Budowanie odporności - 12 faktów i mitów. Sprawdź, co naprawdę wzmacnia układ immunologiczny, a co nie

Martyna Jaros
Martyna Jaros
fotojog / Getty Images
Budowanie odporności to długotrwały proces, którego nie zastąpią reklamowane suplementy diety. Aby układ immunologiczny chronił przed rozwojem infekcji oddechowej, czyli przeziębienia, grypy czy COVID-19, warto zastosować prawdziwie skuteczne sposoby, a inne sobie odpuścić. Wyjaśniamy, które metody wzmacniania odporności są naprawdę skuteczne – sprawdź fakty i mity!

Czym jest odporność i od czego zależy?

Odporność to zdolność organizmu do przeciwstawiania się działaniu niekorzystnych czynników, do których należą również drobnoustroje chorobotwórcze, czyli bakterie, wirusy, grzyby i pierwotniaki, które powodują zakażenia.

Układ odpornościowy budują narządy takie jak:

  • szpik kostny – to w nim powstają nowe leukocyty, czyli komórki odpornościowe, a także przechowywane są limfocyty T pamięci, które umożliwiają ponowną produkcję przeciwciał po ponownym zetknięciu się z patogenem nawet po długim czasie;
  • grasica – pełni kluczowe role w pierwszych latach życia, gdyż odpowiada za kontrolę rozwoju innych narządów układu limfatycznego. To w niej wytworzone w szpiku kostnym komórki nabierają swoich funkcji. U osób dorosłych ten narząd jest szczątkowy;
  • śledziona – stanowi największy element układu limfatycznego. Odpowiada za filtrację i oczyszczanie krwi z uszkodzonych komórek oraz patogenów. W stanach infekcji wytwarza limfocyty uczestniczące w reakcjach odpornościowych;
  • węzły chłonne – są rozmieszczone w wielu miejscach w ciele, a zwłaszcza w okolicy żuchwy, uszu, na szyi, w dołach pachowych, jamie brzusznej, pachwinach, pod kolanami. W stanach infekcji powiększają się, gdyż to w nich dochodzi do neutralizacji szkodliwych patogenów. Ponadto ich rolą jest wytwarzanie limfocytów zdolnych do unieszkodliwiania wirusów;
  • migdałki – są zlokalizowane poniżej gardła i chronią przed przedostawaniem się wirusów i bakterii do przewodu pokarmowego i układu oddechowego.

Odporność wymaga sprawnej współpracy wymienionych narządów, aby nie dopuścić do wniknięcia szkodliwych drobnoustrojów do organizmu i ich namnażania, co stanowi przyczynę rozwoju choroby.

Dowiedz się także na temat:

Dlaczego chorujemy na przeziębienie, grypę, COVID-19?

Zarówno COVID-19, jak i inne infekcje górnych dróg oddechowych to wynik działania wirusów w przypadku niewystarczającej ochrony przez układ odpornościowy, nazywany też immunologicznym. W przypadku nowego patogenu, jakim jest SARS-CoV-2, mało osób posiadało przed pandemią chroniące przed nim przeciwciała – występowały u tych, u których grypa była spowodowana przez znane już koronawirusy.

Na obecnym etapie epidemii obronne immunoglobuliny mają nie tylko ozdrowieńcy (w tym ci, którzy przeszli zakażenie bezobjawowo), ale też osoby zaszczepione przeciw COVID-19. W połowie 2021 roku odpowiednie przeciwciała miało już 60 proc. Polaków.

Dlaczego jednak niektórzy zarażają się wirusami oddechowymi nawet pomimo szczepień? Zjadliwość panującego wariantu Delta wirusa to tylko część wytłumaczenia. Dla obrony przed zakażeniem potrzebne są nie tylko przeciwciała, ale też sprawnie działający układ odpornościowy.

Nieoceniony wpływ na działanie układu immunologicznego ma styl życia, w tym stosowana dieta i inne nawyki. Co pomoże ją wzmocnić, a co nie? Sprawdź fakty i mity na temat budowania odporności!

Sprawdź także:

ZOBACZ: Jak wzmocnić odporność jesienią? Ekspert: Agnieszka Cegielska, propagatorka naturalnego stylu życia

Wideo

Materiał oryginalny: Budowanie odporności - 12 faktów i mitów. Sprawdź, co naprawdę wzmacnia układ immunologiczny, a co nie - Strona Zdrowia

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Iga34

U mnie podstawa to wypicie z rana ciepłej szklany wody z miodem, cytryną, imbirem i kurkumą. Rzadko kiedy cos mnie łapie, ale jak już czuje, że coś się dzieję to sięgam po verbascon, który wzmacnia odporność dzięki wyciągowi z korzenia pelargonii afrykańskiej

b
betka
Staram się cały rok dbać o zdrową dietę i sport w całej rodzinie. A jak coś się zaczyna, zwłaszcza u dzieci, jakiś kaszel czy ból gardła to sięgamy po Apicold z propolisem.
Dodaj ogłoszenie