Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZUS: ułatwienia dla mikro przedsiębiorstw

Przemysław Przybylski rzecznik prasowy ZUS
Nie ma już konieczności składania w ZUS papierowej dokumentacji rozliczeniowej. Dokumentację ZUS DRA wypełnia sam pracownik sali obsługi klienta ZUS. Oczywiście robi to od razu w systemie komputerowym - mówi Przemysław Przybylski, rzecznik ZUS.
Nie ma już konieczności składania w ZUS papierowej dokumentacji rozliczeniowej. Dokumentację ZUS DRA wypełnia sam pracownik sali obsługi klienta ZUS. Oczywiście robi to od razu w systemie komputerowym - mówi Przemysław Przybylski, rzecznik ZUS.
Koniec z samodzielnym wypełnianiem dokumentów rozliczeniowych przez małych przedsiębiorców. Od marca robią to za nich pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zmiany dotyczą przedsiębiorców opłacających składki na ubezpieczenie za siebie oraz zatrudniających do pięciu pracowników.

Do końca lutego mieli oni obowiązek comiesięcznego składania w ZUS papierowych dokumentów ubezpieczeniowych, o ile nie przekazywali ich w formie elektronicznej. Do systemu dokumenty wprowadzał pracownik sali obsługi klienta ZUS. Niestety przekazywane przez przedsiębiorców informacje zawierały dużo błędów i nieścisłości. Dopiero po ich korekcie dane z dokumentów rozliczeniowych były zapisywane w systemie.

Od 1 marca procedura ta została uproszczona. Nie ma już konieczności składania w ZUS papierowej dokumentacji rozliczeniowej. Dokumentację ZUS DRA wypełnia sam pracownik sali obsługi klienta ZUS. Oczywiście robi to od razu w systemie komputerowym. Wcześniej jednak potwierdza dane płatnika składek.

 Potrzebny jest tu przede wszystkim numer NIP. Elektroniczny dokument rozliczeniowy powstaje w oparciu o istniejące w systemie informacje składane przez płatnika w latach ubiegłych. Wiązany jest on od razu z kontem płatnika i ubezpieczonego.

Oprogramowanie komputerowe zapewnia wsparcie w zakresie

  • wyszukiwania i podpowiadania danych ubezpieczonych,
  • tworzenia kompletów dokumentów pierwszorazowych i korygujących,
  • weryfikacji identyfikatora okresu rozliczeniowego na dokumencie,
  • aktualizacji i podpowiadania minimalnych podstaw wymiaru składek,
  • wysokości wykazanych kwot składek na poszczególne ubezpieczenia
  • oraz weryfikacji międzyformularzowej.

Zmiany zaszły również w zakresie „zusowskiej” obsługi przedsiębiorców w tzw. jednym okienku. Umożliwiają one sporządzanie przez pracowników ZUS dokumentów ubezpieczeniowych na podstawie otrzymanych z urzędów gmin wniosków EDG dotyczących rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, jej likwidacji, zawieszenia lub wznowienia oraz zmian wpisu do ewidencji.

Dokumenty sporządzane są w powiązaniu z danymi zapisanymi w systemie ZUS.

System generuje też pisma do płatników informujące o utworzonych przez ZUS dokumentach ubezpieczeniowych.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny