Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alfabet kobiety przedsiębiorczej

(agsa)
Beata Skowrońska: Dobrze jest w prowadzeniu biznesu, tak jak w życiu, mieć równowagę między dawaniem a braniem.
Beata Skowrońska: Dobrze jest w prowadzeniu biznesu, tak jak w życiu, mieć równowagę między dawaniem a braniem.
Co jest ważne w prowadzeniu biznesu, jakie cechy powinna mieć prawdziwa bizneswoman, podpowiada Beata Skowrońska, coach, trener biznesu i rozwoju osobistego, psychoterapeutka, szefowa Studia Kreatywności Creos.

 

  • Asertywna. Przeciętny człowiek rozumie asertywność jako mówienie „nie”. A w biznesie ważna jest przede wszystkim asertywność wobec siebie, czyli umiejętność precyzyjnego określenia własnych granic, własnych potrzeb, własnych oczekiwań w stosunku do ludzi. Dopiero na tym można budować asertywność wobec innych ludzi. Dopiero wtedy mogę powiedzieć asertywnie tak lub nie. Asertywność to jest też mówienie bardzo konkretne i uczciwe o swoich oczekiwaniach. To się bardzo przydaje przy delegowaniu zadań, przy budowaniu relacji w firmie.

Ambitna. Ambicja musi być związana z wyznaczaniem celów, które nas inspirują. Takich celów, które może i są trudniejsze do zrealizowania, ale jednocześnie przynoszące ogromną satysfakcję. I to buduje pewność siebie.

 

  • Bezkonfliktowa. Świadoma bezkonfliktowość jest niezwykle ważna. Bo kobiety są bardzo emocjonalne. A te emocje mogą prowadzić do konfliktów, zwłaszcza kobiet z kobietami. Dlatego tak ważna jest umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji, spojrzenia na różne konflikty i trudne sytuacje z zewnątrz, bez wchodzenia w emocje. Też umiejętność zdystansowania się wobec konfliktów innych.

Bezkompromisowa – czasami. Bo choć umiejętność kompromisów się przydaje, to czasem warto być bezkompromisowym. Na przykład przy podejmowaniu dobrej, ale niepopularnej decyzji. Wtedy kompromis może być szkodliwy.

 

  • Cierpliwa. Cierpliwość pozwala na przeczekanie trudnych sytuacji, zwłaszcza na początku, kiedy częściej mogą zdarzyć się momenty załamania. Ważne też, by wtedy cierpliwie poszukać innych sposobów na rozwiązanie, zamiast szybko podejmować decyzję, że rezygnujemy. Cierpliwość jest też istotna w prowadzeniu czy budowaniu zespołu, w zarządzaniu ludźmi. Bo ważne jest, by zbyt szybko i pochopnie nie oceniać pracowników, gdy popełnią błąd. Żeby czasem coś przeczekać. Cierpliwość to też umiejętność dania sobie czasu na to, żeby z różnych stron przeanalizować daną sytuację.

Ciekawa. Ciekawość jest związana z rozwojem. Ciekawy człowiek jest w stanie więcej zdobyć i wiedzy, i bardziej się rozwijać. Chętniej zadaje pytania, a to jest niezwykle istotne przy prowadzeniu zespołu. Ciekawość też się przydaje przy rozpoznawaniu nowych rynków, w badaniu potrzeb klienta i przy różnego rodzaju analizach. Ważna jest też ciekawość siebie, która pozwala lepiej rozpoznać swoje możliwości, określić atuty, zasoby i potrzeby. Bo nie ma możliwości rozwijania biznesu bez rozwijania siebie.

 

  • Dyplomatyczna. Dyplomacja to jest niezwykle ważna rzecz w firmach. To jest to, co częściej mają mężczyźni, a nie kobiety. Bo kobiety są bardziej emocjonalne, a mężczyźni bardziej racjonalni. Dyplomacja pomaga we współpracy – również z konkurencją. Pomaga też w negocjacjach.

Dociekliwa. Ważne, by umieć dojść do sedna problemu. Dopiero wtedy uda skutecznie zadziałać.

Dostępna. To jest ważne przede wszystkim wtedy, gdy kobieta prowadzi zespół. Bo nie ma nic gorszego od kobiety szefa, która jest zamknięta w czterech ścianach albo za szybą i jest niedostępna. Niedostępne stajemy się nawet poprzez ubiór. To właśnie te nieszczęsne białe koszule, które powodują ogromny dystans. Jeśli działa się świadomie, to to się przydaje. Jeśli nie – to możemy sobie popsuć relacje z pracownikami.

Dumna. Kobieta powinna być dumna z siebie, z tego, co robi, doceniająca własne osiągnięcia. To buduje wartość siebie.

 

  • Elegancka. Elegancja jest w biznesie niezwykle ważna. Chodzi o elegancję nie tyle w ubiorze, co o elegancję w postępowaniu, w zachowaniu. Elegancja rozumiana jako kultura. Elegancja buduje wizerunek i autorytet. I jeżeli kobieta potrafi być elegancka w sposób bardzo prosty: zachowaniu i w traktowaniu innych ludzi, i oczywiście w wyglądzie, to taka prosta elegancja powoduje, że możemy działać siłą autorytetu, a nie autorytetem siły.

Entuzjastka. Entuzjazm jest potrzebny, żeby zacząć skutecznie działać.

Elastyczna. Ważne jest, by umieć przystosować się do różnych sytuacji, dostosować się do zmian, do ludzi. To jest umiejętność rozmawiania z różnymi ludźmi w różny sposób, czyli umiejętność dopasowania się do nich.

 

  • Fascynacja. Dobrze jest, gdy fascynuje nas działalność biznesowa, którą podejmujemy. Łatwiej jest robić coś, co się lubi.

 

  • Gospodarna. Ważne jest, by opracować dobry sposób organizowania różnych rzeczy, zarządzania finansami.

 

  • Hojna. Dobrze jest w prowadzeniu biznesu, tak jak w życiu, mieć równowagę między dawaniem a braniem. Więc jeśli ludzie coś nam dają, jeśli korzystamy z energii i siły ludzi, którzy dla nas pracują, to też dajmy im coś w zamian. Bo wszędzie musi być równowaga.

 

  • Inicjująca zmiany, inteligentna, interesująca.

 

  • Jasno myśląca. Jasne myślenie powoduje, że umiemy zdystansować się od emocji oraz znaleźć więcej rozwiązań dla jednej sprawy.
  • Komunikatywna. Komunikatywność to jedna z podstawowych cech potrzebnych w zarządzaniu. Na szkoleniach z zarządzania kładzie się nacisk, szefowie byli przygotowani przede wszystkim do komunikowania się z ludźmi. Bo specjalistów można sobie znaleźć, ale trzeba też umieć się z nimi porozumieć: żeby w jasny sposób delegować zadania, w jasny sposób nagradzać i ewentualnie karać.

Kompetencje. Radzenie sobie ze stresem, umiejętność nazywania własnych emocji, empatia i komunikacja. Kompetencje osobiste są nieraz o wiele ważniejsze niż wiedza merytoryczna.

 

  • Lojalna. Liczy się zwłaszcza lojalność w stosunku do ludzi, z którymi współpracujemy, ale też do partnerów biznesowych. To pozwala zapobiec nieuczciwym rozgrywkom.

 

  • Moralna. Moralność jest związana z etyką, uczciwością i dobrym traktowaniem pracowników.

 

  • Niezależna. Jak zdecydujesz, że liczysz sama na siebie, to więcej osiągniesz. Przy robieniu samodzielnego biznesu od początku, to poczucie niezależności jest absolutnie konieczne. To jest też niezależność w myśleniu, niezależność w uniezależnieniu się od mężczyzny: męża, ojca, ich pieniędzy. Są ludzie, którzy sami dokładnie wiedzą, co chcą robić. Nie pytają nikogo o zdanie, nie proszą o pomoc. To jest związane z samoświadomością. Bardzo silne poczucie własnej świadomości, kompetencji, potrzeb i celów powoduje, że mamy autorytet wewnętrzny, że potrafimy być niezależne w myśleniu i w podejmowaniu decyzji. A od tego wszystko się zaczyna.

 

  • Optymistka. W kontekście sukcesu optymizm to jedna z najważniejszych kompetencji osobistych. Wiara, że jak wiem o co mi chodzi, to przetrwam te słabsze momenty. Optymizm pomaga też zaufać ludziom i nie oceniać ich zbyt pochopnie.

Odważna. Odwaga jest bardzo potrzebna przy podejmowaniu decyzji.

 

  • Pracowita. Nie chodzi tu o to, by zaharować się na śmierć. Pracowitość przydaje się wtedy, kiedy potrafimy tyle brać od innych, ile brać z siebie. I gdy mamy świadomość, że nic samo się nie zrobi. Pracowitość to też praca nad sobą. Bo bez tego trudno jest pracować z innymi, rozwijać firmę.

Profesjonalistka. Profesjonalizm potrzebny jest po to, by dobrze robić to, co robimy. Po prostu.

  • Rozważna. Rozwaga, związana jeszcze z cierpliwością, daje mądrość i pozwala w bardzo dobry sposób ocenić sytuację.

 

  • Silna. Silna w pojęciu wewnętrznym. Z siłą charakteru, pewna siebie i dobrze znająca samą siebie. Przetrwam, nawet jeżeli będzie trudno. Mam pewność celu, który wybrałam. Mam przekonanie o swoich kompetencjach i umiejętnościach, o tym, że sobie dam radę.

 

  • Twórcza. Twórczość jest związana z kreatywnością. To bardzo się przydaje i w prowadzeniu biznesu, i w poszukiwaniu pomysłów na siebie. To właśnie kobiety twórcze bardzo często zaczynają firmę od zera. Bo najpierw szukają w sobie: a co ja potrafię, a co ja umiem robić? Jestem twórcza, bo potrafię znaleźć dużo różnych sposobów działania, różne pomysły, szukam takich pomysłów.

Towarzyska. W prowadzeniu interesów nie ma nic lepszego, jak dobry kontakt, budowanie wzajemnych relacji.

 

  • Uczciwa. Uczciwość pozwala nam dokonywać dobrych wyborów, czasami nawet zrezygnować z czegoś intratnego, co wmanewrowuje nas w nieuczciwe gry, w nieuczciwe relacje, być może w nieuczciwe sposoby zdobywania jakichś kontraktów. To jest też uczciwość w stosunku do siebie.
  • Wytrwała. Dzięki temu można sukcesywnie dążyć do celu.

Wyzwolona, czyli niezależna. Wyzwolona spod układów, nacisków i rodzinnych, i społecznych. Bo czasem musimy przełamać jakieś schematy, stereotypy. To jest związane z odwagą, ale też z pewnością siebie i z samoświadomością.

  • Zorganizowana. Mężczyźni mają naturalną skłonność do bycia zorganizowanym. A kobiety niestety muszą się tego uczyć.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny