Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Carpatia. 10 firm chce budować odcinek S-19 Księżyno-Białystok Południe. To drugi fragment południowej obwodnicy Białegostoku

OPRAC.:
Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki. To dwa odcinki. Pierwszy Białystok Zachód-Księżyno. Tu najtańszą ofertę złożyli 6 lipca Turcy. Drugi: Księżyno - Białystok Południe plus odcinek do Grabówki do drogi 65. Tu najtańszą ofertę złożyli 8 lipca Hiszpanie.Odcinek Białystok Zachód - Białystok Księżyno ma być dwujezdniowy, o długości 16,65 km., w przekroju 2x2, przystosowany do ciężkiego ruchu (kategoria KR6). Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca. Powstaną tu dwa węzły: Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki, Białystok Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678.Podpisanie umowy zaplanowano na jesień tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024.
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki. To dwa odcinki. Pierwszy Białystok Zachód-Księżyno. Tu najtańszą ofertę złożyli 6 lipca Turcy. Drugi: Księżyno - Białystok Południe plus odcinek do Grabówki do drogi 65. Tu najtańszą ofertę złożyli 8 lipca Hiszpanie.Odcinek Białystok Zachód - Białystok Księżyno ma być dwujezdniowy, o długości 16,65 km., w przekroju 2x2, przystosowany do ciężkiego ruchu (kategoria KR6). Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca. Powstaną tu dwa węzły: Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki, Białystok Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678.Podpisanie umowy zaplanowano na jesień tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024. GDDKIA
Dziesięć firm chce budować drugą część południowej obwodnicy Białegostoku. To odcinek drogi ekspresowej S19 od Księżyna do węzła Białystok Południe wraz z budową nowego fragmentu drogi krajowej nr 65 od węzła Białystok Południe do miejscowości Grabówka. Najtańszą ofertę złożyło hiszpańskie konsorcjum.

- Przetarg cieszył się sporym zainteresowaniem – informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Najtańszą ofertę złożyło hiszpańskie konsorcjum Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. i Aldesa Construcciones S.A.- 456,14 mln zł. Najwyżej, bo na 571,49 mln zł - wycenił kontrakt Mostostal Warszawa S.A. i tylko ta oferta przekraczała kosztorys zamawiającego, czyli 540,31 mln zł.  
 
Cena kilometra „eski”  
Droga zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Podpisanie umowy zaplanowano do końca tego roku, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) przewidziane jest na II kw. 2022 r., a budowa na lata 2022-2024. 

Biorąc pod uwagę najtańszą złożoną ofertę, koszt kilometra drogi ekspresowej wynosi 32,33 mln zł, nieco mniej niż cena kilometra w przetargu z 6 lipca br., na sąsiedni odcinek Białystok Zachód - Księżyno, gdzie cena kilometra „eski” wyniosła 33,67 mln zł.  Tutaj najtańszą ofertę złożyła turecka firma.

Czytaj też:Zobacz, ile chcą Turcy za I odcinek południowej obwodnicy Białegostoku

Podwójne zadanie
Środowe otwarcie ofert dotyczy zadania składającego się z dwóch odcinków – dwujezdniowego fragmentu drogi ekspresowej S19 przekroju 2x2, przystosowanego do ciężkiego ruchu (kategoria KR6) oraz odcinka drogi krajowej nr 65 do Grabówki. Ten z kolei na części (5,9 km) ma dwie jezdnie - od węzła Białystok Południe do skrzyżowania z istniejącą DK19. Dalej składa się już z jednej jezdni (7,78 km), po jednym pasie ruchu w każdą stronę (przekrój 1x2), aż do włączenia w istniejącą DK65 w pobliżu miejscowości Grabówka.   
 
Rodzaj konstrukcji nawierzchni obu odcinków (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca. Wybudowane zostaną 24 obiekty inżynierskie, w tym 14 przejść dla zwierząt. W ramach zadania powstanie jeden węzeł komunikacyjny - Białystok Południe. 
 
Harmonogram prac  

  • 30 kwietnia 2020 r. - przekazanie ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Dz.U. UE 
  • 5 maja 2020 r. - wszczęcie postępowania 
  • 8 lipca 2020 r. - termin otwarcia ofert   
  •  jesień 2020 r. - zawarcie umowy 

 
 
Harmonogram przetargów na podlaskie odcinki S19  

  • 17 lipca br. - otwarcie ofert w przetargu Białystok Zachód - Krynice   
  • 20 lipca br. - otwarcie ofert w przetargu Białystok Południe - Ploski   
  • 31 lipca br. - ogłoszenie przetargu na kolejne odcinki S19 Ploski - Haćki, Haćki - Bielsk Podlaski Zachód oraz Bielsk Podlaski Zachód - Boćki   

Którędy wokół Bielska Podlaskiego?

W przypadku odcinka Ploski - Boćki szczególne emocje wzbudza planowany przebieg 6-kilometrowej Bielska Podlaskiego, która miałaby powstać w ramach przebudowy dk 66. Droga już poróżniła mieszkańców Studziwód i wsi Piliki. W dyskusję włączył się też zarząd powiatu bielskiego. Zaapelował do GDDKiA o zmianę przebiegu obwodnicy.

Inwestycja ma już decyzję środowiskową, choć jej losy będą się jeszcze ważyć. Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wpłynęły bowiem odwołania od tej decyzji. Dotyczą głównie przebiegu obwodnicy Bielska Podlaskiego. Zajmuje się nimi Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie. Pierwotnie termin wydania decyzji zaplanowano na koniec maja 2020 roku. Teraz termin ten przesunięto o trzy miesiące.

Czytaj też: Via Baltica. Nowa droga ekspresowa S61. Trwają prace na odcinku Suwałki - Budzisko. Drogowcy natrafili na poniemieckie bunkry Kocha

Najbardziej wyborcza droga w Podlaskiem. Szkoda, że nadal tylko na papierze

Wśród planów drogowców nie ma na razie odcinka od obwodnicy Wasilkowa do Dobrzyniewa. Dopiero ta inwestycja spowoduje, że znikną tiry z trasy generalskiej w Białymstoku. Na razie drogowcy starają się o decyzję środowiskową dla odcinka Dobrzyniewo - Sochonie. Bez niego ten od węzła Białystok Zachód do Dobrzyniewa będzie tylko drogą na Ełk.

Ta rozbieżność wynika stąd, że przez bardzo długi czas politycy nie potrafili się zdecydować, czy S19 ma biec na północ od Białegostoku przez Dobrzyniewo, Knyszyn, Korycin do Sokółki czy trasą od Dobrzyniewa, Katrynkę, Sochonię, obwodnicę Wasilkowa, Czarną Białostocką do Sokółki. Dopiero w lutym 2020 roku zapadła decyzja, że tym drugim wariantem.

S19 rozpala emocje wśród polityków. To najbardziej wyborcza droga w Podlaskiem. Od lat jest przedmiotem sporu między PiS i PO. Skutek jest taki, że do tej pory nie wbito ani jednej łopaty pod budowę drogi S19 w naszym regionie.

Czytaj też: Wiceminister w rządzie PO: Bardzo bym chciała, by PiS wybudowało S19

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny