Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Via Carpatia po starodrożu DK 8 na odcinku Korycin - Augustów. Takie jest stanowisko Rady Miejskiej w Suwałkach [MAPY]

OPRAC.:
Jarosław Sołomacha
Jarosław Sołomacha
Radni Rady Miejskiej w Suwałkach jednogłośnie przyjęli w środę stanowisko w sprawie poparcia budowy drogi Via Carpatia po trasie przebiegu DK 8 i połączenia jej z Via Baltiką (S-61) w miejscowości Raczki. Podobne stanowisko przyjęła w tym miesiącu Rada Miejska w Augustowie. Samorządy zwracają uwagę, że połączenie Via Carpatii i Via Baltiki powinno powstać poprzez modernizację i przebudowę DK8 na odcinku Korycin - Augustów - Raczki.

Inicjatywa budowy drogi Via Carpatia zrodziła się w 2007 roku. W zamierzeniu ma ona połączyć południe Europy i północ Europy z jej centralną i zachodnią częścią. Trasa ma wieść od Salonik w Grecji, poprzez Polskę, kraje nadbałtyckie aż po Helsinki (połączenie promowe). W naszym województwie ma to być droga łącząca południe regionu z Budziskiem na granicy z Litwą.

Jak na razie, pomysłem drogowców na połączenie Via Carpatii i Via Baltiki jest łącznik będący drogą S16 na odcinku Ełk – Knyszyn. Obydwa korytarze transportowe miałyby się spotkać na węźle Guty.

Bardzo dyskusyjną kwestią jest przecięcie nowej drogi z przyrodniczo cenną doliną Biebrzy, otuliną Biebrzańskiego Parku Narodowego oraz terenami Natura 2000 na co już wielokrotnie zwracali uwagę nie tylko ekolodzy, ale też samorządowcy.

Czytaj też: S19. Drogowcy z GDDKiA analizują oferty przetargowe, ekolodzy protestują, a na południe od woj. podlaskiego trwa budowa Via Carpatii

Drugą kwestią jest wydłużenie drogi, co pociągnie za sobą istotne skutki ekonomiczne ale też i przyrodnicze. Sama budowa estakady nad doliną Biebrzy to koszt w zależności od wariantu od 143 do 252 mln zł.

Via Carpatia po starodrożu krajowej ósemki

Dlatego też analizowany jest wariant korytarza alternatywnego, który przebiegałby po obecnym śladzie drogi krajowej nr 8 poprzez Korycin, Suchowolę, Sztabin, Augustów i kończyłby się na węźle Raczki, gdzie łączyłby się z Via Baltiką.

Zdaniem Czesława Renkiewicza, Prezydenta Suwałk to najlepsze rozwiązanie nie tylko ze względów przyrodniczych i ekonomicznych ale również z perspektywy całej północnej części naszego województwa.

- Trasa na linii Knyszyn, Grajewo, Ełki to trasa dłuższa o 30 km niż obecny ślad drogi krajowej nr 8. Jeżeli miałoby nią jechać 10 tysięcy pojazdów dziennie to spalą one o 12 mln litrów paliwa więcej w ciągu roku i wyemitują w tym czasie więcej o 28 mln kg CO2 do atmosfery niż zrobiłyby to na DK8. Jeżeli chronimy środowisko, to również chrońmy atmosferę i powietrze. Uważam, że ze względów ekonomicznych i środowiskowych budowa drogi z Knyszyna przez Suchowolę i Augustów do Raczek jest bardziej uzasadniona

– mówił 3 tygodnie temu w trakcie Podlaskiej Debaty Drogowej prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz.

Na podobnym stanowisku stoi między innymi Burmistrz Augustowa.

Czytaj także: Ekolodzy nie chcą drogi Via Carpatia przez Białystok. Bo zniszczy dolinę Biebrzy pod Osowcem. Przestrzegają przed powtórką z Rospudy

Stanowisko zostanie przekazane: Parlamentarzystom z Województwa Podlaskiego, Wojewodzie Podlaskiemu; Marszałkowi Województwa Podlaskiego; Generalnemu Dyrektorowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad; Dyrektorowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na suwalki.naszemiasto.pl Nasze Miasto