Ubiegłoroczny jarmark adwentowy trwał od 3 do 23 grudnia. Tradycyjnie zagościł na Rynku Kościuszki, ale miał inną formułę niż w poprzednich latach. Zajął dużo większą powierzchnię. Na teren targowiska prowadziły świetliste bramy, a nowe domki handlowe utworzyły alejkę, nad którą rozciągnięte zostały świąteczne girlandy. Każdy mógł znaleźć w nich coś dla siebie – produkty lokalne, ciasta, chleby, wędliny i miody, wina, piwa regionalne. Nie zabrakło rękodzieła – biżuterii, dodatków, ceramiki, ozdób, a także książek, zabawek, kosmetyków. Atrakcją były karuzele, nie zabrakło też sceny koncertowej ustawionej od strony ul. Suraskiej. Organizatorem jarmarku była Fundacja SZAMTO, która od lat promuje lokalną gastronomię i produkty regionalne organizując Podlaskie Śniadanie Mistrzów
Jeśli chodzi o zaangażowanie miasta, to sfinansowało ono - poprzez postępowanie przetargowe - dekoracje świąteczne. Zawierało się w tym - jak informowała Agnieszka Zabrocka z biura prasowego magistratu m.in. karuzela wenecka, świąteczne bramy dekoracyjne, ramki świetlne na zdjęcia, maszty z girlandami i żywe choinki.
W jarmark zaangażowała się także jedna z miejskich spółek. O rolę Wodociągów Białostockich w trzytygodniowej imprezie zapytał w interpelacji radny Henryk Dębowski.
- Na prośbę mieszkańców zwracam się do Pana z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie roli Wodociągów Białostockich w Białostockim Jarmarku Świątecznym 2022 i poszczególnych wydatków poniesionych na ten cel przez spółkę - napisał radny do prezydenta.
Z odpowiedzi sekretarza miasta wynika, że Wodociągi zaangażowały się w przedsięwzięcie jako partner,
- Podczas imprezy spółka zaprezentowała szereg działań promujących przedsiębiorstwo, jako społecznie odpowiedzialne, edukując społeczeństwo na temat znaczenia wody w życiu człowieka i ucząc właściwych postaw ekologicznych - wymieniał Krzysztof Karpieszuk.
Przypomniał, że Jarmark Bożonarodzeniowy odwiedziły tysiące białostoczan.
- Co wskazuje, że tego typu przedsięwzięcia są społecznie potrzebne i tworzą klimat miasta, zapewniają satysfakcję i podnoszą jakość życia mieszkańców - podkreślił sekretarz.
Zarazem odwołał się do wartości religijnych.
- Jarmark Bożonarodzeniowy podkreśla również znaczenie i wagę chrześcijańskich korzeni Europy, czego mam nadzieję Pan nie neguje - odpowiedział sekretarz.
Z tych odpowiedzi nie jest zadowolony radny.
- Miasto nie odpowiedziało na pytanie o poniesione wydatki - zauważa szef klubu PiS. Zapowiedział złożenie kolejnej interpelacji.
Bardziej wylewne okazały się władze spółki.
- Jako partner tego wydarzenia, Wodociągi Białostockie m.in. częstowały białostoczan i przyjezdnych darmową, gorącą herbatą (ogólny bilans wyniósł 910 litrów) w wynajętym od organizatora domku handlowym z dostępem do prądu - wymienia Krzysztof Kita, rzecznik Wodociągów Białostockich. - Patronowaliśmy też pokazowi rzeźbienia lodowej postaci Świętego Mikołaja przez wicemistrzów świata w tej dyscyplinie.
Okazuje się, że w ramach umowy, podczas jarmarku i imprez towarzyszących były wyświetlane na telebimach filmy, prezentujące przedsiębiorstwo oraz edukujące ekologicznie w zakresie jego działalności. Organizator eksponował też znaki wizualne i informacje o Wodociągach Białostockich.
- Na te działania ogółem przeznaczyliśmy 162,6 tys. zł. - informuje Krzysztof Kita.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku zarówno władze miasta, jak i spółki informowały o jej trudnym położeniu finansowym. Twierdziły, że wynikało to z braku zatwierdzenia przez Wody Polskiej nowej taryfy na wodę dla mieszkańców (z wnioskiem operator wystąpił w 2021 roku). Z kolei regulator nie zgadzał się z tymi zarzutami, twierdząc, że taryfa była wadliwie oszacowana. Spółka planowała wystąpić na drogę sądową.
Czy mając na uwadze trudną sytuację, spółka powinna angażować się w jarmarkowe działania?
- Pokazaliśmy się z jak najlepszej strony na bardzo popularnej, 20-dniowej przedświątecznej imprezie miejskiej - podkreśla Krzysztof Kita. - Wykorzystaliśmy jej atrakcyjny i masowy charakter do prezentacji Wodociągów Białostockich jako przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, współtworzącego "klimat" miasta, dbającego o mieszkańców oraz edukującego ekologicznie. Nasze działania spotkały się z bardzo pozytywną reakcją uczestników jarmarku, których liczba jest szacowana na około 50 tysięcy. To jest racjonalne, warte poniesionego kosztu podejście, potrzebne lokalnej społeczności i podnoszące w niej satysfakcję życiową.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 SM-R900 40mm Złoty
Waga: 28,7 gWymiary: 40,4 x 39,3 x 9,8 mmModel zeg…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z bransoletą mediolańską w...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Classic Biały
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 42 mm Active Biały
elegancka 42-milimetrowa tarcza smartwatcha huawei…
kup teraz

Garmin Vivoactive 4S Biały
SmartwatchGARMIN Vivoactive 4s Biały z różowozłoty…
kup teraz

Withings Activite Steel HR Sport Biały
Steel HR Sport to hybrydowy smartwatch specjalnie …
iPolitycznie - Fogiel: bon-moty Korwin-Mikkego nie naprawią ekonomii