- Przetarg cieszył się sporym zainteresowaniem – informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Najtańszą ofertę złożyło hiszpańskie konsorcjum Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. i Aldesa Construcciones S.A.- 456,14 mln zł. Najwyżej, bo na 571,49 mln zł - wycenił kontrakt Mostostal Warszawa S.A. i tylko ta oferta przekraczała kosztorys zamawiającego, czyli 540,31 mln zł.
Cena kilometra „eski”
Droga zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano do końca tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.
Biorąc pod uwagę najtańszą złożoną ofertę, koszt kilometra drogi ekspresowej wynosi 32,33 mln zł, nieco mniej niż cena kilometra w przetargu z 6 lipca br., na sąsiedni odcinek Białystok Zachód - Księżyno, gdzie cena kilometra „eski” wyniosła 33,67 mln zł. Tutaj najtańszą ofertę złożyła turecka firma.
Czytaj też:Zobacz, ile chcą Turcy za I odcinek południowej obwodnicy Białegostoku
Podwójne zadanie
Środowe otwarcie ofert dotyczy zadania składającego się z dwóch odcinków – dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 przekroju 2x2, przystosowanego do ciężkiego ruchu (kategoria KR6) oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki. Ten z kolei na części (5,9 km) ma dwie jezdnie - od węzła Białystok Południe do skrzyżowania z istniejącą DK19. Dalej składa się już z jednej jezdni (7,78 km), po jednym pasie ruchu w każdą stronę (przekrój 1x2), aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu miejscowości Grabówka.
Rodzaj konstrukcji nawierzchni obu odcinków (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca. Wybudowane zostaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt. W ramach zadania powstanie jeden węzeł komunikacyjny - Białystok Południe.
Harmonogram prac
- 30 kwietnia 2020 r. - przekazanie ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Dz.U. UE
- 5 maja 2020 r. - wszczęcie postępowania
- 8 lipca 2020 r. - termin otwarcia ofert
- jesień 2020 r. - zawarcie umowy
Harmonogram przetargów na podlaskie odcinki S19
- 17 lipca br. - otwarcie ofert w przetargu Białystok Zachód - Krynice
- 20 lipca br. - otwarcie ofert w przetargu Białystok Południe - Ploski
- 31 lipca br. - ogłoszenie przetargu na kolejne odcinki S19 Ploski - Haćki, Haćki - Bielsk Podlaski Zachód oraz Bielsk Podlaski Zachód - Boćki
Którędy wokół Bielska Podlaskiego?
W przypadku odcinka Ploski - Boćki szczególne emocje wzbudza planowany przebieg 6-kilometrowej Bielska Podlaskiego, która miałaby powstać w ramach przebudowy dk 66. Droga już poróżniła mieszkańców Studziwód i wsi Piliki. W dyskusję włączył się też zarząd powiatu bielskiego. Zaapelował do GDDKiA o zmianę przebiegu obwodnicy.
Inwestycja ma już decyzję środowiskową, choć jej losy będą się jeszcze ważyć. Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wpłynęły bowiem odwołania od tej decyzji. Dotyczą głównie przebiegu obwodnicy Bielska Podlaskiego. Zajmuje się nimi Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie. Pierwotnie termin wydania decyzji zaplanowano na koniec maja 2020 roku. Teraz termin ten przesunięto o trzy miesiące.
Najbardziej wyborcza droga w Podlaskiem. Szkoda, że nadal tylko na papierze
Wśród planów drogowców nie ma na razie odcinka od obwodnicy Wasilkowa do Dobrzyniewa. Dopiero ta inwestycja spowoduje, że znikną tiry z trasy generalskiej w Białymstoku. Na razie drogowcy starają się o decyzję środowiskową dla odcinka Dobrzyniewo - Sochonie. Bez niego ten od węzła Białystok Zachód do Dobrzyniewa będzie tylko drogą na Ełk.
Ta rozbieżność wynika stąd, że przez bardzo długi czas politycy nie potrafili się zdecydować, czy S19 ma biec na północ od Białegostoku przez Dobrzyniewo, Knyszyn, Korycin do Sokółki czy trasą od Dobrzyniewa, Katrynkę, Sochonię, obwodnicę Wasilkowa, Czarną Białostocką do Sokółki. Dopiero w lutym 2020 roku zapadła decyzja, że tym drugim wariantem.
S19 rozpala emocje wśród polityków. To najbardziej wyborcza droga w Podlaskiem. Od lat jest przedmiotem sporu między PiS i PO. Skutek jest taki, że do tej pory nie wbito ani jednej łopaty pod budowę drogi S19 w naszym regionie.
Czytaj też: Wiceminister w rządzie PO: Bardzo bym chciała, by PiS wybudowało S19
iPolitycznie - w jakim momencie w relacji polsko-ukraińskich jesteśmy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?