Z Warszawy na Mazury pociągiem w dwie godziny? Dzięki CPK będzie to możliwe

Materiał informacyjny CPK
Pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała na uroczystości podpisania umowy, dzięki której po 30 latach kolej pasażerska wróci do Łomży.
Pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała na uroczystości podpisania umowy, dzięki której po 30 latach kolej pasażerska wróci do Łomży.
Większość Polaków kojarzy go z lotniskiem, ale CPK to przede wszystkim kolej. Nowe linie kolejowe, nowe połączenia i przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu – oto najważniejsze korzyści całej inwestycji. Jednym z największych beneficjentów będzie Łomża, do której kolej pasażerska wróci po ponad 30 latach.

W ostatni piątek na dworcu autobusowym w Łomży miała miejsce uroczystość podpisania umowy na studium wykonalności dla kolejnej trasy w Programie CPK. Kontrakt dotyczy 140-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej: Ostrołęka-Łomża-Giżycko. Jest to kluczowy fragment tzw. szprychy nr 3 zaplanowanej przez CPK na północnym wschodzie Polski, która poprowadzi przez teren trzech województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Łomża czeka od początku lat 90.

Organizacja uroczystości na dworcu autobusowym nie była przypadkowa – transport kołowy to dziś jedyna forma podróży z i do miasta. – Łomża to dziś jedno z największych miast w naszym kraju pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Po wybudowaniu szprychy nr 3 się to w końcu się zmieni. Poprzez inwestycje CPK będziemy konsekwentnie likwidować kolejne przykłady wykluczenia komunikacyjnego polskich miast – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

*

Linia kolejowa oznacza konkretne korzyści dla pasażerów z Podlasia, Mazowsza oraz Warmii i Mazur. Zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min. Ponadto na dotychczasowych trasach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

– Nowe połączenie koleją Mazur i Podlasia z Mazowszem, Warszawą i CPK to kolejna już inwestycja realizowana z myślą o tych regionach Polski, które nie rozwinęły pełni swoich możliwości z powodu ograniczonego dostępu do transportu publicznego – podkreśla Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W ramach zamówionego przez CPK studium wykonalności powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz dodatkowe specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski), co umożliwi prowadzenie dalszych przygotowań. Wartość wszystkich prac wynosi 20 mln zł netto.

Dzięki budowie tego odcinka do sieci połączeń dalekobieżnych włączona zostanie włączona nie tylko Łomża, ale też Kolno i Orzysz. Pierwsze i drugie z tych miast nie mają dziś dostępu do kolei pasażerskiej w ogóle (ponad 60-tysięczna Łomża czeka na pociągi od 1993 r.), a do Orzysza – trzeciego z nich – dojeżdżają tylko pociągi towarowe od strony Ełku.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r. Dla odcinka z Łomży do Giżycka zakładany w harmonogramie okres robót budowlanych to lata 2028-2031.

Jastrzębie-Zdrój, Rzeszów i Łódź. A to nie koniec

Wydarzenie w Łomży to jeden z elementów inwestycyjnej układanki. W drugiej połowie lipca spółka CPK podpisała umowę na studium wykonalności dla 75-kilometrowego odcinka nowej linii między Katowicami i Ostrawą. To właśnie dzięki tej inwestycji pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, które jest dziś największym miastem w Polsce bez dostępu do kolei.

Pod koniec czerwca z kolei CPK podpisała umowę na prace przygotowawcze, czyli studium wykonalności, dla nowej linii kolejowej na 40-kilometrowym odcinku: Łętownia-Rzeszów, czyli łączniku prowadzącym od strony Stalowej Woli w kierunku stolicy Podkarpacia. Tutaj pierwsze prace mają ruszyć – tak zakłada harmonogram CPK – w 2023 r.

Seria umów zaczęła się na początku czerwca, kiedy spółka CPK podpisała z wykonawcą umowę na opracowanie studium wykonalności dla prawie 140-kilometrowego odcinka z Warszawy przez CPK do Łodzi. Harmonogram zakłada, że pierwsze prace ruszą przed końcem 2023 r., a linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność.

– Podpisujemy umowę na prace przygotowawcze do budowy nowej linii kolejowej: Warszawa – CPK – Łódź. Ale przed nami jeszcze wiele kolejnych wydarzeń tego typu – powiedział wtedy premier Mateusz Morawiecki.

Rzeczywiście, spółka CPK podpisała od tamtego czasu już cztery umowy na studia wykonalności dla nowych linii kolejowych, a wskazała wykonawców w sumie ośmiu przetargów na studia wykonalności. Jednocześnie CPK czeka na zakończenie procedury odwoławczej w przetargu na projektu budowlany. dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi. – W ciągu kolejnych tygodni możemy spodziewać się następnych umów – przyznają przedstawiciele spółki CPK.

Miliony euro dla CPK

Największy polski program inwestycyjny cieszy się wsparciem finansowym także ze strony Unii Europejskiej. W październiku 2019 roku CPK uzyskała 1,75 mln euro na prace przygotowawcze do budowy odcinka przy granicy z Czechami. W lipcu 2021 roku natomiast Komisja Europejska ogłosiła wyniki konkursu CEF 2020 Reflow, w którym na projekty CPK przeznaczyła ponad 108 mln zł.

– Na dwie zgłoszone inwestycje CPK trafi w sumie ponad połowa puli krajowej i największa część środków dostępnych dla krajów Unii. To pokazuje czarno na białym, że za granicą istnieje świadomość, jak istotny jest to projekt dla całej Europy Środkowo-Wschodniej – dodaje wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Inwestycje kolejowe CPK w liczbach

Na inwestycje kolejowe CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r. Dla 740 km z nich trwają już prace przygotowawcze – m.in. inwentaryzacje przyrodnicze i studia wykonalności – które poprzedzają etap projektowania i budowy.

W skład każdej ze „szprych” wejdą nowe odcinki, które budować będzie spółka CPK, oraz wyremontowane lub zmodernizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe fragmenty istniejącej infrastruktury. Podstawowym założeniem programu jest to, by z większości dużych polskich miast dało się dotrzeć do CPK i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Materiał oryginalny: Z Warszawy na Mazury pociągiem w dwie godziny? Dzięki CPK będzie to możliwe - Polska Times

Dodaj ogłoszenie