MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wsparcie przemysłów kreatywnych. Nie jest o nie łatwo

maryla
Anna Grodzka i Michał Płachciński łączą umiejętności architekta, projektanta, stolarza, aranżera wnętrz z pasją do tworzenia lekkiej, minimalistycznej formy mebli, które sprzedają pod marką Minko
Anna Grodzka i Michał Płachciński łączą umiejętności architekta, projektanta, stolarza, aranżera wnętrz z pasją do tworzenia lekkiej, minimalistycznej formy mebli, które sprzedają pod marką Minko
Wzór na konkurencję to program dla firm Polski Wschodniej promujący ciekawe wzornictwo. Jednak nie dla wszystkich.

– Polscy producenci zbyt małą wagę przywiązują do unikatowego wzornictwa. Często naśladują, czy wręcz kopiują zachodnie produkty, przez co nie wyróżniają się niczym szczególnym, zarówno w Polsce, a tym bardziej za granicą. Nie dostrzegają korzyści płynących z promowania własnych, niepowtarzalnych kolekcji. Tymczasem o sukcesie decyduje znana marka, design i innowacje – ocenia Piotr Buchalski, współtwórca firmy Creative Craft, specjalizującej się we wzornictwie przemysłowym i przeprowadzaniu audytów wzorniczych.

Obecną sytuację ma zmienić dofinansowanie z Unii Europejskiej o nazwie „Wzór na konkurencję” działanie 1.4 Program Polska Wschodnia. W wyniku dwuetapowej procedury do jednej firmy może trafić aż 3 mln zł na wdrożenie i wypromowanie produktu o ciekawym designie.  Ale...

– Na samym początku regulaminu konkursu dowiaduję się, że oprócz siebie, mam  zatrudniać pięć osób – dzieli się z nami reflaksjami o programie Adam Zdanowicz, laureat naszego i Poitechniki Białostockiej konkursu Mój Pomysł, Mój biznes, właściciel firmy Mad Bicycles, wykonawca przępieknych rowerów customowych. – Dalej czytam, że niezbędnym kryterium jest przychód powyżej 600 tys. zł w ciągu roku. Sprzedaż na takim poziomie to prawdziwe wyzwanie dla początkującego przedsiębiorcy w branży designu, gdzie potrzeba wielu kontaktów, rozpoznawalności marki, opracowanego marketingu etc.

Zobacz też: Adam Zdanowicz - konstruowanie rowerów to jego prawdziwa pasja

Tym samym program jest też niedostępny np. dla Anny Grodzkiej i Michała Płachcińskiego, którzy pod marką Minko produkują wysmakowane, unikalne w formie meble. – Pokazujemy je na targach wnętrzarskich i sprzedajemy w kilku największych miastach Polski. Rynek podlaski też, pomalutku, ale jednak, otwiera się na taką ofertę – mówi pan Michał. 

minko

minko

Fot. Agnieszka Dzieniszewska

– Na szczęście w przypadku  niewielkich biznesów można poradzić sobie bez dotacji,  dzięki dobremu  gospodarowaniu pieniędzmi i cierpliwości – komentuje Adam Zdanowicz.

Sięgając do firm wiekszych, warto przypomnieć, że na rynku od lat furorę robią wzory pościeli białostockich projektantek Andropolu, spółki zarejestrowanej w Andrychowie, ale produkującej swoje tkaniny głównie w Białostockiej Wykończalni Tkanin. I to właśnie w  Białymstoku działa pracownia projektowa spółki, w której dwie kreatywne kobiety - Ewa Wrażeń i Barbara Marks-Kapuścińska - tworzą kolekcje pościeli, wyznaczające trendy wzornictwa  branży. Ich wzory sprzedawane są pod własną marką Sweet Home i Andropol, ale doceniły je także znane sieci wyposażenia wnętrz, takie jak Ikea czy Black Red White.

Zobacz też: Boginie dizajnu z Białegostoku

- Niewątpliwie autorski, rozpoznawalny design przekłada się na sukces rynkowy firmy - mówi Anna Skudlarska, specjalista ds. marketingu Andropolu.- Unikatowe, własne wzornictwo gwarantuje przewagę marketingową nad importerami powielającymi wzory widziane w sklepach czy na targach. A nierzadko nasze autorskie wzory są kopiowane przez firmy produkujące w Państwach Środka i są to bardzo niskiej jakości produkty w równie niskiej cenie. Dlatego niezwykle ważne są inwestycje w tę sferę działalności producentów przemysłowych. Dotacje unijne przeznaczone na wykreowanie polskiego wzornictwa to świetny pomysł i szansa dla kreatywnych firm, którym często brakuje pieniędzy na te cele. Szkoda tylko, że jako firma zarejestrowana w innym województwie nie możemy z tego wsparcia skorzystać.

Wzór na konkurencję rusza już w sierpniu. Może jednak któraś z podlaskich firm dzieki temu wsparciu umocni swoją pozycje wobec konkurencji.

Przypominamy, że wsparcie dla fim sektora MSP można będzie znaleźć w Programie Operacyjnym Woj. Podlaskiego na lata 2014-20 (na cele inwestycyjne są przykładowo w działaniu 1.3), natomiast programów związanych z promocją wdrażanych przez firmy rozwiązań należy szukać w Programie Polska Wschodnia. Najlepiej pytać o to w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskic. 

Godziny pracy punktów
pn. 8.00-18.00, wt.-pt. 7.30-15.30

Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Białymstoku
ul. Poleska 89 15-874 Białystok
Telefony do konsultantów
8013 08013
85 66 54 599
85 66 54 516
85 66 54 302
85 66 54 383
85 66 54 384

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Łomży
ul. M.C. Skłodowskiej 1 18-400 Łomża
Telefony do konsultantów
86 216 33 26
86 473 53 20

Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Suwałkach
ul. Osiedle II 6a 16-400 Suwałki
Telefony do konsultantów
87 563 02 11
87 563 02 76

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny