Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielona fala, sterowanie ruchem i centrum przesiadkowe przy Białej

Aneta Boruch
Autobusy na zielonej fali pojadą szybciej
Autobusy na zielonej fali pojadą szybciej Archiwum
Preferencje dla miejskich autobusów, sterowanie ruchem na stu skrzyżowaniach i budowa centrum przesiadkowego w pobliżu rzeki Białej. To najważniejsze inwestycje, które mają ułatwić białostoczanom podróżowanie komunikacją miejską.

Od kilku lat miasto inwestuje setki milionów złotych w przebudowę głównych ulic. W pierwszym etapie zmodernizowano ulice: Kopernika, Zwierzyniecką, 11 Listopada, Skłodowskiej, Liniarskiego i Kalinowskiego. Do Białegostoku przyjechały też 43 nowe autobusy. Potem przyszedł czas na przebudowę ulic: Produkcyjnej, Antoniuk Fabryczny, Antoniukowskiej, Knyszyńskiej, a także Ojca Pio. Gmina kupiła też kolejnych 48 autobusów i właśnie wprowadza, z dużymi perturbacjami, bilet elektroniczny. W listopadzie przyjedzie do miasta też 35 nowych solarisów z klimatyzacją, drugie tyle w kwietniu przyszłego roku.
W trzecim etapie przebudowana zostanie ulica Sienkiewicza od Ogrodowej w kierunku al. Piłsudskiego i sama aleja na całej długości. - Powstaną na nich kolejne w mieście buspasy. Wspomogą przejazd autobusów przez centrum - mówi wiceprezydent Adam Poliński.

Docelowo mają powstać wręcz korytarze dla preferencyjnego przejazdu autobusów. Pierwszy z południa na północ ulicami: Wiejską, Kaczorowskiego, Legionową, Sienkiewicza i Wasilkowską. Drugi na kierunku wschód-zachód: ul. Dąbrowskiego, aleją Piłsudskiego i Branickiego.

Kolejnym ważnym elementem będzie też system zarządzania ruchem. Obejmie około 100 skrzyżowań w mieście, na których jest sygnalizacja świetlna. O ile tylko pozwolą na to warunki ruchu, gdy wjedzie na nie miejski autobus, będzie miał pierwszeństwo.

- Chodzi o zwiększenie w ten sposób szybkości jazdy autobusów, ich punktualności, a co za tym idzie poprawienie atrakcyjności korzystania z nich - tłumaczy Adam Poliński.

Kluczową inwestycją będzie też powstanie przy ulicy Sienkiewicza i Piłsudskiego dwóch centrów przesiadkowych. To duże, dwuperonowe przystanki, na których będą zatrzymywały się nie tylko autobusy miejskie, ale i podmiejskie. To ułatwi jazdę nie tylko przewoźnikom, ale i pasażerom. Przez skrzyżowanie tych dwóch ulic przejeżdża 30 linii komunikacyjnych.

Trzy etapy rewolucji komunikacyjnej mają kosztować 417 mln złotych. Zakończą się w 2013 roku.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny