Choć Black Friday pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, na dobre zadomowił się w Polsce. Z roku na rok coraz więcej sklepów oferuje promocje na Czarny Piątek, a klienci chętnie z nich korzystają i szukają ich z wyprzedzeniem. W tym roku Black Friday jest 29 listopada 2019.
Black Friday – promocje nie znoszą praw konsumentów
Jak zwykle w Black Friday, promocje i wyprzedaże będą kusić nas z daleka, by z nich skorzystać. Łatwo ulec emocjom i dokonać zakupu, z którego finalnie nie będziemy zadowoleni. Czy możemy zwrócić lub zareklamować towar? M.in. o tym przypomina konsumentom UOKiK w związku ze zbliżającym się Czarnym Piątkiem.
Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa.
Przypominają o nich wspólnie Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - czytamy w komunikacie na stronie UOKiK.
Black Friday - promocje i wyprzedaże w sklepach stacjonarnych, a prawa konsumenta
Jeśli w najbliższy piątek wyjdziemy z domu, na naszej drodze niemal każdy sklep będzie zapraszał nas do skorzystania z jego oferty na Black Friday. Promocje mogą skusić nawet najbardziej odpornych na nie, ale warto przy tym nie zapominać o swoich prawach. UOKiK przypomina, że kupując w sklepach stacjonarnych, możemy:
- reklamować towar z wadą w ciągu 2 lat od dnia zakupu (nie dotyczy to produktów przecenionych ze względu na wadę, gdy jest to wyraźnie powiedziane – takich wad nie można reklamować)
- żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny przy reklamacji, a nawet odstąpienia od umowy, gdy wada jest istotna
- kupić towar w niższej cenie, jeśli przy kasie okaże się wyższa niż cena na metce lub wywieszce
Warto pamiętać, że w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, zwrot towarów zależy od sprzedawcy, który ma prawo określić warunki zwrotu. Często w przypadku wyprzedaży, np. na Black Friday, promocje są atrakcyjne, ale nie mamy możliwości zwrotu towarów.
Jakie mamy prawa, kupując przez internet? Porady na Black Friday i Cyber Monday
W Black Friday, a także Cyber Monday, wielu z nas zrobi także zakupy w sieci. W tym przypadku również warto pamiętać o tym, jakie mamy prawa. UOKiK zwraca uwagę, że:
- odbierając przesyłkę w uszkodzonym opakowaniu, powinniśmy otworzyć je przy kurierze i w razie potrzeby spisać protokół
- jeśli nie możemy otworzyć paczki przy kurierze, w trakcie jej otwierania powinniśmy robić zdjęcia i nagrać film
- za uszkodzony w czasie przesyłki towar odpowiedzialność ponosi sklep, gdy to on wybrał kuriera
- zakupiony towar powinniśmy dostać w ciągu 30 dni od daty zamówienia – potem mamy prawo odstąpić od umowy
- zakupiony towar, również przeceniony, mamy prawo zwrócić do 14 dni – nie może on nosić śladów użytkowania
- najbezpieczniejszą metodą płatności jest płatność kartą kredytową
To pierwsze porady, których UOKiK udziela konsumentom przed Black Friday. Promocje wybuchną 29 listopada, zaś dzień wcześniej, w czwartek 28 listopada o godz. 12.00 eksperci ECK i UOKiK udzielą online więcej informacji o prawach konsumenta oraz sztuczkach, które stosują sprzedawcy.
OFERTY SKLEPÓW NA BLACK FRIDAY
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?