Jeśli ktoś nie wierzy, że granie na bębnach może wprowadzać w trans, nie musi koniecznie wyjeżdżać do dżungli, poszukiwać czerwonoskórych, czy zagłębiać się w kulturę Półwyspu Indyjskiego. Wystarczy zasłuchać się w grę Bartłomieja Olesia, który dłońmi czy pałkami potrafi namówić swój zestaw perkusyjny do przemawiania niemal ludzkim tonem.
Nie inaczej jest z jego bratem - Marcinem. Smyczkiem czy też palcami - tworzy dźwiękowe plamy, utrzymuje rytm, gra linie melodyczne, które odwołują się do estetyki z pogranicza sefardyjskich inspiracji, wplywów, czy jedynie sąsiedztwa, włączając w to tematy berberyjskie, tureckie, bułgarskie czy andaluzyjskie.
Najważniejszym instrumentem solowym w projekcie Sefardix jest rzecz jasna Jorgos Skolias i jego wyjątkowy głos. Nie tylko z racji niecodziennych możliwości, umiejętności śpiewania jazzu, bluesa czy rocka, ale też opanowaniu techniki śpiewania harmonicznego, gardłowego i - oczywiście - wsparcia elektronicznymi procesorami.
To tylko pozornie hermetyczna muzyka. Tak naprawdę łącząc słowiańską wrażliwość z wpływami z południa Europy i północy Afryki jest uniwersalnym językiem cywilizacji europejskiej. Zapomnianym, tłumionym, ale instynktownie przyswajalnym przez słuchaczy. W połączeniu z muzyczną wirtuozerią i wielką wyobraźnią artystów daje w efekcie piękne dzieło, które utrwalone na płycie ukaże się za kilka tygodni. Warto wyczekiwać płyty "Maggid", po promującym ją w Zmianie Klimatu koncercie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?