Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ważenie tirów. Miasto zważy pojazdy w trosce o stan ulic.

Aneta Boruch
We Wrocławiu system wag preselekcyjnych istnieje od czterech lat
We Wrocławiu system wag preselekcyjnych istnieje od czterech lat wroclaw.pl
Jeszcze w tym roku na ulicach wjazdowych do Białegostoku drogowcy zamontują specjalne wagi. Mają ochronić nawierzchnię miejskich dróg, bo przeciążone pojazdy będą zatrzymywane. Pierwsza waga zostanie zamontowana na ulicy Zabłudowskiej.

Skutki jeżdżenia przeciążonymi samochodami są fatalne dla naszych ulic - mówi Janusz Ostrowski, szef miejskiego Zarządu Dróg i Transportu. - Teraz będzie można ściągać takie pojazdy z jezdni i wyciągać wobec kierowców konsekwencje.

Jeszcze w tym roku miasto zacznie budowę systemu tzw. wag preselekcyjnych. Ich zadaniem będzie ochrona białostockich dróg poprzez zatrzymywanie zbyt przeciążonych pojazdów. To efekt konsultacji z Inspekcją Transportu Drogowego.

Pierwsza waga zostanie zamontowana się na ulicy Zabłudowskiej, na wlocie od strony Bielska Podlaskiego. Zostanie zainstalowana przy okazji przebudowy tej ulicy.

- Jeżeli zda to egzamin, to będziemy sukcesywnie instalować je na wszystkich drogach wlotowych do miasta, tych, które jeszcze nie są przebudowane, np. na Kleeberga - opisuje dyrektor Ostrowski.

Poza wagami robione też będą zatoki do ważenia pojazdów. Już wiadomo, że powstaną m.in. na ulicy Andersa, Zabłudowskiej i Ciołkowskiego. Na początek będzie ich cztery.

Miasto właśnie ogłasza przetarg na zakup i montaż takich urządzeń do ważenia aut. W tym roku ma zamiar przeznaczyć na ten cel kilkaset tysięcy złotych.

Także miejscy radni postulują budowę całego systemu ważenia samochodów, przejeżdżających przez Białystok.

- Wrocław zrealizował tego rodzaju inwestycję w 2007 roku i ma z niej różne korzyści - podkreślała Monika Suszczyńska, radna PO w zgłoszonej niedawno interpelacji.

Radna przytacza też dane statystyczne, z których wynika, że jeden nadmiernie załadowany pojazd ciężarowy działa na drogę tak, jak 16 tysięcy samochodów osobowych.

Wrocław waży tiry - tak działa system

Punkty kontrolne zlokalizowane w kilku miejscach pozwalają na przesyłanie do bazy danych szczegółowych informacji: daty i godziny przejazdu, rodzaju pojazdu, prędkości jazdy, masy pojazdu lub nacisku osi, zdjęcia pojazdu. Kierowcy samochodów przeciążonych mogą odczytać informację o zmierzonej masie na tablicach świetlnych umieszczonych 150-200 m za punktem pomiarowym.

Informacje uzyskane z punktów kontrolnych pozwalają na zatrzymanie podejrzanych o przeciążenia pojazdów i kierowanie ich na stanowiska do ważenia legalizowaną wagą administracyjną. Stanowiska takie znajdują się w pobliżu punktów pomiarowych.

Dodatkowo wewnątrz miasta znajduje się kilka legalizowanych stanowisk do ważenia administracyjnego. Kierowane są tam samochody podejrzane o przeciążenia, które wjechały do miasta omijając punkty preselekcyjnego ważenia, a zostały zatrzymane przez lotne patrole Inspekcji Transportu Drogowego lub policji. Ważenia wagami przeprowadzają pracownicy miejskiego zarządu dróg. Wyniki takiego ważenia stanowią podstawę do nakładania kar przez Inspekcję Transportu Drogowego lub Policję. Mogą one sięgać od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny