W zamku Książ w Wałbrzychu podpisano deklarację współpracy przy projekcie Alians S35

Materiał promocyjny Zaktualizowano 
Projekt zakłada stworzenie nowoczesnej aglomeracji między Wałbrzychem, Lubinem i Wrocławiem wokół drogi ekspresowej S35. Ma się koncentrować głównie na branży motoryzacyjnej rozwijającej się w kierunku elektromobilności.

Inicjatywa związana z realizacją projektu Alians S35 jest efektem prowadzonych od pewnego czasu rozmów pomiędzy zarządami: Agencji Rozwoju Przemysłu S. A., KGHM Polska Miedź i Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park”.

– Dyskutując jak wykorzystać potencjał Dolnego Śląska doszliśmy do wniosku, że konieczne byłoby skoordynowanie wysiłków i działań w kilku obszarach. W szczególności w obszarze sieci transportowej, logistyki, przygotowania terenów na potrzeby inwestycji, skoordynowania polityki demograficznej, edukacyjnej, tak aby wykorzystać niepowtarzalną szansę jaką dla tego obszaru, tego regionu zamkniętego w przybliżeniu w trójkącie miast: Lubin, Wrocław, Wałbrzych stanowi elektromobilność i te inwestycje w zakresie elektromobilności, które na tym terenie już mamy – mówi Dariusz Śliwowski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. – W Kobierzycach pod Wrocławiem LG Chem buduje największą na świecie fabrykę baterii samochodowych, w Wałbrzychu Toyota produkuje napędy hybrydowe, inwestycja Mercedesa w Jaworze też jest nastawiona na elektromobilność oraz mnóstwo mniejszych firm, które w łańcuchu tych wielkich koncernów funkcjonują. Do tego dochodzi Politechnika Wrocławska, która kształci w tym zakresie.

Pomysłodawcy projektu Alians S35 zwracają uwagę, że jego realizacja nie będzie możliwa bez rozbudowy dolnośląskiej infrastruktury transportowej. Chodzi przede wszystkim o stworzenie alternatywy dla autostrady A4. Określili ją gospodarczym kręgosłupem Polski, nią bowiem odbywa się transport produkcji przemysłowej: Dolnego Śląska, Górnego Śląska, Małopolski i Podkarpacia. Autostrada A4 osiągnęła maksimum przepustowości i jeśli dojdzie do jej unieruchomienia, nie pozostanie to bez wpływu na produkt krajowy brutto Polski. Alternatywą dla A4 ma być m.in. budowa drogi S35. W realizacji projektu Alians S35 będzie także rozbudowa sieci szybkich połączeń kolejowych, która zapewni nie tylko lepszą mobilność osób dojeżdżających do miejsca pracy oddalonego o kilkadziesiąt kilometrów od miejsca zamieszkania, ale także transport towarów. W całym projekcie istotna jest także rozbudowa lotniska we Wrocławiu, tak by mogły tam lądować i startować nawet największe samoloty transportowe świata.

– Realizacja projektu Alians S35 wynika z potrzeby stworzenia na Dolnym Śląsku warunków inwestycyjnych, które pozwolą na rozwój przedsiębiorczości i umożliwią regionowi wyjście z pułapki średniego rozwoju. Aby stało się to faktem, konieczne jest przyjęcie spójnej strategii, która da szansę na stworzenie funkcjonalnie powiązanej infrastruktury oraz terenów inwestycyjnych i mieszkaniowych – wyjaśnia Maciej Badora, prezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest-Park”. – W wymiarze ponadpowiatowym oznacza to powstanie nowoczesnej konurbacji, która połączy dynamiczny rozwój przemysłu z komfortowymi warunkami życia mieszkańców i środowiskiem naturalnym. Ludzie chcą mieszkać w dużych aglomeracjach i jest to trend światowy.

Także działalność KGHM Polska Miedź wpisuje się w tworzenie aglomeracji gospodarczej opierającej się na motoryzacji rozwijającej się w kierunku elektromobilności. Jak podkreślają pomysłodawcy projektu w tradycyjnym samochodzie osobowym z silnikiem spalinowym jest około 20 kg miedzi i metali rzadkich, które są wydobywane również w kopalniach KGHM Polska Miedź. Natomiast w samochodzie elektrycznym miedzi i metali rzadkich jest około 80 kg. Ponadto jak podkreśla Dariusz Śliwowski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., spółka od 2018 roku jest właścicielem ponad 400 hektarowej działki w Lubinie. Jest ona położona w pobliżu drogi ekspresowej S3 i przeznaczona pod inwestycje. Niewykluczone, że w przyszłości zostanie tam wybudowana fabryka samochodów, co będzie stanowiło alternatywę, kiedy złoża miedzi będą na wyczerpaniu.

– Dajemy pracę ponad 30 tys. ludzi na Dolnym Śląsku. Jako jeden z największych płatników podatków, do budżetu i samorządów przekazujemy łącznie prawie 5 mld zł rocznie, sponsorujemy ważne wydarzenia kulturalne i sportowe. Prowadzimy dialog społeczny, słuchamy potrzeb naszych interesariuszy – mówi Marcin Chludziński, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A. – Dobre wyniki operacyjne i finansowe są dowodem skuteczności i konsekwencji w działaniu. Wiemy jednak, że znaczenie budujemy nie tylko w oparciu o wskaźniki ekonomiczne. Czujemy odpowiedzialność, także za przyszłość regionu i chętnie włączamy się w inicjatywy wspierające rozwój Dolnego Śląska.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3