GDDKiA w Białymstoku na sejmiku. Nowe obwodnice w Podlaskiem

MGZaktualizowano 
Radni rozmawiali o drogach
Radni rozmawiali o drogach wrotapodlasia.pl
Nowe obwodnice będą budowane w województwie podlaskim.

Najważniejsze inwestycje na drogach krajowych w województwie podlaskim. To główny temat wczorajszego spotkania przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku z radnymi sejmiku. Informację przedstawiał wiceszef dyrekcji Sławomir Topczewski.

- 2 maja otworzymy oferty na budowę obwodnicy Stawisk i Szczuczyna. W lipcu tego roku planujemy zakończenie obwodnicy Zambrowa, a w sierpniu odcinek Białystok-Jeżewo - przypominał Sławomir Topczewski.

Przebudowa S8 dopiero od 2014 roku

Białostocki oddział GDDKiA będzie też odpowiadał za przebudowę S8 na trasie Wyszków-Białystok, ale większość odcinków będzie realizowanych dopiero w latach 2014-2020.

Radni sejmiku dopytywali się o konkretne trasy w województwie podlaskim, związane często z ich miejscem zamieszkania. Chodzi m.in. o obwodnicę Suwałk, drogę w Wysokiem Mazowieckiem, trasę Białystok-Sokółka, czy krajową dziewiętnastkę. Dyrektor Topczewski odpowiadał, że na większość inwestycji trzeba będzie poczekać kilka lat.

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Materiał oryginalny: GDDKiA w Białymstoku na sejmiku. Nowe obwodnice w Podlaskiem - Kurier Poranny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
g
gość
Anatomia degradacji transportowej i cywilizacyjnej Polski pół-ws -czesc V

Lotnisko. Przy podjętej przy aktywnym współudziale czynników lokalnych? udanej próbie zablokowania budowy lotniska na terenie białostockich Krywlan (plany od okresu przedwojennego, cały teren podany drenażowi i gotowy do podjęcia prac budowlanych), przefosowano zablokowaną następnie koncepcję budowy lotniska na terenach w kierunku na zachód.. Zamiast podjąć ponowne próby budowy lotniska na Krywlanach, ewentualnie na obszarze niespornym (kierunek na Zabłudów), lokalni decydenci ostatnio uzyskali zgodę (sic) na przeznaczenie przyznanych już dotacji unijnych na budowę lotniska na inne cele. Koncepcja zaś budowy lotniska w nowej perspekywie finansowej 2014-2020 wydaje się być wysoce nierealistyczna. Istnieje zatem realne zagrożenie, że Białystok zostałby jedynym miastem wojewódzkim w Polsce bez lotniska regionalnego

Konkluzja. Siłą rzeczy skrótowy i wybiórczy obraz wieloaspektowego wyłączenia infrastrukturalnego (degradacji cywilizacyjnej) Białegostoku i Podlasia jest oczywiście niezgodny z prawem unijnym, traktatem akcesyjnym RP do UE, oraz zapisami Zielonej Księgi TEN-T. Nie mówiąc już – moim zdaniem - o prawidłowo rozumianym interesie ekonomicznym czy społecznym oraz racji stanu Tym bardziej zaskakuje skala podejmowanych działań i ich dotychczasowa skuteczność, szczególnie efektywna przy bierności lokalnego społeczeństwa i braku stosownych działań odpornościowych lokalnych decydentów. Co najbardziej zaskakujące jednak to fakt, iż temu destruktywnemu procesowi towarzyszy formalne milczenie literalnie wszystkich sił politycznych w kraju.
zgłoś
g
gość

Anatomia degradacji transportowej i cywilizacyjnej Polski pół-ws -czesc IV

Kolej. Proponowana obecnie koncepcja budowy, ciągle odkładanej w czasie, tzw. Rail Baltica (obecnie raczej wskazująca na opcję połączenia Berlin-Petersburg (vide ostatnia konferencja helsińska z czerwca 2011), kolei która (pomimo wielu prób wyłączenia miasta z przebiegu tej trasy – vide: konferencja w Berlinie 2008 rok) - z oczywistych względów ekonomicznych musi przechodzić przez Białystok (jedyne duże miasto), została obecnie opracowana w ten sposób aby kolej ta, formalnie idąc przez Białystok, omijała w zasadzie stolice województwa, przechodząc jedynie przez jego peryferia (Starosielce). Jest zatem oczywiste, że przy założeniu braku budowy kolejowego portu przeładunkowego w Białymstoku, i w sytuacji gdy znacznie ponad 90 % przewozów na tej trasie to przewóz towarów, rozwiązanie takie nie wpłynie w jakikolwiek pozytywny sposób na rozwój ekonomiczny miasta i regionu. Natomiast próba zmiany przebiegu trasy Rail Baltica i włączenia do niej Ełku zamiast Augustowa, w sposób oczywisty degraduje województwo podlaskie pod względem „rozwoju” transportu kolejowego, szczególnie gdy nie przewiduje się ani odtworzenia linii kolejowej Białystok-Lublin, ani nie widzi się potrzeby modernizacji jakichkolwiek linii kolejowych na terenie województwa podlaskiego. Wydaje się w tym względzie, iż zasadniczym problemem dla decydentów jest umotywowanie (ewentualnie planowanego nadal?) wyłączenia Białegostoku z sieci ten-t Rail Baltica.

zgłoś
g
gość
Anatomia degradacji transportowej i cywilizacyjnej Polski pół-ws -czesc III

Drogi. Zaplanowanie w roku 2007, a następnie wprowadzenie w roku 2009, niezgodnej z prawidłowo rozumianym interesem państwa i regionu nowej koncepcji połączenia z nabadbałtyką oznaczało najpierw wstrzymanie zaplanowanych (piętnastoletnie przygotowania, wykup ziemi, etc) i rozpoczętych już prac, zrywanie kontraktów i płacenie związanych z tym odszkodowań, jak też stratę ogromnych dotacji, w tym unijnych (na samą drogę Białystok – Suwałki przeznaczono miliard osiemset milionów zl). Należy przy tym pamiętać, iż ustalone w październiku 2009 przez rząd nowe „rozwiązania” drogowe, nie tylko odcinają całą Polskę wschodnią od krajów bałtyckich, ale też całkowicie rozbijają układ transportowy województwa na osi północ-południe. Proponowane puszczenie ruchu na Grodno wokół puszczy knyszyńskiej zaś jest kolejnym przykładem w pełni nieekonomicznych założeń planowych „inwestycji”. Z kolei coraz bardziej oddalające się w czasie „planowanie” budowy połączenia drogowego Lublin-Białystok, połączone z mającym właśnie miejsce ustanawianiem coraz to nowych obszarów Natury 2000 wzdłóż lub w poliżu tej trasy, zdaje się znamionować ukryte dążenia do całkowitej rezygnacji z budowy połączenia Lublin-Białystok (tak zresztą jak na kierunku Białysok–Suwałki). Wreszcie wprowadzony ostatnio system opłat drogowych, który drogę przez Ł…. do granicy państwa wyłącza z tychże opłat (sic), podczas gdy cala droga s 8 do Białegostoku jest w te opłaty włączona - w sposób bezdyskusyjny wskazuje na intencje tego rozwiązania. Przy tym wszystkim nawet połączenie z Warszawą zostało przesunięte w budowie na bliżej nieokreślony termin. Widać tu zatem wyraźnie pogłębiająca się koncepcję prawie całkowitego wyłączenia Podlasia, a szczególnie Białegostoku z rozwoju infrastruktury drogowej
zgłoś
g
gość

Anatomia degradacji transportowej i cywilizacyjnej Polski pół-ws -czesc II

Polityka. Koncepcja skierowania tzw. sprawy Rospudy do ETS wydaje się być od początku ideą obliczoną nie na same przeprowadzenie rozprawy (która by zapewne przez stronę polską została wygrana – przykład austriacki), ale na rezygnację z planów budowy prawidłowego połączenia z krajami bałtyckimi przez warszawskich decydentów p r z e d podjęciem kwestii przez trybunał. Natychmiastowe po tym ruchu (marzec 2009) pismo unijnego komisarza ds. środowiska do warszawskiego ministra spraw zagranicznych (sic) w sprawie „niepokoju” o losy lasów na północ od Białegostoku już (a nie samej Rospudy) może wskazywać na właściwy, szerszy cel działań.. Do myślenia też daje: rezygnacja w październiku 2007 pod naciskiem pewnych organizacji z nominacji psl-owskiego ministra środowiska na rzecz zwolennika ominięcia Białegosotoku w transporcie unijnym; włączenie puszczy knyszyńskiej i augustowskiej do obszarów siedliskowych Natury 2000 w trakcie prowadzenia sprawy przez ETS odnośnie Rospudy; koncepcja i procedowanie tzw. okrągłego stołu; trudności z znalezieniem firmy opracowującej raport środowiskowy dla Rospudy, a następnie ilość poprawek do raportu środowiskowego; rezygnacja decydentów z szeregu uwag to tegoż raportu; pośpiech przy prowadzeniu szeregu prac i opracowań, etc. Nie bez znaczenia jest też rola powołanego przez ministra środowiska pewnego organu w podejmowaniu kluczowych decyzji co do przebiegu dróg, kolei i usadowieniu lotniska. Milczenie szeregu polityków podlaskich i białostockich w zasadniczej dla rozwoju miasta i regionu kwestii jest kolejną kwestia wartą omówienia.

zgłoś
g
gość

Anatomia degradacji transportowej i cywilizacyjnej Polski pół-ws -czesc I

W 1991 roku ówczesny rząd neoliberalny proponował wyłączenie Białegostoku z europejskiej sieci komunikacyjnej i puszczenie ruchu do krajów nadbałtyckich z praktycznym pominięciem Podlasia. Po dwudziestu latach okazuje się, iż ta wyłączająca część kraju i skazująca Polskę północno-wschodnią na niebyt cywilizacyjny koncepcja, oczywiście niezgodna z prawidłowo rozumianym interesem państwa i narodu, jest obecnie bardzo szeroko i wieloetapowo realizowana. Sprawność tego procesu jest oczywista. Efektywne próby wprowadzenia w życie tej idei oznaczają zaś nie tylko odcięcie Polski od Białorusi, ale przede wszystkim regres cywilizacyjny ogromnego obszaru kraju. W realizację tak zakładanego? procesu (poza pijarem i grą polityczną) zaangażowany jest jak najbardziej konkretny aspekt drogowy, kolejowy, lotniczy. Poniżej kilka uwag w tej sprawie. Wydaje się, zatem, iż mogło i może mieć miejsce, co następuje:

Pijar. Olbrzymi zakres jednostronnego nagłośnienia pseudo sprawy Rospudy w mediach polskiojęzycznych, europejskich i nawet (o dziwo) światowych, wskazuje na środki i możliwości sił zaangażowanych. Brak informowania zaś o kontrargumentach jest tu kolejnym wskaźnikiem jednostronnego zaangażowania tzw. „pijaru”. Obecnie nieustanne pokazywane medialnie (internet, prasa; no ale jeszcze nie w atlasach) wymyślonego przez rząd w X 2009, a praktycznie nieistniejącego układu drogowego, dezinformuje społeczeństwo. W mediach wybranych krajów unijnych, (np. nadbałtyckich) jak też często w tzw. „opracowaniach” pokazuje się od długiego czasu nawet przebieg dróg, kolei z pominięciem Białegostoku. Przykłady te pokazują zaangażowanie ogromnych środków zagranicznych i krajowych w koncepcję wyłączenia Polski północno-wschodniej z rozwoju cywilizacyjnego. Ku tym większemu zaskoczeniu, obecnie jest lansowany zarazem polski pijar pozytywny (tv), gdzie niezmiernie często pojawiają się tezy o rozwoju obszarów wschodnich Polski.

zgłoś
g
gość

W „Długookresowej Strategi Rozwoju Kraju Polska 2030 Trzecia fala nowoczesności”, z 17 listopada 2011 roku (potem zatwierdzonej przez rząd) znajduje się niedopuszczalny w moim odczuciu projekt rozwiązania prowadzącego w praktyce do tego że co namniej do roku 2030 (a zatem przez okres co najmniej dwudziestu lat) nie wybudowanoby nowoczesnego połączenia drogowego Białegstoku, Podlasia i Polski Wschodniej z krajami nadbałtyckimi.
Rozwiazanie takie należy uznać - uważam - za niezwykle nieuprawnione, jako praktycznie wyłączające na okres ponad dwudziewstu lat ten obszar kraju z efektywnej wymiany ekonomicznej z krajami bałtyckimi.

Przypomniec tylko wypada, iż na skutek tzw "Rospuda case" zablokowano (niezgodnie z Traktatem Akcesyjnym RP do UE oraz zaleceniami Zielonej ksiegi TEN-T) wybudowanie takiego połaczenia ,które miało nota bene powstać juz do roku 2012 włącznie.

Por. Rysunek 7.6"Schematyczny układ drogowy w Polsce w 2030 r." ( Źródło:Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. 2011.Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030) - projekt z 17 listopada 2011 roku, str. 258 - gdzie jest mowa jedynie o autostradzie - uwaga -"w budowie"

zgłoś
G
Gość

południowa część województwa jest od wielu lat traktowana po ,,macoszemu" - pamiętajmy o tym przy kolejnych wyborach !!!

zgłoś
G
Gość

Ooo na zdjęciu to ten nibymarszałek co po Polsku nie umie mówić ? - ale wstyd...

zgłoś
g
gość
Sowieci okupowali nasz kraj przez 44 lata, Tu wiesz co można zrobić przez 44 lata. Co to jest w porównaniu z czekaniem przez 2 lata. Swoją drogą gdzie lotnisko się pytam.

Mam trochę lat a sowieta w życiu nie widziałem. Zakładając nawet, że byli przez 44 lata, to jednak od 22 lat nie ma ich. Dla inaczej znających historię przypomnę, że to dłużej niż trwała epoka napoleońska, dłużej niż trwała III Rzesza.
zgłoś
G
Gość
Lotniaska niebedzie do 2030 r. Dopiero wówczas jest szansa na spłacenie tak bardzo potrzebnych dla rozwoju miasta obiektów jak Opera i Muzeum Sybiru. Tylko się cieszyc z Marszałka i Prezydenta jakich mamy.

Lem napisał, że póki nie zajrzał do internetu, dopóty nie wiedział, że na świecie jest tylu idiotów. Ty jesteś doskonałą ilustracją tych słów.

Co ma Opera, budowana przez województwa głównie z pieniędzy z osi kulturalnej programu Infrastruktura i Środowisko do regionalnego lotniska, które miało zostać zbudowane z Regionalnego Programu Operacyjnego. I o jakim spłacaniu mówisz, skoro nikt na operę kredytów nie zaciągał, bo budowana była w większości z unijnej kasy. A co do tego wszystkiego ma prezydent, który z budową lotniska, czyli inwestycji wojewódzkiej, nie ma nic wspólnego. I skąd ci się tam wzięło Muzeum Sybiru, które jak na razie zajmuje dwie sale w starym muzeum wojska i kosztowało do tej pory 300 tysięcy złotych. A nowe na Węglówce to nie wiadomo w ogóle czy powstanie, bo nie wiadomo za bardzo skąd na nie wziąć pieniądze.

I co to wszystko ma wspólnego z drogami krajowymi, czyli czymś co jak sama nazwa wskazuje, buduje państwo?
zgłoś
h
harrier

Lotniaska niebedzie do 2030 r. Dopiero wówczas jest szansa na spłacenie tak bardzo potrzebnych dla rozwoju miasta obiektów jak Opera i Muzeum Sybiru. Tylko się cieszyc z Marszałka i Prezydenta jakich mamy.

zgłoś
N
Nomen
Szkoda że dopiero za 2 lata będzie przebudowa ekspresówki, gdy by wcześniej się po starli to by wcześniej można było by jeździć z Białegostoku do Warszawy.

Sowieci okupowali nasz kraj przez 44 lata, Tu wiesz co można zrobić przez 44 lata. Co to jest w porównaniu z czekaniem przez 2 lata. Swoją drogą gdzie lotnisko się pytam.
zgłoś
q
qsantypek
Trasa "Kopernikowska" czyli przedłużenie ul Kopernika do Towarowej opisywał swoim ołówkiem śp. Henryk Wilk przed Dożynkami Centralnymi w Białymstoku. Odbyłu się one 1 Września 1973 roku i budują ją dalej . Szkołe Muzyczną przy ul. Podłeśnej, zaczęto budować w 1969 roku i budują ją dalej... itp,... Jedyne, co się zmieniło to nazewnictwo, np:
"Czyn Społeczny", na "Czyn Parafialny"; ORMO na S. M.; Zbiórki już nie tyczą się idei Odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie, a Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie, która to idea powstała jeszcze przed II Wojna Światową... Tylko kolej jakby jeździła wolniej i więcej pijaków po trawnikach miejskich ( o psich gównach nie wspomnę...)
Jeszcze ze trzy pokolenia i może zbudują Trasę Szybkiego Ruchu wzdłóż granic wschodnich naszej ukochanej R. Polskiej. Zaraz po Stadionie i parkingach w centrum hihihihihi... Jaja
zgłoś
a
adrian

Szkoda że dopiero za 2 lata będzie przebudowa ekspresówki, gdy by wcześniej się po starli to by wcześniej można było by jeździć z Białegostoku do Warszawy.

zgłoś
k
kio

hahaha mam teraz 25 lat a będą realizować 214-2020 brawo czyli będę miał 33 lata super oby tak dalej, Białystok miasto turystyczne tak chyba z Moniek, Sokółki itp itd przyjeżdżają na zakupy tacy to turyści, priorytetem powinno być dobre i szybkie połączenie z miastem i województwem a takie zwlekanie z czasem sprawi że nic tutaj nie będzie a z opery zrobią silos na zborze dla rolników! brawa brawa jeszcze raz brawa za infrastrukturę

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3