Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga na oszustów! Wyłudzają podstępem nasze dane

Dariusz Chajewski 68 324 88 79 [email protected]
Internetowi oszuści próbują wyłudzania podstępem poufnych danych, szczegółów karty kredytowej, danych konta w banku itp.
Internetowi oszuści próbują wyłudzania podstępem poufnych danych, szczegółów karty kredytowej, danych konta w banku itp. sqback/sxc.hu
Nowy rok, a kłopoty stare. Bank poprosił mnie w środę, abym przypomniał mu mój numer konta, hasło, PESEL, szczegóły dowodu tożsamości... No tak, ale przecież ja nie mam konta w tym banku?!

W środę rano otrzymałem maila informującego, że Bank Millennium zauważył nieprawidłową próbę logowania na moje konto online z nieznanego adresu IP. "Ze względu na to, mamy tymczasowo zawieszone konto. Prosimy o zaktualizowanie informacji o koncie. Należy zaktualizować informacje rozliczeniowe i wprowadzenie informacji oraz odpowiadanie z powrotem z tej informacji". Mimo tej podejrzanej polszczyzny wymagania bank ma spore. Prosi mnie o kod dostępu, hasło, PESEL, numer paszportu i dowodu osobistego. Nie, numeru buta nie potrzebuje.

- Ta informacja oczywiście nie pochodzi z naszego banku, a jest klasyczną próbą phishingu - mówi Maciej Mężyński z Banku Millennium. - Pierwsza i podstawowa zasada, którą przekazujemy naszym klientom brzmi: nie odpowiadać na tego typu maila. Nasz bank stale monitoruje internet, sprawdza sygnały o wszelkich podobnych próbach oszustw. W tym przypadku ustaliliśmy adresy URL i zablokowaliśmy oszustów. Tych klientów, którzy odpowiedzieli na tego maila, prosimy o pilny kontakt z bankiem.

Przeczytaj też: Korzystasz z bankomatu? Uważaj na oszustów!

Phishing zmierza zawsze do wyłudzenia podstępem poufnych danych, szczegółów karty kredytowej, danych konta w banku lub na jakimś portalu. Zwykle przynętą są fałszywe strony www, albo maile. Sama nazwa tego oszustwa wywodzi się od angielskiego słowa fishing, czyli wędkowanie.
Mail, który w środę otrzymałem (podobne dotarły także do sporej liczby moich znajomych) jest klasyczną postacią tego oszustwa. Ofiara dostaje e-maila wzywającego do zalogowania się i potwierdzenia danych bankowych. No tak, ale ja nie mam konta w tym banku?! To w niczym nie przeszkadza, gdyż oszuści łowią "na ślepo", wysyłają miliony fałszywych wiadomości e-mail. I mogą trafić. Może to być twój bank, firma ubezpieczeniowa, sklep internetowy.

To prymitywna próba. Wystarczy spojrzeć na pasek adresu strony www i wiemy, że jesteśmy kierowani do fałszywej witryny. Jednak można ulec chwili słabości. Jeżeli uważasz, że otrzymałeś wiadomość typu phishing, usuń ją. Nie używaj żadnych linków. Jeśli odruchowo odpowiedziałeś na wezwanie, natychmiast zmień hasła i numery PIN na wszystkich kontach internetowych, które mogły zostać narażone. Zgłoś oszustwo w Twoim banku. Nie śledź linku bezpośrednio w fałszywej wiadomości e-mail. Jeżeli wiesz, że nieuprawniona osoba miała dostęp do Twojego konta, zamknij to konto. Regularnie sprawdzaj wyciągi z banku i uważaj na niewyjaśnione obciążenia i zlecenia, których nie dokonałeś.
Tylko pozornie łatwo jest znaleźć naciągaczy. Oszuści czują się bezkarni. Takie strony zazwyczaj istnieją tylko kilka godzin. Na dodatek wprawdzie właściciel strony może być phisherem, ale równie dobrze mógł ją wykorzystać nieuczciwy webmaster lub właściciel serwera, a może to tylko jego DNS został przejęty przez hakerów... Tak, ten świat to prawdziwa dżungla.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska