Żywność prawdziwym hitem eksportowym

Barbara Kociakowska bkociokowska@wspolczesna.pl Zaktualizowano 
Żywność prawdziwym hitem eksportowym<br>
Żywność prawdziwym hitem eksportowym sxc
Eksport artykułów rolno-spożywczych w I półroczu tego roku wzrósł aż o 13,8 proc. Jego wartość wyniosła prawie 9,3 mld euro.

Produkty rolno-spożywcze to grupa towarowa, która w wymianie handlowej nieprzerwanie od 2003 r. przynosi Polsce dodatnie saldo. Obecnie wynosi ono 3,8 mld euro.
– Hitem eksportowym minionego i obecnego roku są produkty spożywcze – mówi Bartłomiej Wydra z Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. – Wysyłane są one przede wszystkim do Rosji i Europy Zachodniej.
Dodaje, że eksport artykułów spożywczych wspierają sieci handlowe dzięki współpracy pomiędzy swoimi placówkami na świecie. A nasza polska żywność ma opinię dobrej jakościowo, za stosunkowo dobrą cenę.

W 2012 roku wyeksportowaliśmy żywność o wartości 17,5 mld euro (o 15 proc. więcej niż  roku 2011). Żywność jest jedną z wiodących grup eksportowych. 
Najszybciej rósł eksport żywności do krajów Europy Środkowo-Wschodniej (odnotowaliśmy tam 30 procentowy wzrost).

Podlaski nabiał podbija rynki
Również przedstawiciele podlaskich firm zauważają, że eksport  ich produktów ostatnio wzrósł i to znacznie.
– W pierwszym kwartale tego roku, podobnie jak w całym roku 2012, odnotowaliśmy dynamikę sprzedaży na eksport na poziomie 110 proc. – mówi  Dariusz Sapiński, prezes GK Mlekovita z Wysokiego Mazowieckiego. – Natomiast już w drugim kwartale tego roku zamówienia eksportowe bardzo wzrosły, dynamika wyniosła 132 proc. Osiągnęliśmy rekordową sprzedaż eksportową.
Było to możliwe m.in. dzięki pozyskiwaniu nowych klientów, wprowadzanie nowych grup asortymentowych, uruchomieniu własnej sprzedaży na rynki: chiński i afrykański, aktywnemu uczestnictwu w przetargach międzynarodowych. To właśnie na rynku chińskim i afrykańskim udało się pozyskać najwięcej nowych klientów. Prezes Sapiński za wyjątkowo perspektywiczny uważa rynek chiński. Ma nadzieje, że tam sprzedaż będzie rosła. O ile tradycyjnym już towarem eksportowym Mlekovity są: bezwodny tłuszcz mleczny, serwatka w proszku, sery twarde dojrzewające, to na rynku chińskim sprzedaje się dosłownie wszystko: galanteria mleczarska, mleczka smakowe, śmietanki, nawet mleko uht.

b

Zdaniem Dariusza Sapińskiego, to czy eksport będzie w drugim półroczu nadal rosnąć, zależy od wielu czynników – przede wszystkim od kursu euro. W mleczarstwie również ważna jest pogoda – wysokie temperatury nie służą produkcji mleka.

Również Edmund Borawski, prezes grajewskiego Mlekpolu przyznaje, że wzrost eksportu jest zauważalny. Obecnie spółdzielnia ta eksportuje 30 proc. swojej produkcji.
Do przyczyn wzrostu eksportu zalicza on pozyskanie nowych konsumentów, szczególnie dynamicznie rosła sprzedaż na rynek rosyjski i bardziej odległy azjatycki, który jest rynkiem specyficznym, skomplikowanym, ale bardzo ważnym.

Przede wszystkim mięso
Z danych opublikowanych przez ministerstwo rolnictwa wynika, że od wielu lat w polskim handlu zagranicznym dominuje sprzedaż mięsa drobiowego, wołowego, wieprzowego, przetworów mleczarskich, czekolady i wyrobów zawierających kakao, wyrobów piekarniczych i cukierniczych, soków owocowych (głównie soku jabłkowego), papierosów, syropów cukrowych, mrożonych owoców, ryb wędzonych, cukru oraz przetworów i konserw z ryb. Wartość eksportu tych towarów stanowi około 50 proc. ogólnej sprzedaży towarów rolno-spożywczych za granicę.
Od wielu lat głównym partnerem handlowym Polski są Niemcy. W 2012 r. sprzedaż artykułów rolno-spożywczych do tego kraju przekroczyła 3,5 mld euro. Kolejne pozycje w minionym roku zajmowały: Wielka Brytania, Czechy, Rosja.

To ważne
Kierunki polskiego eksportu:

* mięso drobiowe – Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Francja
* produkty mleczarskie – Niemcy, Czechy, Włochy, Holandia, Federacja Rosyjska
* mięso wołowe – Włochy, Holandia, Turcja, Niemcy
* mięso wieprzowe – Białoruś, Japonia, Ukraina, Czechy, Włochy
* czekolada i wyroby spożywcze zawierające kakao  – Wielka Brytania, Niemcy, Federacja Rosyjska
* herbatniki, wafle, chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka – Niemcy, Czechy, Wielka Brytania, Węgry
* soki owocowe (głównie jabłkowy) i soki warzywne – Niemcy, Austria, Holandia, Wielka Brytania
* owoce zamrożone (głównie maliny, truskawki i wiśnie) – Niemcy, Holandia, Francja, Belgia.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3