieli na szczepienia przeciwko COVID-19 została przedłużona
Koronawirus w Polsce. Rejestracja dla nauczycieli na szczepienia przeciwko COVID-19 została przedłużona fot. marzena bugala/ /dziennik zachodni/ polska press
Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało o przedłużeniu tury rejestracji na szczepienia przeciwko COVID-19 przeznaczonej dla nauczycieli. Będą oni mogli się rejestrować do końca trwania dnia 19 lutego.

„Uwaga! Rejestracja na szczepienia przedłużona do piątku, 19 lutego, do końca dnia! Zachęcamy nauczycieli ze szkół i placówek, nauczycieli akademickich i innych osób prowadzących zajęcia na uczelniach do zgłaszania się do szczepień!” – przekazało Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Ministerstwo poinformowało także, że do tej pory zarejestrowało się już prawie 65 tysięcy nauczycieli.

Druga tura rejestracji

Obecnie trwa druga tura rejestracji na szczepienia dla nauczycieli. W niej rejestrować się mogą pozostałe grupy nauczycieli, którzy nie mogli tego zrobić w pierwszej turze, nauczyciele do 65 roku życia oraz nauczyciele akademiccy. Tura początkowo miała trwać do 18 lutego, jednak zgodnie z decyzją ministerstwa została przedłużona o jeden dzień.

Wszyscy nauczyciele mają zostać zaszczepieni produktem firmy AstraZeneca.

Spis Powszechny 2021: są pierwsze kary za odmowę spisania się

Wideo

Materiał oryginalny: Koronawirus w Polsce. Rejestracja dla nauczycieli na szczepienia przeciwko COVID-19 została przedłużona - Polska Times

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

"W dniu 30 listopada grupa ponad sześćdziesięciu naukowców i lekarzy zaapelowała do Pana Prezydenta i Rządu RP, aby szczepienia na koronawirusa SARS-CoV-2 miały charakter wyłącznie dobrowolny. Apel został podpisany między innymi przez dziesięciu profesorów tytularnych, w tym pięciu profesorów z nauk medycznych. Inicjatywa ta została zaatakowana przez prof. Andrzeja Horbana, doradcę premiera ds. walki z COVID-19, który wobec sygnatariuszy użył obraźliwego określenia „kompletna ignorancja” - piszą autorzy "Apelu" odnosząc się do wypowiedzi prof. Horbana opublikowanej przez rp.pl 3 grudnia.

Poniżej przedstawiamy treść riposty na słowa prof. Horbana:

Korzystając z zagwarantowanej prawem prasowym możliwości wyjaśnienia i obrony dobrego imienia sygnatariuszy Apelu, pokażemy, że w jego treści nie jest zawarta „kompletna ignorancja”, a przeciwnie, głęboka wiedza i troska o zdrowie współobywateli.

Treść Apelu była przygotowywana od dłuższego czasu i konsultowana z jego sygnatariuszami. Nad istotnym fragmentem Apelu, dotyczącym nowej generacji szczepionek stworzonych na bazie mRNA, pracował zespół genetyków i biologów. Naukowcy zgodnie orzekli, że „nie są to tradycyjne szczepionki, ale substancje mogące w komórkach ludzkich prowadzić do modyfikacji ekspresji genów”.

W swojej wypowiedzi opublikowanej w Rzeczpospolitej, prof. Horban zwraca uwagę, że „żadna szczepionka nie jest w stanie spowodować wad genetycznych” i dodaje „To jest coś nieprawdopodobnego u człowieka, który jest zaszczepiony”. Tymczasem w Apelu nie mówi się o spowodowaniu wad genetycznych. Nie pojawia się tam sformułowanie, że szczepionki wpływają na genom zawarty w jądrze komórkowym, a jedynie ogólne stwierdzenie o zmianach genetycznych. Zarzucając sygnatariuszom ignorancję, prof. Horban zarzuca im coś, co nie zostało napisane.

Warto więc, aby prof. Horban umiał rozróżnić między wadą genetyczną a zmianą ekspresji genów, czy ewentualnie zmianami genetycznymi typu zmienności. Wada genetyczna jest efektem losowych mutacji w obrębie genu lub genów mających znaczenie dla prawidłowej budowy organizmu i oczywiście mutacja taka najczęściej powoduje stan chorobowy. Natomiast Apel przede wszystkim mówi o zmianie ekspresji genów, a więc ich włączaniu i wyłączaniu poprzez różnorodne mechanizmy na poziomie komórkowym, w tym indukowanie lub hamowanie syntezy białek, u[wulgaryzm]mianie szlaków sygnałowych, które prowadzą do zmiany ekspresji genów itd.

Ignorancją wykazuje się ten, który nie bierze pod uwagę złożoności procesów biologicznych i wypowiada się, iż coś nigdy nie może się wydarzyć. Pomijanie faktu, że przemiany RNA w komórce są dalekie od poznania i manipulacja nimi może zaburzyć funkcjonowanie organizmu jest nie tylko ignorancją, ale także przejawem uczonej niewiedzy. Co rusz odkrywamy przecież nowe typy RNA, w tym takie, których funkcji nie znamy. Twierdzenie, że wprowadzenie mRNA w szczepionce i „zmuszenie” komórki do syntezy wirusowego białka nie wpłynie na tę komórkę jest „pobożnym życzeniem”, nie mającym uzasadnienia w najnowszych badaniach dotyczących RNA, jego roli jako pierwotnego ewolucyjnie materiału genetycznego i jego roli w regulacji ekspresji genów. Nie można wykluczyć, że wprowadzona cząsteczka RNA ulegnie przemianom w komórkach i będzie reagowała z całą masą cząsteczek RNA ludzkiego, wirusowego oraz bakteryjnego...

Warto też podkreślić, że zmiany genetyczne wywołane szczepionkami mRNA, to tylko jedno z zagrożeń. Nie do końca poznany jest także mechanizm tzw. wzmocnienia odpowiedzi immunologicznej (antibody-dependent enhancement) oraz możliwe zagrożenie chorobami autoimmunologicznymi pod wpływem szczepionek mRNA..."

prof. dr hab. n. med. Maria Sobaniec-Łotowska, UMB"

https://www.rp.pl/Covid-19/201209588-W-obronie-Apelu-w-sprawie-szczepien-Riposta-na-slowa-prof-Andrzeja-Horbana.html?fbclid=IwAR0w9usTSzKU_XweAt1AygiTTyFzlzzxlnAE8pTV53ehWQcIP7nKBZrLb0c

Dodaj ogłoszenie