Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W poniedziałek otwarcie największej fabryki w Wielkopolsce! Byliśmy w środku [ZOBACZ ZDJĘCIA]

Marta Danielewicz
Ogromna fabryka powstała w Białężycach pod Wrześnią w ciągu 30 miesięcy!
Ogromna fabryka powstała w Białężycach pod Wrześnią w ciągu 30 miesięcy! Łukasz Gdak
To największa inwestycja ostatnich 25 lat w Polsce. Produkcja Craftera rusza na dobre. Volkswagen nie wyklucza rozbudowy fabryki pod Wrześnią. Stawia też na lokalnych przedsiębiorców.

W poniedziałek otwarcie największej inwestycji zagranicznej w Polsce. Ogromna fabryka, o powierzchni 220 hektarów powstała w Białężycach pod Wrześnią w ciągu 30 miesięcy! To też jedna z najdroższych inwestycji w Wielkopolsce. Budowa zakładu Volkswagen Crafter kosztowała ponad 800 milionów euro.

Do powstania hali budowy karoserii, lakierni, hali montażu, produkcji, zabudów specjalnych i parku dostawców wykorzystano 22 tysiące ton stali, 8 ton stali zbrojeniowej. Wylano 50 tysięcy metrów kwadratowych betonu za pomocą około sześciu tysięcy betoniarek. Położono 15 kilometrów rur instalacyjnych, nawieziono milion metrów sześciennych piasku za pomocą 50 tysięcy wywrotek.

To tylko liczby, które pokazują jak ogromna była to inwestycja i w jak krótkim czasie niemiecki koncern ją zakończył. Zatrudnienie w fabryce Volkswagena pod Wrześnią już znalazło 1600 osób, docelowo pracowników ma być aż 3 tysiące.

Wciąż trwa rekrutacja osób chętnych na drugą i trzecią zmianę. A tych jest sporo, bo około 50 tysięcy.

Już dziś wiadomo, że Volkswagen nawiązał współpracę z wrzesińskimi przedsiębiorcami, szkołami i znacząco wpływa na rozwój regionu - obok fabryki powstała Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, rozwinęły się we Wrześni gastronomia, handel i hotelarstwo. Do miasta sprowadziło się więcej osób, również z zagranicy.
Dlaczego Września?

Nim jednak cokolwiek zadziało się na pustym polu w Białężycach, niemiecki koncern zastanawiał się gdzie swoją wielką inwestycję ulokować. Gdy zarząd Volkswagena w Niemczech wybrał kraj - Polskę, pod uwagę brano dwa miasta. - To była właśnie Września i Stargard Szczeciński - przyznał w sierpniu Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań.

Dla inwestorów najważniejsze było dobre skomunikowanie. Nowe samochody, prosto z produkcji mają być transportowane w 60 procentach przez ciężarówki, a w 40 - dzięki kolei. Rocznie z fabryki ma wyjeżdżać w świat 100 tysięcy aut. Przez Białężyce przebiega droga wojewódzka numer 432, blisko znajduje się autostrada A2, która biegnie aż do granicy niemieckiej, przebiegają też tranzytowa linia kolejowa między Berlinem i Moskwą. Dodatkowym atutem Wrześni było bliskie sąsiedztwo z nieco mniejszą fabryką Volkswagen Poznań, która mieści się w Antoninku.

- Zlokalizowanie zakładu Craftera we Wrześni pozwoli wykorzystać efekt synergii we współpracy z istniejącą fabryką Volkswagena w Antoninku i tym samym wzmocnić jeszcze bardziej znaczenie marki VW Samochody Użytkowe - mówił w rozmowie z „Głosem” Jens Ocksen.

Współpraca z lokalnymi przedsiębiorcami

Decyzję o budowie fabryki pod Wrześnią ogłoszono 18 marca 2014 roku.

Nim w ziemię wbito pierwszą łopatę, niemiecki koncern rozpoczął przygotowanie gruntu od... rozmów zarówno z przedsiębiorcami, jak i samymi mieszkańcami, w ramach „Dialogu sąsiedzkiego”. Podczas tych spotkań VW przedstawił propozycję współpracy dla przedsiębiorców, którzy chcieliby mieć wkład nie tylko w budowę zakładu, ale i przyszłą produkcję samochodów.

Wiele firm z powiatu wrzesińskiego z tej możliwości skorzystało. Na terenach objętych wałbrzyską strefą w gminie Września działa 7 firm, które współpracują z VW. Każde nowe miejsce pracy przy produkcji samochodów daje trzy do czterech nowych miejsc pracy u bezpośrednich i pośrednich dostawców.
Volkswagen Poznań na stałe współpracuje z 91 dostawcami z Polski.

- Gdy rozpoczynaliśmy prace nad budową, bezrobocie we Wrześni było na poziomie 13,5 procent. Teraz wynosi 8,5 procent - chwalił Jens Ocksen.

W planach rozbudowa?

Budowa ruszyła na dobre w październiku 2014 roku. Wmurowanie węgla kamiennego odbyło się w listopadzie, a w kwietniu 2015 zawieszono już na dachu fabryki wiechę.

- Na chwilę obecną fabryka zajmuje tylko połowę tego obszaru. Mamy więc bardzo dużo miejsca na ewentualną rozbudowę w przyszłości, co pokazuje nadzieje i oczekiwania, jakie łączymy z tym obiektem - mówi Ralf Nitzschke, szef fabryki we Wrześni.

Nowy Volkswagen Crafter, którego docelowy wolumen produkcji wyniesie 100 tysięcy aut rocznie, produkowany będzie w ponad 50 wariantach, W zakładzie VW Crafter zastosowane zostały specjalne technologie laserowe, które łączą dach z resztą konstrukcji i zagwarantują ogromną precyzję wykonania i trwałość połączenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: W poniedziałek otwarcie największej fabryki w Wielkopolsce! Byliśmy w środku [ZOBACZ ZDJĘCIA] - Głos Wielkopolski

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny