Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Carpatia a z nią wspólny lobbing. Porozumienie podpisane. Znów [ZDJĘCIA]

Marta Gawina
Marta Gawina
To było już drugie spotkanie w Łańcucie w sprawie Via Carpatii. - Pierwsze odbyło się 10 lat temu, kiedy to ministrowie transportu Węgier, Słowacji, Litwy i Polski podpisali deklarację o potrzebie budowy tego szlaku - mówi Jerzy Leszczyński (pierwszy od lewej) .
To było już drugie spotkanie w Łańcucie w sprawie Via Carpatii. - Pierwsze odbyło się 10 lat temu, kiedy to ministrowie transportu Węgier, Słowacji, Litwy i Polski podpisali deklarację o potrzebie budowy tego szlaku - mówi Jerzy Leszczyński (pierwszy od lewej) . Bartosz Frydrych
O drogę będą walczyć cztery województwa, w tym podlaskie. Przyłączają się też inne państwa. Swoje wsparcie obiecała też premier Beata Szydło, która spotkała się z samorządowcami w Łańcucie

Z Łańcuta wróciłem z nadzieją, że Via Carpatia powstanie. Padły zapewnienia, że dla rządu jest to priorytet, także jeśli chodzi podlaskie odcinki, czyli S19 i S61. Koncepcja ich przebudowy ma powstać jak najszybciej. Droga ma być gotowa do 2025 roku - mówi Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego.

W Łańcucie, wspólnie z marszałkami województw lubelskiego, podkarpackiego i mazowieckiego podpisał porozumienie w sprawie jak najszybszej budowy Via Carpatii. Do wspólnej walki o tę drogę przyłączyli się też przedstawiciele regionów Borsod-Abauj-Zemplén (Węgry) oraz koszyckiego i preszowskiego (Słowacja).

- To ma być wspólny lobbing za tą trasą. Chcemy przekonywać Parlament Europejski i Komisję Europejską, by cała trasa od Litwy do Grecji została wpisana do TEN-T, czyli transeuropejskiej sieci transportowej - dodaje marszałek Jerzy Leszczyński.

Dlaczego jest to tak ważne? - Dzięki temu możemy liczyć na unijne pieniądze na budowę drogi, na priorytetowe uzyskiwanie różnych zgód - wymienia Karol Karski, europoseł PiS reprezentujący w Brukseli województwo podlaskie.

Ma wiarę graniczącą z pewnością, że Via Carpatia stanie się dla Unii kluczową inwestycją. - Bo to potrzebne i rozsądne rozwiązanie. Co ważne, inwestycję wspiera polski rząd. Poprzednie rządy wykonywały tylko pozorne ruchy - uważa Karol Karski.

- Via Carpatia otwiera nam drogę na świat, jest symbolem polskiego rozwoju. Dobrze przygotowane projekty, determinacja i skuteczność są gwarantem sukcesu - mówiła na Podkarpaciu premier Beata Szydło.

Przygotowania do budowy Via Carpatii trwają także w województwie podlaskim. Szlak ten ma przebiegać trzema drogami S61, dk8, S19 czyli od Budziska przez Suwałki, Augustów, Korycin, Knyszyn, Dobrzyniewo, Choroszcz, Bielsk Podlaski do Chlebczyna za Siemiatyczami.

Co ciekawe, istnieje możliwość alternatywnego przebiegu Via Carpatii w naszym województwie: zamiast ósemką trasą S16 z Ełku do Knyszyna. Droga ta znalazła się w tegorocznym rozporządzeniu rządu. Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły.
- Najbardziej zaawansowane odcinki to obwodnica Suwałk, gdzie czekamy na zgodę na realizację inwestycji oraz trasa Suwałki - Budzisko. Trwa tu przetarg na projekt i budowę. Do końca roku zaprosimy firmy do składania ofert cenowych - wyjaśnia Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.

W przypadku S19 najlepiej wygląda sytuacja na odcinku Korycin - Choroszcz (węzeł Białystok Zachód). Drogowcy uzyskali już decyzję środowiskową. Na pozostałych odcinkach trwa opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. To dokument, w którym znajdą się m.in. przebieg, dane finansowe, uwarunkowania przyrodnicze.

Wkrótce mają zostać ogłoszone konsultacje społeczne. Wtedy z możliwym przebiegiem S19 zapoznają się okoliczni mieszkańcy. Według wstępnych zapowiedzi, budowa S19 mogłaby ruszyć pod koniec 2019 roku.

Trasa Via Carpatia

Według założeń szlak Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów, potem przez słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Polski odcinek tego szlaku liczy ok. 700 kilometrów. Biegnie trasami S19 oraz S61. Chodzi o następujące odcinki: granica polsko-litewska - Budzisko - Suwałki - Augustów - Raczki - Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze i dalej Lublin - Nisko - Rzeszów - Barwinek - granica polsko-słowacka. Na razie udało się zmodernizować tylko kilka krótkich odcinków. Gotowa jest m.in. obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego, Kocka, trasa ze Stobiernej do Rzeszowa czy z Rzeszowa do Świlczy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny