Zadbaj o spokojną i bezpieczną wycieczkę

    Zadbaj o spokojną i bezpieczną wycieczkę

    d

    Gazeta Współczesna

    Aktualizacja:

    Gazeta Współczesna

    Jarosław Brzozowski

    Jarosław Brzozowski ©Archiwum

    Dyżur. W środę gościliśmy w redakcji Jarosława Brzozowskiego, Rzecznika Konsumentów w Białymstoku
    Jarosław Brzozowski

    Jarosław Brzozowski ©Archiwum

    Alicja: Planuję z mężem zakupić wycieczkę w biurze turystycznym. Co powinna określać umowa?

    - Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych stanowi, że umowa o usługi turystyczne powinna zostać zawarta na piśmie i zawierać:

    - dane biura podróży (z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych) oraz dane osoby, która podpisuje umowę w imieniu usługodawcy,

    - wskazanie trasy i miejsca wyjazdu, czasu trwania imprezy oraz jej programu,

    - cena, sposób zapłaty, rodzaj i zakres ubezpieczenia,

    - informacje o terminie, w jakim biuro ma obowiązek powiadomić klienta o ewentualnym odwołaniu wyjazdu, o dacie ewentualnego przeniesienia uprawnień i obowiązków kupującego wycieczkę na inną osobę oraz o uzgodnionych wymaganiach,

    - wskazanie przepisów dotyczących umowy (i wynikające z nich konsekwencje) oraz określenie procedury reklamacji,

    - gdy klient wpłaca co najmniej 10-proc. zaliczkę - to powinien otrzymać od organizatora wraz z umową pisemne potwierdzenie tego, że biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową, bądź pisemne potwierdzenie umowy ubezpieczenia, którą ma organizator, ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z niego.

    Krzysztof: Pół roku temu wykupiłem 2-osobową wycieczkę do Hiszpanii, która ma odbyć się pod koniec sierpnia. Zastanawiam się czy organizator może zmienić warunki umowy?

    - Organizator wycieczki może zmienić istotne warunki umowy jeszcze przed wyjazdem z powodu okoliczności od siebie niezależnych. Powinien niezwłocznie powiadomić klienta o planowanej zmianie, a ten ma do wyboru: przyjęcie zmiany umowy albo odstąpienie od niej.

    W tym ostatnim przypadku przysługuje klientowi natychmiastowy zwrot uiszczonych należności, nie ma też obowiązku zapłaty kary umownej. Po odstąpieniu od umowy można jednak wybrać inny wyjazd zaproponowany przez biuro (jednak to przywilej klienta).

    Klient może się też domagać odszkodowania, jeśli poniósł jakieś szkody.

    Czytaj treści premium w Kurierze Porannym Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Wybierz region, dokąd chcesz wyjechać:

    Turystyczne TOP