Uniwersytet w Białymstoku otwarty na biznes. Kuźnie Kompetencji pomagają w zrozumieniu praktyki działania firm.

peżZaktualizowano 
Studenci Uniwersytetu w Białymstoku podczas zajęć w Centrum Informatycznym ZETO S.A. Wojciech Wojtkielewicz
Hurtownie danych i Business Intelligence, zielone technologie w oczyszczaniu wód, genetyka bakterii, kampanie wizerunkowe w Internecie, mediacje rówieśnicze w procesie wychowawczym, metody badań rynkowych - to tylko niektóre przykłady praktycznych zajęć dla studentów, które są realizowane we współpracy z białostockimi pracodawcami.

Kilkuset studentów Uniwersytetu w Białymstoku w niewielkich grupach, w laboratoriach i z wykorzystaniem infrastruktury pracodawcy, nauczy się, jak w praktyce realizować projekty od A do Z.

Prace projektowe we współpracy z pracodawcami to jedno z zadań trzech projektów pod wspólną nazwą „Kuźnie Kompetencji” realizowanych przez Wschodni Ośrodek Transferu Technologii UwB.

Dziś sama teoria to zdecydowanie za mało .

- Studenci siedmiu wydziałów uniwersytetu biologiczno-chemicznego, matematyki i informatyki, prawa, ekonomii i zarządzania, historyczno-socjologicznego, filologicznego, pedagogiki i psychologii, którzy uczestniczą w projektach, mają zapewnione praktyczne zajęcia w kilkuosobowych grupach, pod czujnym okiem doświadczonych praktyków z firm czy urzędów - informuje dr Karina Sachpazidu-Wójcicka, dyrektor WOTT.

- Dzięki nawiązaniu współpracy z lokalnymi pracodawcami studenci jeszcze w trakcie trwania studiów zostaną wyposażeni w praktyczne umiejętności, dokładnie takie, jakich oczekują pracodawcy - zapewnia.

Praca z nowoczesnymi narzędziami

- Prace projektowe w „Kuźniach Kompetencji” to połączenie teorii z praktyką. W pierwszym etapie mamy zajęcia z naukowcem z UwB, a dalszy etap to już praca z praktykiem z firmy - opowiada Filip Madejek, student Wydziału Ekonomii i Zarządzania UwB. - Dziś sama teoria to zdecydowanie za mało. Pracodawcy chcą, by absolwenci mieli pojęcie o metodach prac projektowych, by wiedzieli jak krok po kroku realizować różne projekty.

- Nauczymy się też, jak współpracować w grupie. Typowe wykłady i ćwiczenia nie zawsze dają takie możliwości - podkreśla Filip Madejek.

W poszczególnych firmach i instytucjach studenci będą realizować różne rodzaje zadań projektowych.
Żacy trafią m.in. do Centrum Informatyki ZETO S.A. w Białymstoku.

- Studenci realizujący projekt Hurtownie danych i Business Intelligence nabędą wiedzę informatyczno-ekonomiczną w zakresie przekształcania baz danych w celu pozyskiwania informacji o stanie organizacji, relacjach kapitałowych, m.in. trendach rynkowych czy źródłach zbędnych kosztów - wymienia Adam Jurczenia z ZETO. - Dowiedzą się też jak śledzić zachowania konsumenckie i wykorzystać tę wiedzę do lepszej obsługi i wyprzedzania konkurencji dzięki trafniejszej, celowanej czyli indywidualizowanej ofercie.

Konfrontacja wyobrażeń z rzeczywistością

- Podczas warsztatów prowadzonych w kancelarii adwokackiej studenci zmierzą się z konkretnymi problemami prawnymi, które były przedmiotem mojego zawodowego zainteresowania. W ten sposób zyskają świadomość na czym w praktyce polega stosowanie prawa, co z kolei pozwoli im skonfrontować wyobrażenia o pracy adwokata z rzeczywistością i podjąć w przyszłości przemyślaną decyzję odnośnie kontynuowania edukacji prawniczej na aplikacji adwokackiej - zapowiada z kolei mecenas Justyna Targońska-Reduta.

I dodaje: - Warsztaty stwarzają studentom niepowtarzalną możliwość przekucia uzyskanej na studiach wiedzy teoretycznej w praktykę np. poprzez próbę samodzielnego zredagowania, w oparciu o stosowne przepisy, wniosków dowodowych w konstruowanym pod nadzorem adwokata piśmie skierowanym do sądu.

Firmy są otwarte na taką strategię uniwersytetu

- Instytucje, firmy bardzo chętnie angażują się w taką współpracę, wskazują doświadczonych pracowników, którzy przekażą studentom praktyczne informacje z pierwszej ręki. Jestem przekonana, że w kolejnych latach ta współpraca będzie jeszcze szerzej zakrojona, bo podejście białostockich pracodawców świetnie rokuje na przyszłość- ocenia dr Karina Sachpazidu-Wójcicka.

- Zapisy w strategii rozwoju UwB podkreślają konieczność dostosowania programów kształcenia do potrzeb rynku pracy. Prace projektowe to istotny element realizacji tej strategii - stawia kropkę nad i szefowa Wschodniego Ośrodka Transferu Technologii UwB. (peż)

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3