Ważenie tirów. Miasto zważy pojazdy w trosce o stan ulic.

Aneta Boruch
We Wrocławiu system wag preselekcyjnych istnieje od czterech lat
We Wrocławiu system wag preselekcyjnych istnieje od czterech lat wroclaw.pl
Udostępnij:
Jeszcze w tym roku na ulicach wjazdowych do Białegostoku drogowcy zamontują specjalne wagi. Mają ochronić nawierzchnię miejskich dróg, bo przeciążone pojazdy będą zatrzymywane. Pierwsza waga zostanie zamontowana na ulicy Zabłudowskiej.

Skutki jeżdżenia przeciążonymi samochodami są fatalne dla naszych ulic - mówi Janusz Ostrowski, szef miejskiego Zarządu Dróg i Transportu. - Teraz będzie można ściągać takie pojazdy z jezdni i wyciągać wobec kierowców konsekwencje.

Jeszcze w tym roku miasto zacznie budowę systemu tzw. wag preselekcyjnych. Ich zadaniem będzie ochrona białostockich dróg poprzez zatrzymywanie zbyt przeciążonych pojazdów. To efekt konsultacji z Inspekcją Transportu Drogowego.

Pierwsza waga zostanie zamontowana się na ulicy Zabłudowskiej, na wlocie od strony Bielska Podlaskiego. Zostanie zainstalowana przy okazji przebudowy tej ulicy.

- Jeżeli zda to egzamin, to będziemy sukcesywnie instalować je na wszystkich drogach wlotowych do miasta, tych, które jeszcze nie są przebudowane, np. na Kleeberga - opisuje dyrektor Ostrowski.

Poza wagami robione też będą zatoki do ważenia pojazdów. Już wiadomo, że powstaną m.in. na ulicy Andersa, Zabłudowskiej i Ciołkowskiego. Na początek będzie ich cztery.

Miasto właśnie ogłasza przetarg na zakup i montaż takich urządzeń do ważenia aut. W tym roku ma zamiar przeznaczyć na ten cel kilkaset tysięcy złotych.

Także miejscy radni postulują budowę całego systemu ważenia samochodów, przejeżdżających przez Białystok.

- Wrocław zrealizował tego rodzaju inwestycję w 2007 roku i ma z niej różne korzyści - podkreślała Monika Suszczyńska, radna PO w zgłoszonej niedawno interpelacji.

Radna przytacza też dane statystyczne, z których wynika, że jeden nadmiernie załadowany pojazd ciężarowy działa na drogę tak, jak 16 tysięcy samochodów osobowych.

Wrocław waży tiry - tak działa system

Punkty kontrolne zlokalizowane w kilku miejscach pozwalają na przesyłanie do bazy danych szczegółowych informacji: daty i godziny przejazdu, rodzaju pojazdu, prędkości jazdy, masy pojazdu lub nacisku osi, zdjęcia pojazdu. Kierowcy samochodów przeciążonych mogą odczytać informację o zmierzonej masie na tablicach świetlnych umieszczonych 150-200 m za punktem pomiarowym.

Informacje uzyskane z punktów kontrolnych pozwalają na zatrzymanie podejrzanych o przeciążenia pojazdów i kierowanie ich na stanowiska do ważenia legalizowaną wagą administracyjną. Stanowiska takie znajdują się w pobliżu punktów pomiarowych.

Dodatkowo wewnątrz miasta znajduje się kilka legalizowanych stanowisk do ważenia administracyjnego. Kierowane są tam samochody podejrzane o przeciążenia, które wjechały do miasta omijając punkty preselekcyjnego ważenia, a zostały zatrzymane przez lotne patrole Inspekcji Transportu Drogowego lub policji. Ważenia wagami przeprowadzają pracownicy miejskiego zarządu dróg. Wyniki takiego ważenia stanowią podstawę do nakładania kar przez Inspekcję Transportu Drogowego lub Policję. Mogą one sięgać od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
ma
Sorry za zły cytat... Moja odpowiedź jest odnośnie osoby, która narzekała, że psujące się drogi to wina wykonania, a nie tirów.
m
ma
I bardzo dobrze.

i bezwzględny zakaz dalszej jazdy. Zapłacą kary i jeszcze do tego przeładunek, nauczą się.

Przeładowany to nie tylko uszkadzanie dróg, ale również bezpieczeństwo na drodze. Każdy dodatkowy kilogram jest podwójnie niebezpieczny podczas wypadku.

Widzisz, w Polsce (jak i każdym innym kraju) obowiązują pewne normy, które mówią by projektować drogę na pewne obciążenie ruchem. Drogi w mieście nie są przystosowane do ciężarówek. Może to sobie ciężko uzmysłowić, ale naprawdę jeden przejazd tira to tak jakby przejechało te 16000 osobówek, więc jak dziennie przejedzie po danym odcinku 100 tirów, to tak jakby pół miasta uparło się jednego dnia na rozjeżdżanie danego odcinka.
j
jacpak
Żeby było jasne , nie jestem kierowcą TIR-a ! Wytłumacz mi amerykański polaku marny ,czym różni się mieszkaniec (darmozjad) korzystający z MPK o wadze kilkunastu ton , traktujący wspomniane przedsiębiorstwo gminne jako publiczny środek transportu , od kierowcy (często właściciela jednoosobowej formy transportowej ) , również mieszkańca danej gminy ?
Jeżeli mamy być tak drobiazgowi , proszę wprowadzić podatek drogowy , winiety ... itd . dla autobusów komunikacji miejskiej ! Niech płacą Ci co korzystają , wszak te pojazdy też niszczą drogi ! Ja osobiście ostatnio korzystałem z komunikacji miejskiej kilkanaście lat temu , i chu..j mnie strzela że takie głąby płacące promil kosztu , mają czelność zabierać głos w takim temacie !
Siioo wieśniaki na traktory !!!
z takiej to przyczyny jełopie jak to ze ja nie wychodzę po zmroku z domu a ty pewnie chodzisz to powinieneś się dorzuca za prąd w latarniach.ja nie choruje a ty i twoje dzieci pewnie latają do lekarza przynajmniej raz w miesiącu.poza tym ja nie mam dzieci a ty zapewne masz masz dzieci w wieku szkolnym wiec powinieneś dorzuca sie do czesnego za szkołę.itd itd itd teraz wiesz dlaczego autobusy miejskie są jak to ty ująłeś na pozycji uprzywilejowanej.Ale pewnie i z tymi autobusami się mylisz.one maja określone normy i zapewniam cie ze jeśli do takiego autobusu zapakuje się powiedzmy 10 osób więcej to na-pewno nie przekroczy dopuszczalnego nacisku na osie.a i jeszcze jedno ten twój nick świadczy o twoim wydatkowym idiotyzmie rozumiem ze guru pele z trójmiasta wyprał ci móżdżek.
j
jacrom2
Kilkakrotnie byłem w USA.Tam wagi na autostradach to norma.Kierowcy TIR-ów mijając te punkty maja obowiązek zjeżdżania na wagę.Robią to kilkakrotnie w czasie swego kursu i to nie tylko wjeżdżając do miasta.Są to wagi płatne.Wagi też są na niektórych parkingach dla TIR-ów.Kary za niezjechanie na wagę idą w setki dolarów.U nas nikt o to nie dbał.Dlaczego przy budowie lub modernizacji przejść granicznych nie pomyślano o budowie wag?Dlaczego przy budowie i modernizacji odcinków drogowych też ich niezaprojektowano?Ostatni przykład-dlaczego np.w Jeżewie nie zaprojektowano takiej wagi?Panowie z GDDKiA nie zadbali o swoje(nasze) interesy,a to my przecież, pośrednio, płacimy za naprawę tych dróg.Bezpieczeństwo?Przypomnijmy wzór na energę kinetyczną:Ek=mV2/2 gdzie m=masa pojazdu,V jego prędkość.
G
Gamoń Kaczyński
Misją społęczną. Ty jedziesz dla zysku, a autobus przewozi mieszkańcó. Poza tym właścicielem dróg na terenie gminy jest gmina, czyli mieszkańcy. Oni na swoje drogi mogą wpuszczać kogo chcą, bo to ich własność. W stanach tiry mogą wjeżdząc do miast w do 2 mil w głąb. Jak masz dowieźć towar dalej, twój problem. U nas powinni wprowadzić coś podobnego. A już nie powinni przeprowadzać tranzytu przez centrum.

Żeby było jasne , nie jestem kierowcą TIR-a ! Wytłumacz mi amerykański polaku marny ,czym różni się mieszkaniec (darmozjad) korzystający z MPK o wadze kilkunastu ton , traktujący wspomniane przedsiębiorstwo gminne jako publiczny środek transportu , od kierowcy (często właściciela jednoosobowej formy transportowej ) , również mieszkańca danej gminy ?
Jeżeli mamy być tak drobiazgowi , proszę wprowadzić podatek drogowy , winiety ... itd . dla autobusów komunikacji miejskiej ! Niech płacą Ci co korzystają , wszak te pojazdy też niszczą drogi ! Ja osobiście ostatnio korzystałem z komunikacji miejskiej kilkanaście lat temu , i chu..j mnie strzela że takie głąby płacące promil kosztu , mają czelność zabierać głos w takim temacie !
Siioo wieśniaki na traktory !!!
J
Jan Zecik
Weź pod uwagę fakt , że właściciel ciężarówki też tankuje , i też płaci podatek w paliwie , + dodatkowo podatek drogowy + winiety , VAT , podatek dochodowy .
Zgodzę się ze stwierdzeniem iż te auta przyczyniają się do niszczenia jedni w 100% , to jest fakt , który nie podlega dyskusji ! Jednak gdyby podliczyć kasę , którą płacą można z pewnością dojść do wniosku , że te straty związane z eksploatacją dróg są pokrywane jeszcze z nawiązką !

Jeżeli mamy być już tak drobiazgowi proponuję przeprowadzić badania dotyczące wpływu ciężkich pojazdów MPK , bardzo często przeciążonych , których eksploatacja nie dość że jest niemal całkowicie wolna od wszelkich podatków jakie obciążają inne przedsiębiorstwa transportowe , to jeszcze dodatkowo jest wiecznie dotowana z naszych podatków !
Przecież mamy zagwarantowaną konstytucyjnie równość wobec prawa ! A czym się różni przeładowany TIR , od napchanego po brzegi autobusu przegłubowego ... waga ...jest waga

Misją społęczną. Ty jedziesz dla zysku, a autobus przewozi mieszkańcó. Poza tym właścicielem dróg na terenie gminy jest gmina, czyli mieszkańcy. Oni na swoje drogi mogą wpuszczać kogo chcą, bo to ich własność. W stanach tiry mogą wjeżdząc do miast w do 2 mil w głąb. Jak masz dowieźć towar dalej, twój problem. U nas powinni wprowadzić coś podobnego. A już nie powinni przeprowadzać tranzytu przez centrum.
J
Jan Zecik
Wszystkim, bardzo dobre rozwiązanie na cieżarówki polować firma Transportowa płaci dla Państwa trzy podatki to mało trzeba jeszcze bardziej udupić. Macie pojecie co mówicie. Każdy z was doskonale wykonuje swoją pracę i nigdy nie zdarzyło, ze nagieliście przepisy. Trzeba zrozumiec że w tej dużej kabinie 40 tonowej ciężarówki siedzi człowiek co zarabia od 2500 3500 zł miesiecznie. I on bedzie musiał zapłacić MY też mamy rodziny. Dajcie ŻYĆ a komu przeskadzają TIRY to na Wsiach jest dużo miejsc do zasiedlenia. Pozdrawiam.

Gdybyście tirowcy jeździli jak ludzie, to byłoby ok. Ale nie jeździcie. I cwaniakujecie. Ważenie ma wyeliminować nieuczciwych cwaniaków. Pewnie się do nich zaliczasz.
G
Gamoń Kaczyński
Tak płaci sie podatek przez firmy transportowe , ale płacę i ja podatek jak jadę maluszkiem czy mercedesem, bo wlewam paliwo.
Inna sprawa to jest przeładowanie samochodu i przekroczenie nacisków dopuszczalnych. Wiem że drogi są jakie są , ale nowe są budowane wg już innych norm i zakładam że jak wykonano drogę dopuszczająca ruch pojazdów o nacisku ileś tam ton na oś czy koło lub o DMC ileś tam, a jadący pojazd ma na każdą oś z 30 % więcej to po prostu pomimo jakiegoś zapasu będą skutki takiego przejazdu. Nie chodzi tu o to że na samochód zamiast 24 ton włożono o tonę wiecej, chodzi o to że zamiast tych 24 t wpakowano 34 tony.
Co do wagi to jak wiezione są np telewizory to chyba nawet jak załaduje się je dwa razy wyżej to tonażu sie nie przekroczy, ale przewożąc np drzewo to można, podobnie np z blokami marmuru czy innej skały. A kamyki to ładuje np dzwig i jak zamiast 16 ładuje dwa kamyki dzwig o udzwigu ponad 60 ton to raczej pewne że ładunek przekroczy 30 ton.

Weź pod uwagę fakt , że właściciel ciężarówki też tankuje , i też płaci podatek w paliwie , + dodatkowo podatek drogowy + winiety , VAT , podatek dochodowy .
Zgodzę się ze stwierdzeniem iż te auta przyczyniają się do niszczenia jedni w 100% , to jest fakt , który nie podlega dyskusji ! Jednak gdyby podliczyć kasę , którą płacą można z pewnością dojść do wniosku , że te straty związane z eksploatacją dróg są pokrywane jeszcze z nawiązką !

Jeżeli mamy być już tak drobiazgowi proponuję przeprowadzić badania dotyczące wpływu ciężkich pojazdów MPK , bardzo często przeciążonych , których eksploatacja nie dość że jest niemal całkowicie wolna od wszelkich podatków jakie obciążają inne przedsiębiorstwa transportowe , to jeszcze dodatkowo jest wiecznie dotowana z naszych podatków !
Przecież mamy zagwarantowaną konstytucyjnie równość wobec prawa ! A czym się różni przeładowany TIR , od napchanego po brzegi autobusu przegłubowego ... waga ...jest waga
z
zły
Mam pytanie do wszystkich, którzy tak chętnie wypowiadają się na ten temat. A kto obecnie płaci na drogi??????????Jakbyście nie byli wtajemniczeni to firmy transportowe płaca podatek od środków transportu, który powinien być przeznaczony na drogi.Więc ile razy trzeba płacić za jedno i to samo??????????? Jakie drogi budują to widać gołym okiem. Więc czyja to wina? Może czas najwyższy zacząć budować solidne drogi. I jeszcze jedno żaden przewoźnik nie chce mieć przeładowanego auta, ale najczęściej w praktyce jest tak, że firma, która ładuje nie do końca podaje prawdę w dokumentach. Najczęściej jest podana waga netto i nie ma wpisanej wagi brutto. Więc jak przewoźnik może określić dokładnie wagę ładunku? Najpierw radzę zastanowić się lub zgłębić temat, a nie pisać głupoty.Żaden przewoźnik nie chce niszczyć sobie auta.

Tak płaci sie podatek przez firmy transportowe , ale płacę i ja podatek jak jadę maluszkiem czy mercedesem, bo wlewam paliwo.
Inna sprawa to jest przeładowanie samochodu i przekroczenie nacisków dopuszczalnych. Wiem że drogi są jakie są , ale nowe są budowane wg już innych norm i zakładam że jak wykonano drogę dopuszczająca ruch pojazdów o nacisku ileś tam ton na oś czy koło lub o DMC ileś tam, a jadący pojazd ma na każdą oś z 30 % więcej to po prostu pomimo jakiegoś zapasu będą skutki takiego przejazdu. Nie chodzi tu o to że na samochód zamiast 24 ton włożono o tonę wiecej, chodzi o to że zamiast tych 24 t wpakowano 34 tony.
Co do wagi to jak wiezione są np telewizory to chyba nawet jak załaduje się je dwa razy wyżej to tonażu sie nie przekroczy, ale przewożąc np drzewo to można, podobnie np z blokami marmuru czy innej skały. A kamyki to ładuje np dzwig i jak zamiast 16 ładuje dwa kamyki dzwig o udzwigu ponad 60 ton to raczej pewne że ładunek przekroczy 30 ton.
M
Maciek
A jak to będzie z autobusami ?? wiekszość z nich ma za duzy nacisk na jedną oś i to one niszcza drogi w białymstoku
a
amra
Mam pytanie do wszystkich, którzy tak chętnie wypowiadają się na ten temat. A kto obecnie płaci na drogi??????????Jakbyście nie byli wtajemniczeni to firmy transportowe płaca podatek od środków transportu, który powinien być przeznaczony na drogi.Więc ile razy trzeba płacić za jedno i to samo??????????? Jakie drogi budują to widać gołym okiem. Więc czyja to wina? Może czas najwyższy zacząć budować solidne drogi. I jeszcze jedno żaden przewoźnik nie chce mieć przeładowanego auta, ale najczęściej w praktyce jest tak, że firma, która ładuje nie do końca podaje prawdę w dokumentach. Najczęściej jest podana waga netto i nie ma wpisanej wagi brutto. Więc jak przewoźnik może określić dokładnie wagę ładunku? Najpierw radzę zastanowić się lub zgłębić temat, a nie pisać głupoty.Żaden przewoźnik nie chce niszczyć sobie auta.

Skoro masz pytanie, to masz i odpowiedź: wiem ze źródeł, że najważniejsze jest dostarczenie towaru na miejsce. W ubiegłym roku widziałem jak samochód "rozkraczył" się, bo był przeładowany. Na szczęście było to przed szlabanem, jeszcze na terenie firmy. Bo towar miał być pilnie dostarczony do klienta. I to się dzieje w naszym mieście. Nie trzeba ważyć tylko na rogatkach, ale i w centrum.
B
Błażej
Bardzo dobre rozwiązanie, raz że wyłapie tych co przekraczają ciężar lub podziała na nich odstraszająco.

Wszystkim, bardzo dobre rozwiązanie na cieżarówki polować firma Transportowa płaci dla Państwa trzy podatki to mało trzeba jeszcze bardziej udupić. Macie pojecie co mówicie. Każdy z was doskonale wykonuje swoją pracę i nigdy nie zdarzyło, ze nagieliście przepisy. Trzeba zrozumiec że w tej dużej kabinie 40 tonowej ciężarówki siedzi człowiek co zarabia od 2500 3500 zł miesiecznie. I on bedzie musiał zapłacić MY też mamy rodziny. Dajcie ŻYĆ a komu przeskadzają TIRY to na Wsiach jest dużo miejsc do zasiedlenia. Pozdrawiam.
g
gosc
Powinni również zamontować liczniki przy sygnalizatorze odliczające czas do zmiany światła na czerwone. Taki system jest we Wrocławiu.
g
gość
Mam pytanie do wszystkich, którzy tak chętnie wypowiadają się na ten temat. A kto obecnie płaci na drogi??????????Jakbyście nie byli wtajemniczeni to firmy transportowe płaca podatek od środków transportu, który powinien być przeznaczony na drogi.Więc ile razy trzeba płacić za jedno i to samo??????????? Jakie drogi budują to widać gołym okiem. Więc czyja to wina? Może czas najwyższy zacząć budować solidne drogi. I jeszcze jedno żaden przewoźnik nie chce mieć przeładowanego auta, ale najczęściej w praktyce jest tak, że firma, która ładuje nie do końca podaje prawdę w dokumentach. Najczęściej jest podana waga netto i nie ma wpisanej wagi brutto. Więc jak przewoźnik może określić dokładnie wagę ładunku? Najpierw radzę zastanowić się lub zgłębić temat, a nie pisać głupoty.Żaden przewoźnik nie chce niszczyć sobie auta.
No tak, dobrze że w ogóle wie co wiezie, a może również go oszukują i nie wie co mu załadowali, a na wadze oczywiście nie tarował samochodu, i później się nie ważył po załadunku. Tak się składa że wiem coś na ten temat i jak kirowca chce to nie weźmie ponad wagę, a są tacy co im wszystko jedno ile się załaduje.
d
dzidzia518
zacznijcie drogi normlane robic czemu wy wszedzie widziecie wine czy to w tirach ,zimie a nie widzicie ze robicie drogi do pupy to az tak ciezko zrozumieć
Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie