Zwiedziliśmy białostocki dworzec PKP. Będzie wyglądał jak za cara [ZDJĘCIA]

Julita Januszkiewicz
Julita Januszkiewicz
Zaktualizowano 
Trwa wielka przebudowa dworca PKP w Białymstoku Wojciech Wojtkielewicz
Jasna elewacja. Ściany i sufit w poczekalni będą zdobione. Wybudowano również kolumny. A wszystko po to, by nawiązać do architektury z czasów carskich, kiedy powstał białostocki dworzec kolejowy. Zgodnie z planem, podróżni będą mogli z niego korzystać w połowie przyszłego roku.

Prace przebiegają bez żadnych przeszkód. Nie mamy żadnych niespodzianek, które by je opóźniły. Inwestor bardzo rzetelnie i skrupulatnie odtwarza pierwowzory, by dworzec nawiązywał do architektury z XIX wieku - ocenia prof. Małgorzata Dajnowicz, wojewódzka konserwator zabytków.

We wtorek pokazywała dziennikarzom jak przebiega przebudowa dworca PKP. To zabytkowy budynek, który został oddany do użytku w 1862 roku. Dlatego prace przebiegają pod nadzorem konserwatora zabytków.

Co ważne, zostanie przywrócony historyczny charakter wnętrza poczekalni. Wcześniej zniknęła m.in. antresola.

- Przed nami bardzo szeroki i najtrudniejszy zakres prac do wykonania. To wystrój ścian wewnętrznych tej części obiektu. Zawiera pilastry, głowice, części sztukaterii oraz polichromie, które należy wykonać w najbliższym czasie - tłumaczy inżynier Janina Chrzanowska, kierownik budowy z Budimexu. To ta firma zajmuje się inwestycją.

Ponadto zostanie zamontowany podwieszany zdobiony sufit. Należy położyć posadzkę, także nawiązującą do części historycznej obiektu. Jak mówi kierownik budowy, będzie wykonana w formie szachownicy.

Podróżni, którzy wysiadają z pociągów już zwracają uwagę na charakterystyczne kolumny. Są one odbudowywane na wzór dworca z czasów carskich.

Ściany zewnętrzne zostały pomalowane w kolorze ecru. Nieprzypadkowo. To także nawiązanie do oryginalnej kolorystyki.

- Prace są na bieżące z nami konsultowane. Odbywaliśmy liczne konsultacje konserwatorskie - wyjaśnia prof. Małgorzata Dajnowicz. - Wszelkie detale architektoniczne były z nami uzgadniane. Jeśli nie mamy potwierdzenia w archiwalnych materiałach, szukamy analogicznych obiektów, które występowały w Polsce lub zagranicą. Dworzec pochodzi bowiem z okresu carskiego.

Jak zapewnił Wojciech Zabłocki z biura inwestycji PKP S.A. zachowanie walorów architektonicznych i zabytkowych jest bardzo istotne. Ale ważna jest też wygoda pasażerów.

Budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Plany zakładają instalację wind. Z myślą o niewidomych i niedowidzących pasażerach pojawią się system oznaczeń dotykowych i tak zwane pasy prowadzące.

- Będzie obowiązywał system dynamicznej informacji pasażerskiej, będzie nowe przejście pod torami i udogodnienia dla najemców - dodaje Zabłocki.

Na zewnątrz zostanie wybudowany parking. Zgodnie z planem podróżni z odnowionego dworca będą mogli korzystać w połowie 2020 roku.

Dworzec PKP Białystok przejdzie modernizację - będzie wygląd...

Remont dworca PKP w Białymstoku. Szykują się wielkie zmiany....

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Po licho mi "dworzec za cara"? Żyjemy w 21 wieku. Nawet Małkini zrobili przejscia podziemne. U nas możemy o tym pomarzyć. Zadaszeń nad peronami też pewnie nie będzie. Do wagonu pewnie nadal trzeba się będzie wspinać.

G
Gość
3 września, 18:48, Realista:

Żałosne, marnowanie pieniędzy. Dworzec powinien być wygodny i funkcjonalny, a nie chlewnia za miliony złotych. Ja się pytam gdzie jest pomysł zamkniętej hali nad wszystkimi peronami, albo chociaż zadaszonych wiat nad nimi? Gdzie są dodatkowe miejsca siedzące, toalety, wielopiętrowy parking, szybkie przejścia do dworców autobusowych i podmiejskiej kolei? GDZIE TO JEST!? Nie ma, w głowach nadal w Polsce jest średniowiecze. Tak samo jak z pomysłem lotniska, przy którym ludzie dopiero otworzyli oczy na przekręt, po wybudowaniu pasa i tego, że nie będzie tam ani terminalu ani normalnych samolotów, a bliskość przeszkadza mieszkańcom i jest brak możliwości rozbudowy.

Zacznijcie wreszcie zadawać sobie pytania, w jakim celu coś się robi i co się za pomocą tego osiągnie- zanim wydacie nasze pieniądze z podatków.

3 września, 22:34, Gość:

Wygląda na to, że ktoś w urzędzie koniecznie musi ciągle wydawać pieniądze podatników. Nowy dworzec zupełnie niepotrzebny jak i wiele innych nieprzemyślanych inwestycji w tym mieście. Wystarczyło wykonać to czego brakuje a nie ponownie budować(remontować) po wykonanym poprzednim remoncie . Wszystko ma być zawsze "ruskie" . Projektant też ruski? A kibel syberyjski też będzie? Czy Tadzik zaprosi na wyświęcenie "nowego carskiego" dworca prałatów? Bo ostatnio otwarcie Trasy Niepodległości było jakieś takie smutne bez wyrazu. Zabrakło eminencji i innych ekselencji.

Ciołku, dworzec jest własnością PKP i to PKP wykłada środki na remont, a nie Miasto Białystok. Dalej z naszych podatków ale już cała Polska płaci.

X
Xxxxxx

Panele eco zasilanie ? Mniej zuzywaj wiecej sunwifi ? - do rzoltego muchy lecal /- bralbym to pod uwage/- muraly na scianach w srodku /-

G
Gość
3 września, 18:48, Realista:

Żałosne, marnowanie pieniędzy. Dworzec powinien być wygodny i funkcjonalny, a nie chlewnia za miliony złotych. Ja się pytam gdzie jest pomysł zamkniętej hali nad wszystkimi peronami, albo chociaż zadaszonych wiat nad nimi? Gdzie są dodatkowe miejsca siedzące, toalety, wielopiętrowy parking, szybkie przejścia do dworców autobusowych i podmiejskiej kolei? GDZIE TO JEST!? Nie ma, w głowach nadal w Polsce jest średniowiecze. Tak samo jak z pomysłem lotniska, przy którym ludzie dopiero otworzyli oczy na przekręt, po wybudowaniu pasa i tego, że nie będzie tam ani terminalu ani normalnych samolotów, a bliskość przeszkadza mieszkańcom i jest brak możliwości rozbudowy.

Zacznijcie wreszcie zadawać sobie pytania, w jakim celu coś się robi i co się za pomocą tego osiągnie- zanim wydacie nasze pieniądze z podatków.

Wygląda na to, że ktoś w urzędzie koniecznie musi ciągle wydawać pieniądze podatników. Nowy dworzec zupełnie niepotrzebny jak i wiele innych nieprzemyślanych inwestycji w tym mieście. Wystarczyło wykonać to czego brakuje a nie ponownie budować(remontować) po wykonanym poprzednim remoncie . Wszystko ma być zawsze "ruskie" . Projektant też ruski? A kibel syberyjski też będzie? Czy Tadzik zaprosi na wyświęcenie "nowego carskiego" dworca prałatów? Bo ostatnio otwarcie Trasy Niepodległości było jakieś takie smutne bez wyrazu. Zabrakło eminencji i innych ekselencji.

z
ziutek

Nigdy nie zrozumiem polskiego tołku !!! nowy Białostocki dworzec remontowany gdy w Łapach Augustowie Suwałkach i innych miastach rozj … w 3 dupy ://///

F
Ferdek K.

ten remont jest potrzebny jak q-rwie majtki

G
Gość

Kompletnie bez sensu wydawanie milionów na kretyńskie pomysły! Pasażerom potrzebne są udogodnienia związane z szybkim, wygodnym dotarciem do celu, a nie robienie ogromnej hali z ozdobnymi sufitami i ścianami! Komu to ma służyć? Nie lepiej było wydać te ponad 30 milonów na coś bardziej pożytecznego????

A
Arkadiusz

Kiedy kolejny remont ?

G
Gość
3 września, 18:48, Realista:

Żałosne, marnowanie pieniędzy. Dworzec powinien być wygodny i funkcjonalny, a nie chlewnia za miliony złotych. Ja się pytam gdzie jest pomysł zamkniętej hali nad wszystkimi peronami, albo chociaż zadaszonych wiat nad nimi? Gdzie są dodatkowe miejsca siedzące, toalety, wielopiętrowy parking, szybkie przejścia do dworców autobusowych i podmiejskiej kolei? GDZIE TO JEST!? Nie ma, w głowach nadal w Polsce jest średniowiecze. Tak samo jak z pomysłem lotniska, przy którym ludzie dopiero otworzyli oczy na przekręt, po wybudowaniu pasa i tego, że nie będzie tam ani terminalu ani normalnych samolotów, a bliskość przeszkadza mieszkańcom i jest brak możliwości rozbudowy.

Zacznijcie wreszcie zadawać sobie pytania, w jakim celu coś się robi i co się za pomocą tego osiągnie- zanim wydacie nasze pieniądze z podatków.

Bo to są tzw. Misie.

A "misie" muszą dużo kosztować

G
Gość

A czy będą przejścia podziemne na perony i jakieś zadaszenie?

Jeżeli nie to rozbierzcie kładki i będzie jak za cara. I zakaz jazdy automobili tylko furmanki jak za cara.

G
Gość

A co wy z tym carem ciągle?

R
Realista

Żałosne, marnowanie pieniędzy. Dworzec powinien być wygodny i funkcjonalny, a nie chlewnia za miliony złotych. Ja się pytam gdzie jest pomysł zamkniętej hali nad wszystkimi peronami, albo chociaż zadaszonych wiat nad nimi? Gdzie są dodatkowe miejsca siedzące, toalety, wielopiętrowy parking, szybkie przejścia do dworców autobusowych i podmiejskiej kolei? GDZIE TO JEST!? Nie ma, w głowach nadal w Polsce jest średniowiecze. Tak samo jak z pomysłem lotniska, przy którym ludzie dopiero otworzyli oczy na przekręt, po wybudowaniu pasa i tego, że nie będzie tam ani terminalu ani normalnych samolotów, a bliskość przeszkadza mieszkańcom i jest brak możliwości rozbudowy.

Zacznijcie wreszcie zadawać sobie pytania, w jakim celu coś się robi i co się za pomocą tego osiągnie- zanim wydacie nasze pieniądze z podatków.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3