14. edycja Julliet EM Festival odbywa się pod pod hasłem "Alchemie".
Koncert inauguracyjny "Z bachowskiego Clavier Übung IV", odbył się w niedzielę (24.07) o godzinie 19:00 we Foyer Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2. Tego dnia recital klawesynowy, wykonała dyrektorka artystyczna festiwalu Anna Urszula Kucharska. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.
Kolejne występy m.in. na Rynku Kościuszki i w kościele farnym. W programie mniej znane dzieła m.in. na klawesyn, klawikord, lutnię, teorbę, wirginał jak np. arcydzieło stylizacji tańców barokowych - Partita a-moll BWV 827, wydaną w pierwszej części bachowskiego Clavier Übung (1731 r.).
Posłuchać można będzie też m.in. prelekcji „Bachowski Kamień Filozoficzny: czyli scientia occulta dwunastu pętelek" lub „Alchemia - sztuka hermetyczna, wiedza alternatywna czy szarlataneria?". Wydarzenie potrwa do 31 lipca.
Z kolei jesienią pojawią się również inne atrakcyjne formy prezentacji muzyki dawnej, czyli słuchowisko muzyczne stworzone z myślą o młodzieży - „Co się nie stało w Blīdene".
Szczegółowy program (LIVE):
26.07.2022 (wtorek) godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4, Białystok
Półrecital klawesynowy „Z bachowskiego Clavier Übung I”, Mateusz Głogowski – klawesyn
Prelekcja (17:30):
„Bachowski Kamień Filozoficzny: czyli scientia occulta dwunastu pętelek”, dr Anna Urszula Kucharska
W drugiej odsłonie klawiaturowych „transmutacji Mistrza Jana” zaprezentujemy arcydzieło stylizacji tańców barokowych – Partitę a-moll BWV 827, wydaną w pierwszej części bachowskiego Clavier Übung (1731 r.). Na klawesynie Julitty Sleńdzińskiej zagra Mateusz Głogowski – absolwent Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku i klawesynowych studiów licencjackich AM im F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Po półrecitalu odtajnienie „wiedzy tajemnej” – prelekcja na temat systemów strojenia klawesynu w oparciu o zagadkową rycinę z wydanego w 1722 roku bachowskiego Das Wohltemperierte Clavier.
27.07.2022 (środa), godz. 19:00, Stary Kościół Farny, ul. Kościelna 2
„Z bachowskiego Clavier Übung III”, Maria Erdman – organy i klawikord
Clavier Übung III to kompendium stylów i form muzyki organowej, w której Jan Sebastian Bach nawiązuje do muzyki religijnej mistrzów stile anticol – Frescobaldiego, Palestriny, Lottiego i Caldary. Na organach z 1754 roku zabrzmi m.in. Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit manualiter BWV 672 i Christe, aller Welt Trost BWV 673.
W trzeciej odsłonie „transmutacji klawiaturowych” obok utworów Bacha-ojca, zaprezentujemy utwory Bacha-syna. Na kopii drezdeńskiego klawikordu Johanna Gottfrieda Horna z 1788 (Beuermann Collection, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg) zabrzmi repertuar przeznaczony na ten właśnie instrument – m.in. „23 Pièces Characteristiques” Wq 117 Carla Philipa Emanuela Bacha. Wystąpi Maria Erdman – organistka, muzykolożka, edytorka i prekursorka profesjonalnej – Historycznie Poinformowanej – gry na klawikordzie. Maria Erdman jest jedynym w Polsce wykładowcą specjalizacji klawikord (AM im I.J. Paderewskiego w Poznaniu, AM im. K. Pednereckiego w Krakowie i ZPSM im. F Chopina w Warszawie).
28.07.2022 (czwartek), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
„Mel et absinthium” Klaudyna Żołnierek – lutnia i teorba, Mateusz Głogowski – wirginał
W programie kompozycje wirginalistów angielskich – Williama Byrda, Ferdinanda Richardsona, Petera Philipsa i Johna Bulla oraz lutnistów francuskich – Roberta de Visée, Jacquesa Gallot, Denisa Gaultier, Charlesa Mouton i Pierre`a Dubut. Surowe brzmienie wirginału osłodzi delikatne brzmienie lutni i teorby wyeksponowane w muzyce z manuskryptu Barbe (Clermont,. Ok. 1700).
29.07.2022 (piątek), godz. 19:00, Sal Kameralna, ZSM, ul Podleśna 2
„Magica Symphatie”, Sławomir Zubrzycki – viola organista
Magica Symphatie to dewiza heraldyczna z zagadkowego portretu Lorda Edwarda Cherbury – poety, muzyka i autora traktatu De Veritate. Jego miniaturowy portret pędzla Izaaka Olivera, nawiązuje do renesansowej idei „magicznych powinowactw” – „sympatii” i podobieństw w strukturze świata.
Ideę renesansowych powiązań i wymiany doskonale realizuje viola organista – unikalny instrument, zrekonstruowany na podstawie projektu Leonadra da Vinci z Codice Atlantico – największego zbioru notatek legendarnego Geniusza. Na violi organista zostaną wykonane utwory kompozytorów renesansu: Henricusa Isaaca, Josquina des Prez, Jacoba Obrechta, Adriana Willaerta, Vincenza Galileiego, Andrei Gabrielliego, Marco Facoliego. O historii instrumentu i jego rekonstrukcji opowie artysta i budowniczy – Sławomir Zubrzycki.
30.07.2022 (sobota), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
Prelekcja: „Alchemia – sztuka hermetyczna, wiedza alternatywna czy szarlataneria?” prof. dr hab. Tomasz Stępień
Czy Albert Wielki, Tomasz z Akwinu i Jan XXII zajmowali się alchemią? Czy alchemia została potępiona czy też raczej skompromitowana przez wyznawców racjonalizmu i nauk empirycznych? O faktach i mitach na temat filozofii i praktyki alchemicznej opowie prof. dr hab. Tomasz Stępień. Prelekcja zostanie wygłoszona w formie zdalnej i odtworzona w siedzibie Galerii oraz online.
31.07.2022 (niedziela), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4
„Alchemie” – Koncert w 95. rocznicę urodzin Donatorki Galerii im. Sleńdzińskich – Julitty Sleńdzińskiej
Sławomir Zubrzycki – viola organista
Anna Urszula Kucharska – klawesyn
Dorota Zimna – klawesyn
W koncercie finałowym zaprezentujemy finalny produkt festiwalowego laboratorium alchemicznego: stop brzmieniowy 2 klawesynów oraz violi organista. Zabrzmią połączone w nowe suity aranżacje miniatur klawesynistów francuskich: Élisabeth Claude de La Guerre, Louisa Couperina, Jacques Duphly, Louis-Claude`a Daquina, François Couperina i Jeana Philipa Rameau.
Instahistorie z VIKI GABOR
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?