Zarówno niedobór, jak i nadmiar minerałów jest dla nas niekorzystny

(KAMI)
Składniki mineralne wchodzą w skład wielu warzyw
Składniki mineralne wchodzą w skład wielu warzyw Fot.sxc.hu
Składniki mineralne stanowią zaledwie 4% tkanek organizmu... Czy na pewno zdajemy sobie sprawę, jak są dla nas ważne?

Na te 4% składa się 46 składników, a 30 z nich uważa się za niezbędne do życia. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu - m.in. stanowią budulec tkanek, wchodzą w skład enzymów ustrojowych, regulują gospodarkę wodną. Składniki mineralne są ważniejsze niż witaminy - organizm człowieka nie ma możliwości ich wytwarzania. Przyjmujemy je zatem prawie wyłącznie z pożywieniem.

Ze względu na wielkość zapotrzebowania naszego organizmu, składniki mineralne dzielimy na mikro i makroelementy. Mikroelementy są potrzebne naszemu organizmowi w nieco większych ilościach, mikroelementy zaś - w ilościach śladowych. Do makroelementów zaliczamy wapń, chlor, magnez, fosfor, potas i sód. A do mikroelementów (inaczej pierwiastków śladowych) - żelazo, cynk, miedź, mangan, molibden, jod, fluor, chrom, kobalt, selen.

Zarówno niedobór, jak i nadmiar minerałów jest dla nas niekorzystny. Przyjmowanie nadmiernej ilości niektórych z nich może mieć skutki uboczne lub działać toksycznie (np. żelaza, kobaltu, miedzi, manganu, molibdenu, selenu, cynku).

Każdy z nas jest inny - dwie dorosłe osoby o podobnej posturze, w tym samym wieku, żyjące w podobnych warunkach, a nawet rodzeństwo wychowujące się w tym samym domu, mogą mieć różne potrzeby żywieniowe, inny "skład mineralny" i zapotrzebowanie organizmu.

Musimy również pamiętać, że nie zawsze składniki mineralne zawarte w przyjmowanych pokarmach są absorbowane (przyjmowane) przez nasz organizm. Jest również wiele czynników rozregulowujących równowagę mineralną w organizmie, m.in.: niewłaściwa dieta (np. zbyt dużo używek), stres (może wpływać na usuwanie ważnych składników odżywczych, minerałów i utrudniać ich absorpcję), niektóre leki, zanieczyszczenia, zły dobór składu suplementów odżywczych (np. przyjmowanie nie tych pierwiastków, których potrzebujemy), cechy dziedziczne (rodzinne tendencje do zaburzeń równowagi mineralnej organizmu).

Dobra dieta - to podstawa dobrej gospodarki mineralnej organizmu. Skoro nasz organizm nie może sam wytworzyć mikro czy makroelementów, musimy dostarczyć je wraz z pożywieniem. Warto również uzupełnić brak niektórych minerałów (np. wapnia, żelaza, magnezu, cynku) stosując odpowiednie preparaty.

Powrót na siłownię - na jakich zasadach?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3