Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zużyte amortyzatory to gorsza przyczepność do nawierzchni

Piotr Walczak [email protected] tel. 85 748 96 60 Fot. Piotr Walczak
Jeżeli z amortyzatora wycieka olej, konieczna jest wymiana, najlepiej od razu dwóch amortyzatorów. W przeciwnym razie auto może być niestabilne podczas jazdy przy większych prędkościach.
Jeżeli z amortyzatora wycieka olej, konieczna jest wymiana, najlepiej od razu dwóch amortyzatorów. W przeciwnym razie auto może być niestabilne podczas jazdy przy większych prędkościach.
Auto na wiosnę. Stan amortyzatorów powinno się sprawdzić w serwisie przynajmniej raz w roku. Zużycie tych elementów poznamy m.in. po kołysaniu się auta podczas jazdy, szczególnie na zakrętach i przy większych prędkościach.

Przy gwałtownych manewrach samochód nie będzie prawidłowo reagował na polecenia kierowcy, a koła nie zapewnią optymalnej przyczepności do nawierzchni, jeżeli amortyzatory są zużyte – ostrzega Sławomir Golonko, kierownik serwisu BMW Auto-Breczko w Białymstoku. – W takiej sytuacji koła podskakują, zamiast trzymać się drogi.

Jeżeli podczas jazdy usłyszymy, że koło uderza o nawierzchnię, to sygnał, że amortyzator jest niemal całkowicie zużyty i konieczna jest jak najszybsza wizyta w warsztacie.

Kontrola amortyzatorów odbywa się na specjalnej ścieżce diagnostycznej, gdzie mechanik bada komputerowo wpierw przednią, a następnie tylną oś pojazdu. W autoryzowanych stacjach obsługi za amortyzator zapłacimy około 500 zł. Zamienniki kosztują 200-300 zł. Stan amortyzatorów można sprawdzić samodzielnie. Trzeba stanąć nad kołem i mocno nacisnąć na maskę. Jeżeli amortyzator jest zużyty, auto będzie się bujać, a nadwozie ugnie się i odskoczy więcej niż dwa razy. Powinno zaś szybko powrócić do stabilności. Amortyzatory można też skontrolować wzrokowo. Jeżeli będą na nich ślady oleju, oznacza to rozszczelnienie. Często zdarza się ono po zimie, gdyż w niskich temperaturach olej gęstnieje. Wystarczy wtedy najechać z dużą prędkością na dziurę w jezdni. Po silnym uderzeniu olej może wydostać się na zewnątrz.

Ślady oleju pod autem niekoniecznie są oznaką wycieku z jednego z amortyzatorów. Z przodu równie dobrze olej może pochodzić z silnika lub skrzyni biegów. Z tyłu zaś z przewodów hamulcowych.

Co ciekawe, prawe amortyzatory zużywają się znacznie szybciej niż lewe. Powodem jest to, że pobocza dróg są zazwyczaj dziurawe, przez co narażone są one na większe obciążenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny