Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieża Eiffla

Redakcja
Za darmo, darmo - krzyczą mężczyźni. To pierwszy szok doznany przez polskiego turystę, gdy zaczyna zwiedzanie cudu Paryża - Wieżę Eiffla. Drugi szok: to krzyczą Murzyni sprzedający marnej jakości pamiątki związane ze stolicą Francji. Trzeci: "za darmo" znaczy co najmniej 10 franków.

"Cud ze stali": tak z czasem zaczęto nazywać konstrukcję z wygiętego metalu. Teraz znana na całym świecie wieża, jednoznacznie kojarząca się z romantycznym Paryżem, w momencie budowania budziła mnóstwo emocji. Kilku intelektualistów francuskich zażądało nawet jej zniszczenia. Na szczęście nikt ich nie posłuchał.

Najwyższy budynek

l Postawienie wieży kosztowało majątek: 1,5 mln dolarów.
l Budowla składa się z ponad 18 tysiącami elementów połączonych ze sobą ponad 2,5 milionami nitów i waży około 10500 ton.
l Najwyższą wieżę świata zbudował zespół 250 mężczyzn w 26 miesięcy!
l Licząc od samej ziemi jest 347 stopni do pierwszej platformy, 674 stopnie do drugiej i 1710 stopni do małej platformy widokowej na szczycie wieży.
l Od czasu otwarcia budowli do dziś wieżę odwiedziło ponad 167 milionów ludzi.
l Nazwiska 72 francuskich naukowców i sławnych ludzi umieszczone są na około budowli, po 18 nazwisk z każdej strony.
l Podobno przy budowie zużyto przeszło 18 tys. części (podobno dużo więcej niż naprawdę potrzeba).
l Przed rozpoczęciem budowy trzeba było usunąć 48 tys. metrów sześciennych ziemi.

Wieża imię odziedziczyła od genialnego konstruktora, który... jej nie zaprojektował. W rzeczywistości jedynie kupił prawa do jej projektu i postawił ją w rekordowym czasie nieco ponad 2 lat. Autorami pomysłu i konstrukcyjnych rozwiązań byli dwaj pracownicy Aleksandra Eiffela, którzy spisali i narysowali swój pomysł na jednej kartce. Władze Paryża wybrały go spośród 100 innych projektów wież, które miały uświetnić światową wystawę w 1889 roku.
Wtedy był to najwyższy budynek świata. Jej wysokość nieco ponad 300 metrów pozwalał obserwować w bezchmurny dzień oddalone o 80 kilometrów obiekty. Wieża była zaprojektowana z myślą o turystach, ale nie tylko. Na drugim tarasie widokowym (116 metrów) przez długi czas swoją redakcję miał paryski dziennik "Le Figaro". Na pierwszym tarasie wybudowano również wykwintną restaurację. Trzeci taras - najwyższa i najmniejsza kondygnacja - miał już jedynie umożliwiać oglądanie panoramy Paryża.

Prawie 400 samobójców

Wieża zamiast Bastylii?

Wystawy Światowe organizowano w XIX wieku co 11 lat, jednakże ta ( w 1889 roku) była dla Francuzów szczególna, przypadała bowiem w 100 rocznicę rewolucji francuskiej i zburzenia Bastylii. Wieża, wówczas najwyższa budowla świata, stanowiła bramę na tereny wystawowe. Miała również funkcjonować jako demonstracja potęgi Francji odrodzonej po klęsce w wojnie z Prusami z 1871 roku i być symbolem III republiki.

Paryżanie aż do 1929 roku mieli w swoim mieście najwyższą budowlę świata. W tym roku ukończono bowiem biurowiec Chryslera. Zaczęło się długoletnie panowanie Amerykanów w świecie drapaczy chmur.
Mimo to rocznie wjeżdża na najwyższe piętro wieży około 3 milionów turystów. Można się tam dostać trzema zestawami wind (każdy jeździ między innymi piętrami). Dla wytrwałych są też schody - licząc od samej ziemi do samej góry jest 1710 stopni. Zapewniam, że podczas takiej wyprawy można spalić mnóstwo kalorii.
Wieża ma też ciemną historię - ktoś policzył, że od czasów otwarcia z jej szczytu rzuciło się 380 osób. Najczęstszą przyczyną była ponoć nieszczęśliwa miłość.

Świetlny punkt orientacyjny

Trudy budowania

Do wysokości 30 m wieżę budowano z użyciem konwencjonalnego dźwigu nożycowego (celowo nieco zdeformowanego). Do poziomu pierwszej i drugiej platformy widokowej pylony stawiano osobno, wznosząc cztery "nogi" wieży na pomostach podpartych wolno stojącą kratownicą piramidalną. Każdy z pomostów został zaopatrzony w dźwig. Pomost najwyższego, trzeciego poziomu ułożono przy użyciu dwóch pionowych dźwigów, które później stały się szybami wind.

Niedawno wieża została odświeżona. Wprawdzie co siedem lat jest przemalowywana - zawsze na ten sam ciemnobrązowy kolor - ale i tak najpiękniejsza jest w nocy. Zmieniono niektóre elementy oświetlenia - teraz prezentuje się jeszcze wspanialej. Co więcej, w nocy wieżę widać doskonale z niemal 200 kilometrów, dzięki czemu jest świetnym punktem orientacyjnym dla pilotów.

Jutro

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny