Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Białymstoku rozpoczął się Julliet EM Festival, czyli Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej (zdjęcia)

Urszula Kropiewnicka
Urszula Kropiewnicka
Koncert inauguracyjny w wykonaniu dyrektorki artystycznej festiwalu Anny Urszuli Kucharskiej. Niedziela 24.07.  Foyer I. piętro ZSM, ul Podleśna 2.
Koncert inauguracyjny w wykonaniu dyrektorki artystycznej festiwalu Anny Urszuli Kucharskiej. Niedziela 24.07. Foyer I. piętro ZSM, ul Podleśna 2. mat. organizatora
W niedzielę 24 lipca, rozpoczął się Julliet EM Festival (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej). To pierwszy w Polsce północno-wschodniej awangardowy festiwal muzyki dawnej, który od 13 lat wpisuje się w mapę elitarnych letnich imprez muzycznych. W programie mniej znane dzieła m.in. na klawesyn, klawikord, lutnię, teorbę, czy wirginał.

14. edycja Julliet EM Festival odbywa się pod pod hasłem "Alchemie".

Koncert inauguracyjny "Z bachowskiego Clavier Übung IV", odbył się w niedzielę (24.07) o godzinie 19:00 we Foyer Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku przy ul. Podleśnej 2. Tego dnia recital klawesynowy, wykonała dyrektorka artystyczna festiwalu Anna Urszula Kucharska. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.

Kolejne występy m.in. na Rynku Kościuszki i w kościele farnym. W programie mniej znane dzieła m.in. na klawesyn, klawikord, lutnię, teorbę, wirginał jak np. arcydzieło stylizacji tańców barokowych - Partita a-moll BWV 827, wydaną w pierwszej części bachowskiego Clavier Übung (1731 r.).

Posłuchać można będzie też m.in. prelekcji „Bachowski Kamień Filozoficzny: czyli scientia occulta dwunastu pętelek" lub „Alchemia - sztuka hermetyczna, wiedza alternatywna czy szarlataneria?". Wydarzenie potrwa do 31 lipca.

Z kolei jesienią pojawią się również inne atrakcyjne formy prezentacji muzyki dawnej, czyli słuchowisko muzyczne stworzone z myślą o młodzieży - „Co się nie stało w Blīdene".

Szczegółowy program (LIVE):

26.07.2022 (wtorek) godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4, Białystok

Półrecital klawesynowy „Z bachowskiego Clavier Übung I”, Mateusz Głogowski – klawesyn

Prelekcja (17:30):
„Bachowski Kamień Filozoficzny: czyli scientia occulta dwunastu pętelek”, dr Anna Urszula Kucharska

W drugiej odsłonie klawiaturowych „transmutacji Mistrza Jana” zaprezentujemy arcydzieło stylizacji tańców barokowych – Partitę a-moll BWV 827, wydaną w pierwszej części bachowskiego Clavier Übung (1731 r.). Na klawesynie Julitty Sleńdzińskiej zagra Mateusz Głogowski – absolwent Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku i klawesynowych studiów licencjackich AM im F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Po półrecitalu odtajnienie „wiedzy tajemnej” – prelekcja na temat systemów strojenia klawesynu w oparciu o zagadkową rycinę z wydanego w 1722 roku bachowskiego Das Wohltemperierte Clavier.

27.07.2022 (środa), godz. 19:00, Stary Kościół Farny, ul. Kościelna 2

„Z bachowskiego Clavier Übung III”, Maria Erdman – organy i klawikord

Clavier Übung III to kompendium stylów i form muzyki organowej, w której Jan Sebastian Bach nawiązuje do muzyki religijnej mistrzów stile anticol – Frescobaldiego, Palestriny, Lottiego i Caldary. Na organach z 1754 roku zabrzmi m.in. Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit manualiter BWV 672 i Christe, aller Welt Trost BWV 673.

W trzeciej odsłonie „transmutacji klawiaturowych” obok utworów Bacha-ojca, zaprezentujemy utwory Bacha-syna. Na kopii drezdeńskiego klawikordu Johanna Gottfrieda Horna z 1788 (Beuermann Collection, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg) zabrzmi repertuar przeznaczony na ten właśnie instrument – m.in. „23 Pièces Characteristiques” Wq 117 Carla Philipa Emanuela Bacha. Wystąpi Maria Erdman – organistka, muzykolożka, edytorka i prekursorka profesjonalnej – Historycznie Poinformowanej – gry na klawikordzie. Maria Erdman jest jedynym w Polsce wykładowcą specjalizacji klawikord (AM im I.J. Paderewskiego w Poznaniu, AM im. K. Pednereckiego w Krakowie i ZPSM im. F Chopina w Warszawie).

28.07.2022 (czwartek), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4

„Mel et absinthium” Klaudyna Żołnierek – lutnia i teorba, Mateusz Głogowski – wirginał

W programie kompozycje wirginalistów angielskich – Williama Byrda, Ferdinanda Richardsona, Petera Philipsa i Johna Bulla oraz lutnistów francuskich – Roberta de Visée, Jacquesa Gallot, Denisa Gaultier, Charlesa Mouton i Pierre`a Dubut. Surowe brzmienie wirginału osłodzi delikatne brzmienie lutni i teorby wyeksponowane w muzyce z manuskryptu Barbe (Clermont,. Ok. 1700).

29.07.2022 (piątek), godz. 19:00, Sal Kameralna, ZSM, ul Podleśna 2

„Magica Symphatie”, Sławomir Zubrzycki – viola organista

Magica Symphatie to dewiza heraldyczna z zagadkowego portretu Lorda Edwarda Cherbury – poety, muzyka i autora traktatu De Veritate. Jego miniaturowy portret pędzla Izaaka Olivera, nawiązuje do renesansowej idei „magicznych powinowactw” – „sympatii” i podobieństw w strukturze świata.

Ideę renesansowych powiązań i wymiany doskonale realizuje viola organista – unikalny instrument, zrekonstruowany na podstawie projektu Leonadra da Vinci z Codice Atlantico – największego zbioru notatek legendarnego Geniusza. Na violi organista zostaną wykonane utwory kompozytorów renesansu: Henricusa Isaaca, Josquina des Prez, Jacoba Obrechta, Adriana Willaerta, Vincenza Galileiego, Andrei Gabrielliego, Marco Facoliego. O historii instrumentu i jego rekonstrukcji opowie artysta i budowniczy – Sławomir Zubrzycki.

30.07.2022 (sobota), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4

Prelekcja: „Alchemia – sztuka hermetyczna, wiedza alternatywna czy szarlataneria?” prof. dr hab. Tomasz Stępień

Czy Albert Wielki, Tomasz z Akwinu i Jan XXII zajmowali się alchemią? Czy alchemia została potępiona czy też raczej skompromitowana przez wyznawców racjonalizmu i nauk empirycznych? O faktach i mitach na temat filozofii i praktyki alchemicznej opowie prof. dr hab. Tomasz Stępień. Prelekcja zostanie wygłoszona w formie zdalnej i odtworzona w siedzibie Galerii oraz online.

31.07.2022 (niedziela), godz. 17:00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Rynek Kościuszki 4

„Alchemie” – Koncert w 95. rocznicę urodzin Donatorki Galerii im. Sleńdzińskich – Julitty Sleńdzińskiej

Sławomir Zubrzycki – viola organista
Anna Urszula Kucharska – klawesyn
Dorota Zimna – klawesyn

W koncercie finałowym zaprezentujemy finalny produkt festiwalowego laboratorium alchemicznego: stop brzmieniowy 2 klawesynów oraz violi organista. Zabrzmią połączone w nowe suity aranżacje miniatur klawesynistów francuskich: Élisabeth Claude de La Guerre, Louisa Couperina, Jacques Duphly, Louis-Claude`a Daquina, François Couperina i Jeana Philipa Rameau.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny