Uwaga mieszkańcy! Od wtorku [14.03.2023] zmieniają się ceny biletów autobusowych w Białymstoku

OPRAC.: wal
Zmiana cen dotyczy wszystkich typów biletów. W ofercie pojawiły się również nowe rodzaje biletów: wieloprzejazdowy 3-dniowy, okresowy imienny 5-dniowy, okresowy imienny 10-dniowy.
Zmiana cen dotyczy wszystkich typów biletów. W ofercie pojawiły się również nowe rodzaje biletów: wieloprzejazdowy 3-dniowy, okresowy imienny 5-dniowy, okresowy imienny 10-dniowy. Dawid Gromadzki / UM Białystok
Już od 14 marca zmieniają się ceny biletów autobusowych w Białymstoku. To skutek podwyżki, którą pod koniec lutego przegłosowała większość w radzie miasta.

Za podwyżką było 14 radnych KO, przeciw 13 (11 z PiS i dwóch z Polski 2050). Jeden radny PiS nie uczestniczył w sesji. Zgodnie z uchwałą podwyżka wchodzi w życie 14 dniu od opublikowania jej w dzienniku urzędowym województwa podlaskiego.

- Nawet po wprowadzeniu zmian Białystok pozostanie jednym z tych dużych miast w Polsce, gdzie ceny biletów należą do najniższych, na przykład jednorazowy bilet papierowy w naszym mieście będzie kosztował 5 zł, podczas gdy w Łodzi kosztuje 5,60 zł, a w Poznaniu – 6 zł - informuje Agnieszka Błachowska z departamentu komunikacji społecznej urzędu miejskiego. - Zmiany cen biletów były konieczne przede wszystkim z powodu wzrostu cen paliw i energii elektrycznej, oraz bardzo wysokiej inflacji.

Zupełnie inny punkt widzenia prezentowali przedstawiciele opozycji w radzie miasta, jak i pozasamorządowej.

Podwyżka cen biletów przyczyni się - można wręcz powiedzieć - do najdroższej komunikacji miejskiej w miastach wojewódzkich - mówił na konferencji prasowej Bartosz Sokołowski, ze Stowarzyszenia dla Polski Adama Andruszkiewicza pokazując plansze z cenami w innych regionach Polski. Wynikało z niej, że najdrożej jest w Krakowie, a podobne cena biletu normalnego, które będą w Białymstoku, są w Rzeszowie.

Zmiana cen dotyczy wszystkich typów biletów. W ofercie pojawiły się również nowe rodzaje biletów: wieloprzejazdowy 3-dniowy, okresowy imienny 5-dniowy, okresowy imienny 10-dniowy.

Od 14 marca 2023 r. obowiązują następujące ceny elektronicznych i papierowych biletów jednorazowych jednoprzejazdowych:

  • bilet normalny na strefę 1: elektroniczny 4 zł (dotychczas 3 zł), papierowy 5 zł (dotychczas 4 zł),
  • bilet ulgowy na strefę 1: elektroniczny 2 zł (dotychczas 1,50 zł), papierowy 2,50 zł (dotychczas 2 zł),
  • bilet normalny sieciowy (strefa 1+2): elektroniczny 7,80 zł, papierowy 12 zł (dotychczas 8 zł),
  • bilet ulgowy sieciowy (strefa 1+2): elektroniczny 3,90 zł, papierowy 6 zł (dotychczas 4 zł).

Z kolei bilet miesięczny imienny na pierwszą strefę drożeje o 30 zł (dotychczas kosztował 100 zł)

Zobacz:Nowy cennik biletów

W Białymstoku nie jest planowane wprowadzanie nowych druków biletów papierowych. Do obiegu zostaną wprowadzone bilety stanowiące dopłatę o wartości 1 zł, 0,50 zł i 2 zł, którymi będą przestemplowane druki biletów w cenach obowiązujących do 13 marca 2023 r. włącznie. Wobec tego od 14 marca bilet papierowy z niższą ceną będzie ważny po skasowaniu łącznie z papierowym biletem dopłaty.

Będzie to wyglądać następująco:

  • Bilet normalny na strefę 1 za 4 zł wraz z biletem dopłaty za 1 zł lub wraz z 2 biletami dopłaty po 0,50 zł.
  • Bilet ulgowy na strefę 1 za 2 zł wraz z biletem dopłaty za 0,50 zł.
  • Bilet normalny sieciowy (potrzebny na trasach stref 1+2) za 8 zł wraz z biletem ulgowym sieciowym za 4 zł lub wraz z dwoma biletami dopłaty za 2 zł.
  • Bilet ulgowy sieciowy (potrzebny na trasach stref 1+2) za 4 zł wraz z biletem dopłaty za 2 zł.
  • Trzeba pamiętać, żeby biletów sieciowych nie łączyć z biletami dopłaty za 1 zł i 0,50 zł.

Druki biletów ze starą ceną będą stosowane do wyczerpania zapasów. Aktualnie nie jest przewidziany druk biletów papierowych w nominałach obowiązujących od 14 marca. Ważna informacja – do obrotu nie będą wprowadzane bilety przestemplowane na nominały 5 zł, 2,50 zł, 12 zł i 6 zł. Bilety przestemplowane na takie ceny będą biletami nieważnymi (podrobionymi).

Zgodnie z podjętą w sprawie cen biletów uchwałą „dopuszczalne jest łączenie papierowych biletów jednorazowych jednoprzejazdowych normalnych i ulgowych lub kilku biletów ulgowych, obowiązujących na trasie przewozu, odpowiadających co najmniej wartości nominalnej zgodnej z obowiązującą taryfą. Bilety należy skasować w kasowniku elektronicznym w odstępie czasu nieprzekraczającym 1 minuty”.

14 marca 2023 r. traci także moc uchwała Rady Miasta z 28 lutego 2022 r., w sprawie nieodpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Białystok dla obywateli Ukrainy.\

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sad Slav Pepe
Jak tylko przyjdzie wiosna to siadam na rower bo mam dosyć drogiej, brudnejz śmierdzącej, przegrzanej często i niepunktualnej komunikacji miejskiej
F
FederacjaZielonych.pl
Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m .in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - dotyczy: zakupów autobusów diesla komunikacji miejskiej w latach 2004-2022 przez Urząd Miasta Białystok zamiast na o 50% tańszy ekologiczny gaz CNG wbrew wnioskom Stowarzyszenia FederacjaZielonych.pl z 2004 i 2007 r, co przy zużyciu rocznym paliwa ok. 7 mln litrów spowodowało stratę ok. 250 mln zł = 14 mln zł rocznie (autobusy na CNG spełniają także surowsze normy emisji zanieczyszczeń i hałasu niż zakupione autobusy diesla)

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.
w
www.i.Bialystok.pl
W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

PKP Białystok Stadion (Kleosin): Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/kkO4TzjZ64w

PKP Białystok Nowe Miasto: Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/7r6t3VeO7cQ
G
Gość
10 marca, 08:53, Gość:

Prezydenci i radni którzy głosowali za podwyżkami nie jeżdżą komunikacją miejska. Ona jest dla biedniejszych a władza z motłochem tylko w kampanii może się spotykać. I istnieje ryzyko że ktoś z pasażerów powie co myśli o naszym magistracie a barierek nie postawisz aby odciąć się. Wiec niech motłoch pokrzyczy i się przyzwyczaja. I niech pamięta że w czasie kampanii prezydent jakąś kiełbasę wyborczą obieca

"Prezydenci i radni którzy głosowali za podwyżkami nie jeżdżą komunikacją miejska. Ona jest dla biedniejszych a władza z motłochem tylko w kampanii może się spotykać."

Skąd pochodzi ta "elita" a to tajemnica większa niż to jakie mamy zobowiązania wobec Ukrainy.

G
Gość
Prezydenci i radni którzy głosowali za podwyżkami nie jeżdżą komunikacją miejska. Ona jest dla biedniejszych a władza z motłochem tylko w kampanii może się spotykać. I istnieje ryzyko że ktoś z pasażerów powie co myśli o naszym magistracie a barierek nie postawisz aby odciąć się. Wiec niech motłoch pokrzyczy i się przyzwyczaja. I niech pamięta że w czasie kampanii prezydent jakąś kiełbasę wyborczą obieca
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie