Zachodnia obwodnica Białegostoku może pozbawić pracy ludzi z firmy Pilkington (wideo)

Tomasz Mikulicz tmikulicz@poranny.pl

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Pracownicy firmy Pilkington boją się, że zakład zostanie zlikwidowany. Żeby wybudować drogę, trzeba będzie zburzyć halę.

- Jeśli ta droga tu powstanie, 150 osób pójdzie na bruk - denerwuje się Robert Laskowski, członek załogi białostockiego oddziału spółki Pilkington.

Firma działa przy ul. Wiadukt 8 - w miejscu, gdzie ma biec al. Paderewskiego (wejdzie w skład planowanej przez miasto tzw. zachodniej obwodnicy). Pierwotnie zakładano, że trzeba będzie zburzyć dwie hale należące do Pilkingtona (ma ich cztery). Podczas zeszłorocznej kampanii wyborczej władze miasta obiecały jednak, że ostatecznie droga będzie miała taki przebieg, że zlikwidowana zostanie tylko jedna hala - przeznaczona nie na produkcję, lecz spedycję. Temat przycichł aż do ostatniego posiedzenia komisji i infrastruktury rady miasta.

Załoga boi się, że likwidacja nawet jednej hali może oznaczać zamknięcie całego zakładu. - Firma przeniesie się poza województwo, a my zostaniemy bez pracy - mówi Robert Laskowski.

Tyle że nikt nie wie, jakie plany ma szefostwo firmy. Na komisji nikt z zarządu się nie pojawił. Kolejne posiedzenie będzie za trzy tygodnie. Prezesi Pilkingtona zostaną na nie zaproszeni.

Problem w tym, że ich deklaracja niewiele zmieni. Bo urzędnicy nie biorą w ogóle pod uwagę zmiany przebiegu obwodnicy. - Projekt drogi jest zgodny z planem miejscowym, który był przecież konsultowany również z Pilkingtonem - przypomina Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich. Plan powstał jednak kilka lat temu. Pilkington ma dziś o wiele więcej zamówień. Ledwo mieści się na swojej działce.

Budowa obwodnicy to inwestycja warta ponad 200 mln zł. Przygotowywana jest już dokumentacja projektowa. To ułatwi zdobycie pieniędzy z Unii Europejskiej (miasto liczy, że pokryje ona 85 proc. kosztów).

Zachodnia obwodnica ma przebiegać ulicami: Narodowych Sił Zbrojnych, tunelem pod al. Jana Pawła II, al. Niepodległości, ul. Paderewskiego, Wiadukt, Ciołkowskiego. I wzbudza ogromne emocje. Protestowali choćby mieszkańcy bloków przy ulicach Szarych Szeregów i Bacieczki.

Na poprzedniej sesji rady miejskiej zastanawiano się nawet nad tym, czy nie zrezygnować z inwestycji. Chcieli tego radni PO, ale większości nie przekonali. Choćby dlatego, że przepadłyby pieniądze na wykonanie dokumentacji trasy.

- To oczywiste, że Białystok musi się rozwijać i budować drogi. Jednak można o to zadbać z poszanowaniem mieszkańców i przedsiębiorców - twierdzi Robert Żyliński, prezes Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i były kandydat na prezydenta Białegostoku. To on podczas ubiegłorocznej kampanii wspierał załogę Pilkingtona.

Fabryka zajmuje się m.in. produkcją szyb zespolonych i metalowych stojaków do szkła.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 100

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kris

pilkington przeniesie sie w inne  miejsce nie wyrzucając ludzi z pracy,juz Wy nie martwcie sie o to,propaganda.....symulacja obwodnicy rewelacyjna....

g
gh
W dniu 16.02.2015 o 13:42, Gość napisał:

A trzeba było pomyśleć wcześniej . Bloki przy Szarych szeregów wybudowano na początku lat 90 tych , podczas gdy obwodnica planowana była od 1973 r. Każdy myślał , że skoro przez tyle lat nie udało się tego projektu zrealizować , to temat przepadł , a tu niespodzianka ! Sytuacja analogiczna do os Wygoda , widok z okien na ekrany .... Wybór świadomy , więc pretensje do siebie !

nie mieszkam w bloku, mój dom stał już przed 1973r. 

g
gtr
W dniu 16.02.2015 o 13:03, Gość napisał:

Szanowny Panie, zgodnie z Planem Zagospodarowania przestrzennego ta obwodnica była tam planowana już "lata świetlne temu" ale jesli ktoś kiedyś odbierając mieszkanie na osiedlu Leśna Dolina wychodził z założenia że jakoś to będzie, to teraz ma tego efekty!! Ale przeciez pokrzyczeć zawsze można - prawda? Przytaczam analogiczną sytuacją z Działkami Pracowniczymi na których obecnie stoi kampus UwB, przecież tam wszyscy wiedzieli że jest to tylko dzierżawa na określony czas z określonymi warunkami - ale jak dzierżawa się skończyła to wielki raban że im zagonki zabierają.

Tak się składa, że jestem mieszkańcem domu jednorodzinnego zbudowanego duuużo wcześniej niż osiedla Zielone Wzgórza i Leśna Dolina. 

G
Gość

Czas to pieniądz i budowa ZOB przez środek osiedli to pieniądz. Pieniądz, który trafia do konkretnych kieszeni ludzi, którzy mają w d... mieszkańców tego miasta. Dobranoc :)

G
Gość

nie jestem żadnym urzędasem, jestem zwykłym mieszkańcem miasta, któremu też "pod nosem" zrobiono obwodnice. I jak pisałem wcześniej, nie czuje dyskomfortu z tego powodu. A dzięki niej mam szybszy dojazd w różne regiony miasta. Inaczej stałbym w korkach i tracił cenny czas, a czas to pieniądz

G
Gość

Zakładam 3 możliwości:

 

- jesteś z UM

- jesteś ślepym poplecznikiem Truskolaskiego

- jesteś pożytecznym idiotą.

 

Świat bywa złożony więc być może mnie zaskoczysz ;)

 

Niezależnie od opcji w kontekście ZOB napisz mi, może wiesz, dlaczego Waszyngtona na odcinku od Wesołej do Skłodowskiej  jest jednojezdniową ulicą 2-4 pasmową (stanowiącą cześć wewnętrznego "ringu"), chociaż pierwotnie w studium zagospodarowania przewidziana była jako dwujezdniowa ulica 4-6 pasmowa (analogicznie jak na odcinku Wesoła-Kaczorowskiego)?

 

Jako że powoli kojarzysz podrzucę ci 3 opcje odpowiedzi:

 

1) Przed rozpisaniem przetargu na realizację Waszyngtona Truskolaski wyjechał na wakacje do rodzinnych Kapic i zmienił zadanie nt "miejskich" obwodnic

 

2)  W blokach przy Waszyngtona mieszka największy wróg Truskolaskiego, którego postanowił on nie uszczęśliwić 6 pasmową obwodnicą pod oknem

 

3) Na trasie poszerzonej wersji Waszyngtona znajdował się wzniesiony jako samowola budowlana pawilonik, gdzie handluje rodzina pewnego pracownika ZDM-u 

G
Gość
W dniu 17.02.2015 o 21:21, Gość napisał:

Mylisz pasy (pasma) ruchu z jezdniami.  

nie ma to większego znaczenia, bo nie o tym rozmawialiśmy. rozmawialiśmy o tym , co przed chwila napisałem wyżej, że staram ci się wyjaśnić od 2 dni

G
Gość
W dniu 17.02.2015 o 21:16, Gość napisał:

jeśli jest ulica jednopasmowa, tzn że ma 1 pas ruchu w jedną stronę. pisałeś 6-8 pasmowe, a takich nie ma w Białymstoku, co najwyzej 3-4 pasmowe.

 

Mylisz pasy (pasma) ruchu z jezdniami.  

G
Gość
W dniu 17.02.2015 o 21:13, Gość napisał:

jeśli już coś to nie 6 czy 8 a 3 i 4 :)

 

Wejdź na gisbialystok i policz. 2 pasma w każdą stronę plus bus pas plus bezkolizyjne zjazdy/wjazdy. Łącznie 6-9 pasm.

 

 

 

nie odwracaj kota ogonem bo nie o tym była rozmowa. Pisaleś, że nikt nie projektuje obwodnic w miescie tylko poza miastem, a teraz sam przytoczyłeś fragment tekstu że obwodnica może być w mieście (to co ja staram ci się uświadomić od 2 dni)

 

Cytat dotyczy Białegostoku :)

G
Gość

jeśli jest ulica jednopasmowa, tzn że ma 1 pas ruchu w jedną stronę. pisałeś 6-8 pasmowe, a takich nie ma w Białymstoku, co najwyzej 3-4 pasmowe.

 

G
Gość
W dniu 17.02.2015 o 21:07, Gość napisał:

No właśnie. Dobre pytanie do ciebie. Dla mnie, tak jak napisałem, jest trasą przez Śródmieście, dzięki której Truskolaski może służbową superbką dotrzeć sprawnie z Krętej na Słonimską i z powrotem. To ile ma tych pasm? ;)

 

jeśli już coś to nie 6 czy 8 a 3 i 4 :)

 

nie odwracaj kota ogonem bo nie o tym była rozmowa. Pisaleś, że nikt nie projektuje obwodnic w miescie tylko poza miastem, a teraz sam przytoczyłeś fragment tekstu że obwodnica może być w mieście (to co ja staram ci się uświadomić od 2 dni)

G
Gość
W dniu 17.02.2015 o 21:02, Gość napisał:

a jest obwodnicą ?

 

No właśnie. Dobre pytanie do ciebie. Dla mnie, tak jak napisałem, jest trasą przez Śródmieście, dzięki której Truskolaski może służbową superbką dotrzeć sprawnie z Krętej na Słonimską i z powrotem. To ile ma tych pasm? ;)

G
Gość

a jest obwodnicą ?

G
Gość
W dniu 17.02.2015 o 20:56, Gość napisał:

jak pisałem wcześniej, jaki rozmówce taka i z nim rozmowa...

 

:) to ile pasów ma "obwodnica" Kaczorowskiego :)

G
Gość
W dniu 17.02.2015 o 20:56, Gość napisał:

jak pisałem wcześniej, jaki rozmówce taka i z nim rozmowa...

"rozmówca" miało być

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3