Świadczą również o tym rozdane w tysiącach egzemplarzy poradniki oraz wypełnione ankiety edukacyjne, w których ok. 76% respondentów przyznało, że takie akcje są potrzebne.
Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa "Kiedy 1+1=3" jest odpowiedzią na potrzeby edukacyjne w zakresie życia seksualnego i antykoncepcji wyrażone przez młodych Polaków m.in. w badaniu CBOS - ponad 50% nie posiada wystarczającej wiedzy na ten temat. Dlatego w ramach kampanii zorganizowano tzw. Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa.
Już po raz drugi zorganizowano cykl eventów wokół szczególnych dni: Dnia Matki, Dnia Dziecka oraz Dnia Ojca, aby w tym czasie przypomnieć o istotnych sprawach, które mają wpływ na ukształtowanie się szczęśliwej rodziny. Obchody Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa zainaugurowano w Białymstoku (24 maja). Kolejne akcje odbyły się w Krakowie (31.05.), Olsztynie (7 czerwca), Łodzi (14 czerwca) i na zakończenie w Poznaniu (21 czerwca).
W 5 miastach zorganizowano happeningi świadomościowe, podczas których w kolejne niedziele na przełomie maja i czerwca młodzież mogła skorzystać z porad ekspertów: ginekologa, seksuologa, edukatora seksualnego i psychologa. Pary, które mają już za sobą decyzję o rozpoczęciu współżycia seksualnego, a także spodziewające się dziecka mogły skonsultować się z przedstawicielami szkół rodzenia z danego regionu. W tym roku realizatorzy Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa celowo mówili o obojgu rodzicach, ze względu na rosnący trend podkreślenia faktu bycia ojcem. Mężczyzna, tak samo jak kobieta, powinien czuć się odpowiedzialny za nowe życie i ponosić konsekwencje swoich zachowań.
Aby poznać emocje mężczyzn, którzy nagle i niespodziewanie zostali ojcami, w tym roku w ramach kampanii przeprowadzono badanie wśród młodocianych ojców. Jego wyniki potwierdziły potrzeby edukacyjne w zakresie podejmowania odpowiedzialnych zachowań seksualnych.
- Promujemy świadome planowanie rodziny, a więc odpowiedzialne zachowania obojga partnerów, zarówno kobiety, jak i mężczyzny, aby w przyszłości rodzicami stawali się ludzie dojrzali do decyzji o posiadaniu potomstwa - przypomina Piotr Kalbarczyk z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
W trakcie pikników rodzinnych, bo taki charakter mają akcje "Kiedy 1+1=3" specjalnie przeszkoleni edukatorzy - studenci medycyny rozdawali ankiety sprawdzające wiedzę w zakresie antykoncepcji. W 5 miastach w quizach edukacyjnych wzięło udział ponad 2000 osób.
- Otrzymaliśmy ponad 1600 wypełnionych ankiet. Cieszy nas fakt, że wiele osób, potwierdziło w nich słuszność naszej inicjatywy. Zdajemy sobie sprawę, że to jedynie kropla w morzu potrzeb, ale w każdym mieście przekonywaliśmy się, że warto podejmować działania edukacyjne - mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii.
Duże zainteresowanie wzbudzała również broszura "Poradnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę". Każdy mógł zapoznać się z nią na miejscu wykorzystując ją jako pomoc w rozwiązywaniu ankiet, a także zabrać ze sobą. Wielu dorosłych wzięło broszurę, aby skorzystać z niej podczas rozmowy ze swoim dzieckiem.
Namiot kampanii pełnił także funkcję rozrywkową dla najmłodszych. Animatorzy zapraszali do wzięcia udziału w tematycznych grach i zabawach oraz konkursach z nagrodami.
Specjaliści z dziedziny świadomego planowania rodziny biorący udział w kampanii jednogłośnie stwierdzili, że należy edukować nastolatków w sprawach seksu, ponieważ jest to okres, kiedy dopiero kształtuje swoją świadomość w tej kwestii.
- Nasze happeningi świadomościowe mają służyć temu, aby nie było mowy o żadnym przypadku czy pomyłce podczas inicjacji seksualne - mówiła ginekolog położnik, lek. med. Barbara Kocięba-Gała w Łodzi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?