Choć Black Friday pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, na dobre zadomowił się w Polsce. Z roku na rok coraz więcej sklepów oferuje promocje na Czarny Piątek, a klienci chętnie z nich korzystają i szukają ich z wyprzedzeniem. W tym roku Black Friday jest 29 listopada 2019.
Jak kupować z głową w Black Friday? Tak sklepy naciągają cię...
Black Friday – promocje nie znoszą praw konsumentów
Jak zwykle w Black Friday, promocje i wyprzedaże będą kusić nas z daleka, by z nich skorzystać. Łatwo ulec emocjom i dokonać zakupu, z którego finalnie nie będziemy zadowoleni. Czy możemy zwrócić lub zareklamować towar? M.in. o tym przypomina konsumentom UOKiK w związku ze zbliżającym się Czarnym Piątkiem.
Warto wiedzieć, do czego zobowiązani są sprzedawcy, a tym samym, jakie mamy prawa.
Przypominają o nich wspólnie Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - czytamy w komunikacie na stronie UOKiK.
Black Friday - promocje i wyprzedaże w sklepach stacjonarnych, a prawa konsumenta
Jeśli w najbliższy piątek wyjdziemy z domu, na naszej drodze niemal każdy sklep będzie zapraszał nas do skorzystania z jego oferty na Black Friday. Promocje mogą skusić nawet najbardziej odpornych na nie, ale warto przy tym nie zapominać o swoich prawach. UOKiK przypomina, że kupując w sklepach stacjonarnych, możemy:
- reklamować towar z wadą w ciągu 2 lat od dnia zakupu (nie dotyczy to produktów przecenionych ze względu na wadę, gdy jest to wyraźnie powiedziane – takich wad nie można reklamować)
- żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny przy reklamacji, a nawet odstąpienia od umowy, gdy wada jest istotna
- kupić towar w niższej cenie, jeśli przy kasie okaże się wyższa niż cena na metce lub wywieszce
Warto pamiętać, że w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, zwrot towarów zależy od sprzedawcy, który ma prawo określić warunki zwrotu. Często w przypadku wyprzedaży, np. na Black Friday, promocje są atrakcyjne, ale nie mamy możliwości zwrotu towarów.
Kupujesz - masz swoje prawa. Nie daj się oszukać w sklepie!
Jakie mamy prawa, kupując przez internet? Porady na Black Friday i Cyber Monday
W Black Friday, a także Cyber Monday, wielu z nas zrobi także zakupy w sieci. W tym przypadku również warto pamiętać o tym, jakie mamy prawa. UOKiK zwraca uwagę, że:
- odbierając przesyłkę w uszkodzonym opakowaniu, powinniśmy otworzyć je przy kurierze i w razie potrzeby spisać protokół
- jeśli nie możemy otworzyć paczki przy kurierze, w trakcie jej otwierania powinniśmy robić zdjęcia i nagrać film
- za uszkodzony w czasie przesyłki towar odpowiedzialność ponosi sklep, gdy to on wybrał kuriera
- zakupiony towar powinniśmy dostać w ciągu 30 dni od daty zamówienia – potem mamy prawo odstąpić od umowy
- zakupiony towar, również przeceniony, mamy prawo zwrócić do 14 dni – nie może on nosić śladów użytkowania
- najbezpieczniejszą metodą płatności jest płatność kartą kredytową
To pierwsze porady, których UOKiK udziela konsumentom przed Black Friday. Promocje wybuchną 29 listopada, zaś dzień wcześniej, w czwartek 28 listopada o godz. 12.00 eksperci ECK i UOKiK udzielą online więcej informacji o prawach konsumenta oraz sztuczkach, które stosują sprzedawcy.
OFERTY SKLEPÓW NA BLACK FRIDAY

Szymon Hołownia ma duże ego, większe ma tylko Lech Wałęsa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?