Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Black Friday – promocje to same okazje? UOKiK ostrzega i przypomina, jakie mamy prawa

asz
Już za chwilę Black Friday! Promocje mogą skusić każdego - UOKiK przypomina więc o tym, jakie mamy prawa.
Już za chwilę Black Friday! Promocje mogą skusić każdego - UOKiK przypomina więc o tym, jakie mamy prawa. fot.dariusz bloch/polska press
W Black Friday promocje czekają na nas na każdym kroku, tak, że trudno im się oprzeć. Polacy deklarują, że w Czarny Piątek chętnie zapolują na wyprzedaże, a sklepy spodziewają się tego dnia lepszych wyników sprzedaży niż tuż przed Bożym Narodzeniem. Klienci muszą być jednak ostrożni i to na co dzień, a nie tylko od święta. W Black Friday promocje nie oznaczają, że konsumenci tracą swoje prawa. Przypomina o tym UOKiK.

Choć Black Friday pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, na dobre zadomowił się w Polsce. Z roku na rok coraz więcej sklepów oferuje promocje na Czarny Piątek, a klienci chętnie z nich korzystają i szukają ich z wyprzedzeniem. W tym roku Black Friday jest 29 listopada 2019.

Po jakie triki sięgają sprzedawcy, by wyciągnąć od ciebie pieniądze? Sprawdź i nie daj się na nie nabrać!

Jak kupować z głową w Black Friday? Tak sklepy naciągają cię...

Black Friday – promocje nie znoszą praw konsumentów

Jak zwykle w Black Friday, promocje i wyprzedaże będą kusić nas z daleka, by z nich skorzystać. Łatwo ulec emocjom i dokonać zakupu, z którego finalnie nie będziemy zadowoleni. Czy możemy zwrócić lub zareklamować towar? M.in. o tym przypomina konsumentom UOKiK w związku ze zbliżającym się Czarnym Piątkiem.

Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa.
Przypominają o nich wspólnie Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - czytamy w komunikacie na stronie UOKiK.

Black Friday - promocje i wyprzedaże w sklepach stacjonarnych, a prawa konsumenta

Jeśli w najbliższy piątek wyjdziemy z domu, na naszej drodze niemal każdy sklep będzie zapraszał nas do skorzystania z jego oferty na Black Friday. Promocje mogą skusić nawet najbardziej odpornych na nie, ale warto przy tym nie zapominać o swoich prawach. UOKiK przypomina, że kupując w sklepach stacjonarnych, możemy:

  • reklamować towar z wadą w ciągu 2 lat od dnia zakupu (nie dotyczy to produktów przecenionych ze względu na wadę, gdy jest to wyraźnie powiedziane – takich wad nie można reklamować)
  • żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny przy reklamacji, a nawet odstąpienia od umowy, gdy wada jest istotna
  • kupić towar w niższej cenie, jeśli przy kasie okaże się wyższa niż cena na metce lub wywieszce

Warto pamiętać, że w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, zwrot towarów zależy od sprzedawcy, który ma prawo określić warunki zwrotu. Często w przypadku wyprzedaży, np. na Black Friday, promocje są atrakcyjne, ale nie mamy możliwości zwrotu towarów.

Czy ochroniarz może nas przeszukać? Co robić, kiedy zaginie przesyłka? Komu zgłosić złe jakościowo jedzenie kupione w sklepie? Czy każdy produkt można zwrócić? Kiedy sprzedawca odmówi nam sprzedaży? Odpowiedzi na te pytania to praktyczna strona praw konsumenta, które chronią nasze codzienne zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych. Sprawdź, jakie masz prawa i nie daj się zwieść.

Kupujesz - masz swoje prawa. Nie daj się oszukać w sklepie!

Jakie mamy prawa, kupując przez internet? Porady na Black Friday i Cyber Monday

W Black Friday, a także Cyber Monday, wielu z nas zrobi także zakupy w sieci. W tym przypadku również warto pamiętać o tym, jakie mamy prawa. UOKiK zwraca uwagę, że:

  • odbierając przesyłkę w uszkodzonym opakowaniu, powinniśmy otworzyć je przy kurierze i w razie potrzeby spisać protokół
  • jeśli nie możemy otworzyć paczki przy kurierze, w trakcie jej otwierania powinniśmy robić zdjęcia i nagrać film
  • za uszkodzony w czasie przesyłki towar odpowiedzialność ponosi sklep, gdy to on wybrał kuriera
  • zakupiony towar powinniśmy dostać w ciągu 30 dni od daty zamówienia – potem mamy prawo odstąpić od umowy
  • zakupiony towar, również przeceniony, mamy prawo zwrócić do 14 dni – nie może on nosić śladów użytkowania
  • najbezpieczniejszą metodą płatności jest płatność kartą kredytową

To pierwsze porady, których UOKiK udziela konsumentom przed Black Friday. Promocje wybuchną 29 listopada, zaś dzień wcześniej, w czwartek 28 listopada o godz. 12.00 eksperci ECK i UOKiK udzielą online więcej informacji o prawach konsumenta oraz sztuczkach, które stosują sprzedawcy.

OFERTY SKLEPÓW NA BLACK FRIDAY

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny