W północno-wschodniej Polsce budowa budowa dróg ekspresowych to Via Baltica i Via Carpatia. Na tej ostatniej, czyli S19 prace trwają także na południe od województwa podlaskiego. Zobacz fotoraport.
Jeśli chodzi o o ostatni odcinek Via Baltiki, na który drogowcy uzyskali pozwolenie, to zakłada on budowę drogi ekspresowej S61 wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o łącznej długości ok. 23 km. Zgodnie z kontraktem powstanie droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Zostanie wykonany remont wybranych dróg lokalnych oraz budowa urządzeń ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstaną m.in. 24 obiekty inżynierskie oraz węzeł Ełk Wschód. Nawierzchnia drogi, na której przewidujemy duży ruch pojazdów ciężarowych, zostanie wykonana z betonu cementowego, by jak najdłużej bez remontu sprostać obciążeniu 11,5 tony na oś.
Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm Trakcja PRKiI S.A., Mostostal Warszawa S.A. oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Sp. z o.o. Wartość zadania wynosi ok. 685,9 mln zł.
Budowę drogi ekspresowej S61 pomiędzy miejscowościami Szczuczyn i Raczki podzielono na trzy odcinki realizacyjne, z czego na dwóch toczą się już prace budowlane:
- Szczuczyn - węzeł Ełk Południe (ok. 23,3 km),
- węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie (ok. 22,9 km), w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o długości ok. 4 km,
- węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20,2 km).
Droga ekspresowej S61 stanowi najdłuższy, bo 214-kilometrowy fragment międzynarodowego szlaku Via Baltica. Kierowcy w woj. podlaskim już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 r., został oddany odcinek Raczki - Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od 15 maja br. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.
Na podlaskich odcinkach S61 zaawansowanie prac jest zróżnicowane, co ma związek z terminami otrzymania decyzji ZRID i wcześniejszymi problemami z wykonawcami. Najkorzystniej wypadają na tym tle odcinki: Śniadowo - Łomża Południe z zaawansowaniem rzeczowym na poziomie ok. 60 proc., od węzła Kolno do obwodnicy Stawisk (42,73 proc.) i od obwodnicy Stawisk do Szczuczyna (56,4%). Te trzy odcinki mają być gotowe w III kwartale przyszłego roku. Z kolei na odcinkach, gdzie zaistniała konieczność wyłonienia nowych wykonawców, terminy uległy przesunięciu. Odcinek Suwałki - Budzisko ma być gotowy w III kw. 2022 r., natomiast fragment Podborze - Śniadowo w III kwartale 2023 r. (15 września br. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID).
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?