Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł intermodalny w Białymstoku. Zamiast tunelu dla autobusów będzie przejście pod peronami dla pieszych i rowerzystów (zdjęcia)

red
Ta inwestycja ma zmienić układ drogowy w  najważniejszym punkcie komunikacyjnym Białegostoku. Tak teraz wygląda skrzyżowanie ul. Boh. Monte Cassino i ul. Św. Rocha. Po przebudowie na drugą stronę torów będzie prowadził podziemny pasaż.
Ta inwestycja ma zmienić układ drogowy w najważniejszym punkcie komunikacyjnym Białegostoku. Tak teraz wygląda skrzyżowanie ul. Boh. Monte Cassino i ul. Św. Rocha. Po przebudowie na drugą stronę torów będzie prowadził podziemny pasaż. UM/Białystok/A.Jankowski
Nie tunel dla komunikacji miejskiej, a przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów. Tak mieszkańcy będą przeprawiać się z ul. Św. Rocha na Kolejową. Dotychczas korzystają z kładki nad torami, która zostanie rozebrana.

Węzeł intermodalny to sztandarowa inwestycja drogowa w śródmieściu Białegostoku. Zakłada budowę centrum przesiadkowego w okolicach dworców PKP i PKS oraz przebudowę kilkunastu ulic i skrzyżowań. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe. Na jezdniach zostaną wytyczone buspasy dla autobusów BKM.

Sprawdź też: Węzeł Intermodalny w centrum Białegostoku. Inwestycja ma ruszyć w przyszłym roku. Na razie pojawiły się głosy krytyczne

Początkowo miasto planowało też wybudować tunel pod torami dla autobusów, pieszych i rowerzystów. Umożliwiałby przeprawę z ul. Świętego Rocha na Kolejową. Jednak ze względu na zbyt wysokie koszty odstąpiło od tego zamiaru.

- Dobrze, że tak się stało, bo przyjęty układ wydłużyłby czas przejazdu autobusów i pomimo zwiększenia kosztów inwestycji miałby negatywny wpływ na przebieg linii autobusowych - pisze w interpelacji radna Agnieszka Rzeszewska (PiS).

Zwraca w niej jednak uwagę na drugą stronę rezygnacji z budowy tunelu.

- PKP zbuduje w efekcie od strony ul. Świętego Rocha zejście z peronów, które doprowadzą do ściany. Miasto nie przewiduje budowy tunelu dla pieszych i drogi dla rowerów - pisze radna. - Po zdemontowaniu istniejącej kładki spowoduje to w niedalekiej przyszłości utrudnienia komunikacyjne.

Domaga się od prezydenta rozwiązanie tego problemu.

- Optymalnie byłoby, aby był to naturalny ciąg rowerowo-pieszy bez schodów, z łagodnym obniżeniem się jezdni z obu stron torów, który połączy obie części miasta tworząc ciąg z ulicą Świętego Rocha - podsumowuje Agnieszka Rzeszewska.

Czytaj też:Z pociągu wprost do BKM

Okazuje się, że choć miasto zrezygnowało z budowy wielkiego tunelu dla autobusów, to nadal myśli o przeprawie pod torami dla pieszych i rowerzystów. Tak wynika z odpowiedzi sekretarza miasta na interpelację radnej. Jej obawy o drogę prowadzącą do ściany uważa za nieuzasadnione. A stwierdzenie, że miasto nie przewiduje budowy przejścia dla pieszych i rowerzystów uważa za "fake newsa". Bo zostały podjęte kroki zmierzające do takiej inwestycji.

- 17 lutego podpisano umowę na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego, który posłuży do opracowania postępowania przetargowego w formule zaprojektuj i buduj - odpowiada Krzysztof Karpieszuk.

Dodaje, że wszystkie działania związane z uporządkowaniem komunikacji miejskiej w rejonie dworca są uzgadniane z PKP PLK SA.

Czytaj też:Węzeł inny niż wszystkie

Jeśli chodzi o sam węzeł intermodalny, to przedłuża się procedura uzyskania pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia największej inwestycji drogowej w centrum Białegostoku. Dlatego ponad 2 mln złotych z puli zarezerwowanej na jego budowę trafiły na inne wydatki miasta. Wartość projektu wynosi ponad 183 mln zł. Miasto uzyskało dofinansowanie unijne w wysokości ponad 135 mln zł.

Miasto po raz kolejny przesunęło potencjalnym wykonawcom układu drogowego (części II m.in. przebudowa ul. Bohaterów Monte Cassino do ul. Św. Rocha) termin składania ofert. Początkowo zaplanowano go na październik 2019, potem na połowę stycznia 2020. W między czasie wpłynęło prawie 50 pytań od potencjalnych wykonawców. Ponowny termin składania ofert wyznaczono na 23 kwietnia, teraz przesunięto go na 17 września 2020. Nadal nie ma też ostatecznej decyzji środowiskowej, bez której rozpoczęcie prac nie jest możliwa. Jej wydanie ma nastąpić w maju.

Zobacz też:

W tym miejscu miał powstać Intermodalny Węzeł Komunikacyjny Białystok

Węzeł intermodalny. Szykuje się wielka przebudowa w centrum ...

Tu oglądasz: Słownik pojęć związanych z koronawirusem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny