Zmiany w przepisach unijnych w 2020 r. spowodują wzrost cen samochodów.

Artykuł sponsorowany Zaktualizowano 

*
rozmowa z Michałem Gołembiewskim, współwłaścicielem salonów Mazda w Białymstoku i Ełku.

Obserwując rankingi sprzedaży samochodów osobowych na polskim rynku, da się zauważyć, że Mazda jest coraz popularniejszym wyborem wśród klientów.

Tak, nasze auta cieszą się olbrzymim zainteresowaniem. Kierowcy doceniają atuty naszych samochodów, którymi niewątpliwie są inteligentne rozwiązania technologiczne i niesamowity design oraz precyzja „Takumi” czyli doskonałość japońskich rzemieślników Mazdy dbających o każdy najdrobniejszy detal wyposażenia. W efekcie daje to czystą przyjemność prowadzenia. Mazda stawia kierowcę w centrum, na co zaczyna zwracać uwagę coraz więcej użytkowników. Jestem przekonany, że kto chociaż raz poczuje emocje związane z jazdą naszą marką– nie będzie szukał dalej.

Potwierdzają to dane sprzedażowe – z informacji przekazanych przez CEPIK – po pierwszych czterech miesiącach tego roku Mazda CX-3 jest liderem na rynku.

Warto to podkreślić. Nasz miejski SUV jest liderem sprzedaży w swoim segmencie. Spodziewamy się, że w tym roku będzie najchętniej wybieranym modelem Mazdy w Polsce. Obserwujemy wzmożoną aktywność zakupową w związku ze zmianami w polityce unijnej, dotyczącymi emisji CO2. Zaostrzenie wymogów UE przełoży się na wyższe ceny samochodów w Polsce i Europie. Coraz większa ilość osób, która planowała zakup nowego auta w przeciągu dwóch lat - przyśpiesza swoją decyzję, by się przed tym ustrzec. Klienci są świadomi, że korzystając z naszych preferencyjnych finansowań – nie muszą dysponować gotówką, by dokonać wcześniejszego zakupu. Tym bardziej, że obecnie istnieje możliwość dostosowania wysokości miesięcznej raty finansowej do indywidualnych potrzeb. Jest to najlepsze rozwiązanie, by uniknąć podwyżek cen po 1 stycznia 2020 r.

Nie jest tajemnicą, że cała branża motoryzacyjna stoi w tym momencie przed olbrzymim wyzwaniem. Czym w takim wypadku, oprócz wspomnianych przez Pana atutach Mazdy, wyróżniacie się pośród konkurencji i dlaczego klienci powinni wybrać właśnie Pana markę?

Mazda jest producentem samochodów idącym swoją własną drogą. Proszę mnie źle nie zrozumieć – nie jest to wysiłek skierowany na wyróżnienie się za wszelką cenę. Jest to przede wszystkim dążenie do zapewnienia klientom przyjemności z jazdy, komfortu godnego marek premium i skierowanie działań badawczo-rozwojowych na spełnianie oczekiwań kierowców. Zadajmy sobie pytanie: jeśli spalanie samochodu o pojemności 1.0 lub mniejszej oraz trzech cylindrach w silniku jest takie samo, jak w 2-litrowej jednostce bez turbiny – to czym jeździ się z większą przyjemnością?!

Idąc dalej, można zadać pytanie: jak długo przytoczone powyżej jednostki napędowe posłużą ich właścicielom.

W odróżnieniu od downsizingu czyli obniżania za wszelką cenę pojemności silnika przez wzgląd na emisję spalin, w Maździe funkcjonuje filozofia rightsizingu. Pojęcie to można tłumaczyć jako właściwy rozmiar silnika – dopasowany do wielkości pojazdu, który napędza. W Maździe inżynierowie udoskonalają silniki, jednocześnie zapewniając kierowcom radość z prowadzenia samochodu. Bezpieczeństwo prowadzenia auta z zapasem mocy przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa jest według mnie kluczowym elementem, który należy brać pod uwagę. Stąd oprócz najmniejszej w gamie naszych aut - Mazdy 2, która posiada jednostkę o pojemności 1.5 L – wszystkie pozostałe modele posiadają silniki nie mniejsze niż 2-litry.

W Maździe technologia silników nazywa się SKYACTIV. Co kryje się pod tą nazwą?

Nasi konstruktorzy wiedzą, że niskie zużycie paliwa jest równie istotne jak osiągi. Stąd przełomowa metoda projektowania silników, która pozwala kierowcy usiąść wygodnie, odprężyć się i skoncentrować na czystej przyjemności prowadzenia. Każdy element samochodu został przeprojektowany tak, by zapewnić niższe zużycie paliwa i jak najlepszą dynamikę. To właśnie technologia Skyactiv.

Już od pojawienia się pod koniec 2011 r. silników w technologii SKYACTIV wielu naszych klientów było pozytywnie zaskoczonych uzyskiwanymi wartościami spalania oraz dostępną mocą silnika. Co więcej – długo oczekiwana nowość, czyli silniki SKYACTIV-X to połączenie elastyczności silnika benzynowego z mocą silnika Diesla. Proszę sobie wyobrazić Nową Mazdę 3 z jednostką SKYACTIV-X generującą moc 180 KM i 224 Nm, gdzie w nadwoziu sedan osiągamy zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4,3 l/100 km.

Jak widać Mazda to synonim rewolucyjnych rozwiązań i unikatowych niezawodnych technologii. Jest to zapewne jeden z czynników, dzięki któremu klienci pozostają z naszą marką przez długie lata.

Wspomina Pan Nową Mazdę 3. Co zostało zmienione w porównaniu do poprzedniej generacji?

Nowa Mazda 3 jest coraz bliżej segmentu premium za sprawą wykorzystania unikatowych rozwiązań projektowych i technologicznych. Nowa Mazda 3 została wykonana od podstaw w myśl zasady „mniej daje więcej” i łączy ze sobą zastosowanie najnowocześniejszego pakietu systemów bezpieczeństwa oraz pięknego designu ukazującego esencję japońskiej estetyki. Nowa Mazda3 zapoczątkowuje nową erę w historii marki, ze względu na wyróżniające się wykonanie wnętrza oraz charakterystyczną sylwetkę. Niezaprzeczalnym atutem jest najbogatsze w klasie wyposażenie standardowe obejmujące m. in. kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, cyfrowe zegary, reflektory i światła wykonane w technologii LED, adaptacyjny tempomat, system monitorujący martwe pole w lusterkach czy nowy system multimedialny MZD Connect z ekranem o przekątnej 8,8 cala z nawigacją satelitarną i systemem Apple Carplay/Android Auto. A to dopiero początek listy wyposażenia standardowego. Zachęcam każdego, kto rozważa zakup samochodu jakiejkolwiek marki do porównania jej z pozytywnymi emocjami płynącymi z jazdy Mazdą.

Mazda długo była kojarzona jako marka samochód dla klientów indywidualnych. Czy coś zmieniło się w ostatnich latach?

Tak. Nasi klienci to w większości osoby prowadzące jednoosobowe działalności. Nie mniej jednak coraz więcej małych i średnich firm korzysta z naszej specjalnej oferty zakupowej. Częściej również osoby zarządzające flotami, które biorą pod uwagę wartości rezydualne samochodów, zakupują właśnie Mazdę. Nasza oferta trafia zarówno do zarządów, jak i menedżerów średniego i wyższego szczebla Nie od dziś wiadomo, że Mazda „trzyma cenę”.

Jak długo współpracujecie z Mazdą?

Z marką związani jesteśmy już ponad 18 lat i z zadowoleniem obserwujemy, że coraz więcej klientów decyduje się na nasze auta o japońskich korzeniach. Współpracowaliśmy z Mazdą jeszcze przed pojawieniem się polskiego przedstawicielstwa marki, dlatego jesteśmy dealerem najdłużej związanym z tą marką. Dzięki naszemu doświadczeniu i zbudowanemu zaufaniu uzyskujemy jedne z najwyższych udziałów rynkowych sprzedaży Mazdy w Polsce. Mówiąc krótko: Jesteśmy dumni, że możemy być częścią „rodziny” Mazdy.

18 lat to całkiem długo. Czy klient Mazdy pozostaje „wierny” marce?

Zdecydowanie tak. W moim odczuciu jest to suma wielu elementów. Przede wszystkim Mazda to świetne samochody. Oprócz tego mamy naprawdę wspaniały zespół zaangażowanych współpracowników. Są to ludzie, którzy lubią swoją pracę, a co najważniejsze, lubią kontakt z drugim człowiekiem. Dowodem na to niech będzie wynik niezależnego badania jakości obsługi, gdzie 90% klientów przyznaje nam najwyższą ocenę. Dodatkowo jesteśmy również jednym z najwyżej ocenianych serwisów marki.

Poza tym, co trzeci samochód sprzedawany przez nas, jest kupowany przez naszych obecnych posiadaczy Mazdy. Swoje poprzednie auto klienci najczęściej pozostawiają „w rodzinie”. W pozostałych sytuacjach przejmujemy pojazd w rozliczeniu.

Jak wnioskuję dla klientów szukających samochodów używanych macie również szeroką ofertę.

Tak. Odkupujemy je od naszych klientów oferując bardzo dobrą wartość. Kwestia cen naszych aut to w ogóle bardzo ciekawy temat. Zacznijmy od tego, że praktycznie nie znajdziemy nowego samochodu, dającego taką jakość i dbałość o każdy najmniejszy szczegół, za tak rozsądne pieniądze. Przez to marka nie musi stosować pewnego rodzaju wybiegów, by w cenniku „pompować ceny”, proponując przy zakupie znaczny rabat. U nas wartość auta z bogatym wyposażeniem w standardzie nie ma przełożenia na wygórowaną cenę. Oferta cennikowa jest praktycznie ceną ostateczną. Z tego też względu nie następuje drastyczny spadek wartości pojazdu, jak w innych markach po „wyjechaniu z salonu”. Co więcej – nie znam żadnej innej firmy, która mogłaby poszczycić się uzyskaniem 60% wartości nowego auta po 7 latach eksploatacji, a taki przykład transakcji mieliśmy na jednym z aut naszej klientki - Maździe 3.

Jednak powracając do tematu samochodów używanych, mamy jedynie sprawdzone i serwisowane Mazdy do siódmego roku eksploatacji, pochodzące z polskich salonów i z przebiegiem nieprzekraczającym 150 tys. km.

Na marginesie - wszystkie używane auta wyjeżdżające z naszych salonów są objęte dodatkową gwarancją.

Powróćmy do wspomnianej przez Pana zmiany przepisów unijnych. Jaki wpływ będzie to miało na branżę motoryzacyjną?

Z perspektywy klienta należy spodziewać się znaczącego wzrostu cen samochodów każdej marki. Unia Europejska wprowadzając tak restrykcyjne wymogi dotyczące emisji spalin dała niewielkie szanse producentom na dostosowanie się do nowych wytycznych w tak krótkim

czasie. W okresie zanim technologie zostaną dostosowane do nowych wymogów – ceny aut muszą wzrosnąć. I to znacząco. Przewiduję, że wszystkie marki będą musiały podnieść ceny od kilkunastu do kilkudziesięciu procent wzwyż a część modeli w ogóle zniknie z rynku.

Dziękuję za rozmowę.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3