Jej spotkanie w Białymstoku zorganizowała Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego w ramach akcji "2014 Rokiem Przedsiębiorczości. Postawmy na siebie". Interesującym wykładom Anitty Koskio przysłuchiwało się kilkadziesiąt osób - naukowcy, przedsiębiorcy, studenci.
Najpierw gość z Finlandii przybliżył uczestnikom wpływ kultury biznesu na prowadzenie firmy. Później prelegentka zajęła się różnicami między Skandynawami a Polakami, także w kontekście prowadzenia biznesu.
- W Finlandii wierzymy na słowo
- mówiła Anitta Koskio.
- Może ktoś powiedzieć, że to takie naiwne, ale nie widzimy powodu, dlaczego od razu mamy kogoś skreślać. Zupełnie inaczej jest w Polsce. Wy nie wierzycie praktycznie nikomu. To błąd, bo tracicie możliwości lepszej i bardziej efektywnej współpracy. Mało tego - w ogóle nie chcecie słuchać. Choć moim zdaniem, Finowie także powinni być bardziej ostrożni i krytyczni przy prowadzeniu biznesu.
Podkreślała też, że dziś w biznesie bardziej liczy się to, co dana osoba umie, jakie są jego kompetencje, niż to, na jakim jest stanowisku.
- W Polsce natomiast uwielbiacie wszelkie rodzaju tytuły - stanowiska są dla was często ważniejsze niż umiejętności. To też nie jest nic dobrego - przekonywała. - To nie stanowisko jest ważne, a to, czy danej osobie można zaufać.
Podkreślała, że tylko na zaufaniu można budować swoją przyszłość - dotyczy to zarówno firmy, jak i rodziny.
- Jeśli rośnie zaufanie to mamy ochotę na działanie, bo przecież ktoś podzielił się z nami odpowiedzialnością i uznał, że zrobię coś naprawdę dobrze. Mamy silną motywację wewnętrzną, co się rzeczą potwornie ważną, zwłaszcza w biznesie. W końcu maleją nam koszty, bo nie trzeba budować dodatkowych zespołów kontrolnych itp.
- tłumaczyła Anitta Koskio.
Zwracała też uwagę na to, że w Polsce - w odróżnieniu od Finlandii - pracownicy boją się mówić szczerze o problemach w firmach. - U nas struktury firm są spłaszczone, nie ma wielu szczebli kierowniczych - mówiła. - To usprawnia komunikację w firmie, pozwala też na szybsze reagowanie na wszelkie zmiany. W Polsce, w wielu przedsiębiorstwach, jest mnóstwo szczebli zarządzających, co sprawia, że taka firma nie jest w stanie efektywnie pracować, bo często zajmuje się po prostu sobą.
Wtorkowe spotkanie było pierwszym z cyklu "Vademecum rynków zagranicznych". Patroni medialni akcji PFRR są: Kurier Poranny, Gazeta Współczesna, Polskie Radio Białystok oraz TVP Białystok.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?