Via Carpatia a z nią wspólny lobbing. Porozumienie podpisane. Znów [ZDJĘCIA]

Marta GawinaZaktualizowano 
To było już drugie spotkanie w Łańcucie w sprawie Via Carpatii. - Pierwsze odbyło się 10 lat temu, kiedy to ministrowie transportu Węgier, Słowacji, Litwy i Polski podpisali deklarację o potrzebie budowy tego szlaku - mówi Jerzy Leszczyński (pierwszy od lewej) . Bartosz Frydrych
O drogę będą walczyć cztery województwa, w tym podlaskie. Przyłączają się też inne państwa. Swoje wsparcie obiecała też premier Beata Szydło, która spotkała się z samorządowcami w Łańcucie

Z Łańcuta wróciłem z nadzieją, że Via Carpatia powstanie. Padły zapewnienia, że dla rządu jest to priorytet, także jeśli chodzi podlaskie odcinki, czyli S19 i S61. Koncepcja ich przebudowy ma powstać jak najszybciej. Droga ma być gotowa do 2025 roku - mówi Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego.

W Łańcucie, wspólnie z marszałkami województw lubelskiego, podkarpackiego i mazowieckiego podpisał porozumienie w sprawie jak najszybszej budowy Via Carpatii. Do wspólnej walki o tę drogę przyłączyli się też przedstawiciele regionów Borsod-Abauj-Zemplén (Węgry) oraz koszyckiego i preszowskiego (Słowacja).

- To ma być wspólny lobbing za tą trasą. Chcemy przekonywać Parlament Europejski i Komisję Europejską, by cała trasa od Litwy do Grecji została wpisana do TEN-T, czyli transeuropejskiej sieci transportowej - dodaje marszałek Jerzy Leszczyński.

Dlaczego jest to tak ważne? - Dzięki temu możemy liczyć na unijne pieniądze na budowę drogi, na priorytetowe uzyskiwanie różnych zgód - wymienia Karol Karski, europoseł PiS reprezentujący w Brukseli województwo podlaskie.

Ma wiarę graniczącą z pewnością, że Via Carpatia stanie się dla Unii kluczową inwestycją. - Bo to potrzebne i rozsądne rozwiązanie. Co ważne, inwestycję wspiera polski rząd. Poprzednie rządy wykonywały tylko pozorne ruchy - uważa Karol Karski.

- Via Carpatia otwiera nam drogę na świat, jest symbolem polskiego rozwoju. Dobrze przygotowane projekty, determinacja i skuteczność są gwarantem sukcesu - mówiła na Podkarpaciu premier Beata Szydło.

Przygotowania do budowy Via Carpatii trwają także w województwie podlaskim. Szlak ten ma przebiegać trzema drogami S61, dk8, S19 czyli od Budziska przez Suwałki, Augustów, Korycin, Knyszyn, Dobrzyniewo, Choroszcz, Bielsk Podlaski do Chlebczyna za Siemiatyczami.

Co ciekawe, istnieje możliwość alternatywnego przebiegu Via Carpatii w naszym województwie: zamiast ósemką trasą S16 z Ełku do Knyszyna. Droga ta znalazła się w tegorocznym rozporządzeniu rządu. Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły.
- Najbardziej zaawansowane odcinki to obwodnica Suwałk, gdzie czekamy na zgodę na realizację inwestycji oraz trasa Suwałki - Budzisko. Trwa tu przetarg na projekt i budowę. Do końca roku zaprosimy firmy do składania ofert cenowych - wyjaśnia Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku.

W przypadku S19 najlepiej wygląda sytuacja na odcinku Korycin - Choroszcz (węzeł Białystok Zachód). Drogowcy uzyskali już decyzję środowiskową. Na pozostałych odcinkach trwa opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. To dokument, w którym znajdą się m.in. przebieg, dane finansowe, uwarunkowania przyrodnicze.

Wkrótce mają zostać ogłoszone konsultacje społeczne. Wtedy z możliwym przebiegiem S19 zapoznają się okoliczni mieszkańcy. Według wstępnych zapowiedzi, budowa S19 mogłaby ruszyć pod koniec 2019 roku.

Trasa Via Carpatia

Według założeń szlak Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów, potem przez słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Polski odcinek tego szlaku liczy ok. 700 kilometrów. Biegnie trasami S19 oraz S61. Chodzi o następujące odcinki: granica polsko-litewska - Budzisko - Suwałki - Augustów - Raczki - Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze i dalej Lublin - Nisko - Rzeszów - Barwinek - granica polsko-słowacka. Na razie udało się zmodernizować tylko kilka krótkich odcinków. Gotowa jest m.in. obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego, Kocka, trasa ze Stobiernej do Rzeszowa czy z Rzeszowa do Świlczy.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
P
Pablo

Temu kto tworzył tę załączoną mapę radzę przypomnieć sobie geografie, gdzie leży JANÓW PODLASKI! ;)

P
Pablo

Temu kto tworzył tę załączoną mapę radzę przypomnieć sobie geografie, gdzie leży JANÓW PODLASKI! ;)

G
Gość
W dniu 09.11.2016 o 10:48, Draq napisał:

Ta droga powinna mieć odbicie za Białymstokiem na Olsztyn i być połączona z autostradą do Gdańska. Przy dotychczasowym wariancie nasze porty padną a Żmudzin będzie zacierał ręce.

I to jest właśnie najistotniejsze: metodą przekierowania ruchu w uaktywnić okolice Trójmiasta i Elbląga (nowy port morski po przekopaniu Mierzei Wiślanej) a zatrzymać kierunek "Kłajpeda".

Jest tylko drobny szczegół: pieniądze. Ja rozumiem, że ogromną sumę na Via Carpathia wyłoży Unia Europejska mocą jej najważniejszych i najbardziej decyzyjnych członków Niemiec i Francji. Niemcy będą popierać finansowo Polskę za odmowę przyjęcia emigrantów :D , Węgry za branie rosyjskich kredytów i politykę prorosyjską :D , Francja zaś udzieli Polsce poparcia finansowego na w/w drogę w zamian za sprawę Caracali :D ...

Pozostaje tylko zostać w optymistycznym nastroju i czytać ten artykuł na dobranoc dzieciom w wieku 3-5 lat. Jak dorosną będą pamiętać bajkę z dzieciństwa.

D
Draq

Ta droga powinna mieć odbicie za Białymstokiem na Olsztyn i być połączona z autostradą do Gdańska. Przy dotychczasowym wariancie nasze porty padną a Żmudzin będzie zacierał ręce.

w
wsztok_fm
W dniu 09.11.2016 o 09:17, Gość napisał:

Jak zwykle w y n a j ę t y daje znać o sobie, a jak na wszystkim się zna, to może coś z historii B- stoku .Kto to był Woropaj i jakiego używał pojazdu?

Co dostanę za prawidłową odpowiedź?

w
wsztok_fm
W dniu 09.11.2016 o 09:25, kot napisał:

Radzę poczytać co wiele lat temu o terminach budowy Via Baltiki i Via Carpatii mówił wojewoda Żywno Maciej (PO) juz powinna być gotowa od kilku lat :)

Nie muszę czytać bo pamiętam. Pamiętam też co politycy PO mówili na taśmach prawdy o Polsce Wschodniej.

Tu nie chodzi o dychotomię a o to, że wszyscy są siebie warci.

Nie bez przyczyno istniało i istnieje powiedzenie - polskie drogi. Kto chce może poszukać pierwotnego znaczenia. Tym którzy nie lubią wiedzieć podpowiem, że pierwsza "bita" droga, to trakt brzeski, wybudowany przez zaborcę. Wcześniej wystarczały drogi gruntowe.

k
kot
W dniu 09.11.2016 o 07:38, wsztok_fm napisał:

Budować? Za co? Jeszcze nie minął rok dojnej zmiany a już są problemy z unijnymi pieniędzmi. Co będzie za rok, łatwo zgadnąć,co za trzy  jeszcze łatwiej.Pozostaną wspólne zdjęcia i ciągle zmieniane plany.

Radzę poczytać co wiele lat temu o terminach budowy Via Baltiki i Via Carpatii mówił wojewoda Żywno Maciej (PO) juz powinna być gotowa od kilku lat :)
G
Gość
W dniu 09.11.2016 o 07:38, wsztok_fm napisał:

Budować? Za co? Jeszcze nie minął rok dojnej zmiany a już są problemy z unijnymi pieniędzmi. Co będzie za rok, łatwo zgadnąć,co za trzy  jeszcze łatwiej.Pozostaną wspólne zdjęcia i ciągle zmieniane plany.

Jak zwykle w y n a j ę t y daje znać o sobie, a jak na wszystkim się zna, to może coś z historii B- stoku .Kto to był Woropaj i jakiego używał pojazdu?

z
z
W dniu 09.11.2016 o 07:38, wsztok_fm napisał:

Budować? Za co? Jeszcze nie minął rok dojnej zmiany a już są problemy z unijnymi pieniędzmi. Co będzie za rok, łatwo zgadnąć,co za trzy  jeszcze łatwiej.Pozostaną wspólne zdjęcia i  ciągle zmieniane plany.

Jesteś kodowiec, po-wiec, czy zwykły pesymista ?

w
wsztok_fm

Budować? Za co? Jeszcze nie minął rok dojnej zmiany a już są problemy z unijnymi pieniędzmi. Co będzie za rok, łatwo zgadnąć,co za trzy  jeszcze łatwiej.

Pozostaną wspólne zdjęcia i ciągle zmieniane plany.

G
Gość

Zdziwienie wywołuje alternatywa  Ełk- Knyszyn. Alternatywy, to znaczy brak jed                          noznaczności i opóżnienia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3