W Białymstoku na stacji kolejowej prace koncentrują się obecnie przy budowie trzech peronów, zadaszenia i przejścia podziemnego. Układane są nowe tory i montowana sieć trakcyjna. Białystok jest największą stacją na polskim odcinku międzynarodowej linii Rail Baltica, co przekłada się na szeroki zakres robót.
Kładka zostanie zamkniętą
Kolejny etap prac wymaga wprowadzenia od czwartku, 20 kwietnia 2023 roku., zmian w organizacji ruchu pieszych na stacji. Zamknięta zostanie kładka w przedłużeniu ul. św. Rocha. Wytyczone będzie nowe dojście do peronów, prowadzące od dworca PKS, przez część drugiej kładki, na peron nr 4 i dalej istniejącym przejściem w poziomie szyn.
- Nowa droga zostanie oznakowana, na stacji zawisły już banery wskazujące zmieniony sposób dojścia - informuje Tomasz Łotowski z biura prasowego PKP PLK
Jak dodaje zmieniona organizacja ruchu to rozwiązanie tymczasowe, niezbędne ze względu na toczące się prace. Przewidziane jest do jesieni tego roku. Docelowo kładki na stacji zastąpi tunel wyposażony w schody ruchome i windy. Wygodne przejście będzie dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i zapewni bezpieczną komunikację pomiędzy peronami a budynkiem dworca.
Tunel pieszo-rowerowy to miejska inwestycja prowadzona w ramach budowy węzła intermodalnego. Miasto czeka na oferty od wykonawców chętnych na zamontowanie zadaszenia prowądzącęgo do tunelu. W ramach budowy węzła trwa też przebudowa układu drogowego ul. Bohaterów Monte Cassino i Łomżyńskiej oraz budowa centrum przesiadkowego.
Wiadukty na trasie Rail Baltica zapewnią bezpieczeństwo
Z okien przejeżdżających pociągów widać postęp prac przy budowie bezkolizyjnych skrzyżowań między Czyżewem i Białymstokiem. W ostatnim czasie na budowach wiaduktów nad torami rozpoczęły się roboty przy układaniu specjalnych zbrojonych belek, po których prowadzone będą jezdnie. Specjalne dźwigi ułożyły już belki między innymi na wiaduktach w Czyżewie, Dąbrowie-Łazach, Jabłoni-Dąbrowie i Porośli-Kijach.
Dwupoziomowe skrzyżowania dróg z torami zwiększają bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Kierowcy korzystają już z wiaduktów nad torami w Uhowie i Szepietowie. Na szlaku Czyżew–Białystok zaplanowano budowę lub modernizację 17 wiaduktów drogowych, 8 kolejowych, 2 tuneli drogowych, 14 przejść podziemnych oraz 10 mostów kolejowych.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie prac na stacji Łapy i Białystok planowane jest na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?