Wszechnica w Społecznej Szkole Podstawowej nr 11 w Białymstoku. Uczniowie w roli nauczycieli. Dzień naukowy w szkole (zdjęcia)

(adek)Zaktualizowano 
Uczniowie w roli nauczycieli. Dzień naukowy w białostockiej podstawówce materiał szkoły
Tegoroczna edycja Wszechnicy w Społecznej Szkole Podstawowej nr 11 zyskała nowy wymiar: po raz pierwszy w role prowadzących zajęcia wcieli się też uczniowie. I byli zachwyceni

Wszechnica, czyli Dzień Naukowy to nietypowe warsztaty realizowane w SSP nr 11 w Białymstoku już od trzech lat. Zajęcia cieszą się wielkim zainteresowaniem uczniów, którzy od początku zgłaszali chęć samodzielnego prowadzenia zajęć.

- Dlatego w tym roku, po konsultacji z nauczycielami, postanowiliśmy dać uczniom możliwość poprowadzenia warsztatów – mówi Agata Baczewska, zastępca dyrektor szkoły i pomysłodawczyni Wszechnicy. - Cieszy nas taka inicjatywa dzieci, bo mogą dzięki niej wykazać się kreatywnością, a także podzielić swoimi pasjami i zainteresowaniami z innymi.

Tegoroczna wiosenna Wszechnica została podzielona na dwa etapy – warsztaty, prowadzone przez nauczycieli i zajęcia, prowadzone przez uczniów. W dniu naukowym każde dziecko indywidualnie, z każdej klasy w szkole, wybierało zajęcia, według swoich zainteresowań.

Proponowane przez nauczycieli tematy to m.in.: Jak ubrać rycerza?; Na dwoje babka wróżyła; Relaksacyjna kartka świąteczna; Francuski jest piękny; Zabawa z zapałkami; Barwienie papieru czy Znani odkrywcy i ich odkrycia.

Z kolei uczniowie klas IVB, VA i VIA przygotowali prezentacje na temat: Mój własny SLIME; Tajemnice kosmosu; Dobrze się bawię; Warsztaty kulinarne; Sztuczki karciane czy Gry logiczne.

- Muszę przyznać, że entuzjazm uczniów podczas przygotowań robił wrażenie – żadnej klasy, zaangażowanej w projekt nie trzeba było namawiać do pracy; uczniowie z dnia na dzień z własnej inicjatywy proponowali coraz to nowsze pomysły na prowadzenie warsztatów – mówi Monika Mularczuk-Ostapczuk, nauczycielka i organizatorka tegorocznej Wszechnicy. - Fajna była współpraca osób prowadzących zajęcia, a uczniowie z miłą chęcią przeprowadzali "burzę mózgów" w poszukiwaniu najatrakcyjniejszego sposobu przekazu. Wykazali się przy tym dużą kreatywnością, a co najważniejsze empatią wobec swoich kolegów.

Karciane sztuczki i opowieści o Belgii

- Już wcześniej fascynowałem się sztuczkami karcianymi. Jak się pojawił pomysł prowadzenie warsztatów, to razem z Maksem się zgłosiliśmy. Obaj znaliśmy trochę sztuczek, więc dobry początek już był – mówi Jacek z klasy VI.

A jego kolega Maks dodaje: - Na początku się stresowałem, bo sztuczki czasem nie wychodzą, ale tu wyszło mi wszystko.

Magda, Zuza i Maja z klasy VI również miały pomysł na zaprezentowanie własnych zainteresowań:

- Chciałyśmy wprowadzić tematykę kultury Belgii do zajęć. Wpadłyśmy na pomysł zrobienia gofrów, który przypadł do gustu uczestnikom – oni robili gofry, a my miałyśmy okazję poopowiadać o Belgii – mówią dziewczęta.

Celem warsztatów – oprócz kształcenia w innej formie niż lekcje – jest także integracja dzieci z różnych klas i nauczycieli poprzez współpracę, a także szerzenie idei pomocy.

- Uczymy współpracy pomiędzy uczniami klas starszych i młodszych. Trudności w wykonaniu jakiegoś zadania, jakie ma pierwszoklasista, pokonuje szybko starszy uczeń, pomagając młodszemu koledze w ich zrozumieniu. Dzieci zauważają zmiany, są bardziej zintegrowane, lepiej się znają. Przynosi to również wymierne korzyści dla nauczycieli - zapobiega rutynie i zachęca do poszukiwań nowych metod nauczania – podsumowuje Agata Baczewska.

Pomysł takiej formuły prowadzenia Wszechnicy okazał się strzałem w dziesiątkę:

- To było bardzo miłe, że inni uczniowie mieli ochotę do nas przyjść i poświęcili nam swój cenny czas. Warsztaty prowadzone przez nich podobały mi się najbardziej – ocenia Gabryś z kasy IV.

Zobacz też:
Dwa razy więcej fotoradarów na polskich drogach. Zobacz wideo!

Wideo

Materiał oryginalny: Wszechnica w Społecznej Szkole Podstawowej nr 11 w Białymstoku. Uczniowie w roli nauczycieli. Dzień naukowy w szkole (zdjęcia) - Kurier Poranny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3