Ul. Marczukowska. Skarga na wojewodę. Za spopielarnię zwłok

Tomasz Mikulicz tmikulicz@poranny.pl
Mieszkańcy protestowali chociażby w zeszłym tygodniu. Stali z transparentami obok trzech marketów, które znajdują się w sąsiedztwie przyszłej spopielarni. Na protest przyszły całe rodziny.
Mieszkańcy protestowali chociażby w zeszłym tygodniu. Stali z transparentami obok trzech marketów, które znajdują się w sąsiedztwie przyszłej spopielarni. Na protest przyszły całe rodziny. Organizatorzy protestu
Złożyli ją protestujący przeciwko inwestycji. Uważają, że Andrzej Meyer jest stronniczy. Grożą też zawiadomieniem prokuratury i CBA.

Andrzej Meyer w latach 2011-14 był wiceprezydentem Białegostoku. To on nadzorował departament urbanistyki, który w sprawie spopielarni wydawał warunki zabudowy. Teraz ten sam Andrzej Meyer jest już wojewodą podlaskim. I to właśnie sprawując tę funkcję nakazał prezydentowi wznowić proces wydawania pozwolenia na budowę spopielarni.

Na ten fakt powołują się mieszkańcy protestujący przeciwko budowie krematorium obok domu weselnego Chopin przy ul. Marczukowskiej 8a. W poniedziałek złożyli skargę na Andrzeja Meyera do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Spopielarnię chce budować Jarosław Pietruczuk. Jako reprezentant przedsiębiorstwa, w którym jest wiceprezesem, już w 2013 roku wystąpił o warunki zabudowy. Ale sprawa utknęła w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.

Zobacz też: Ul. Marczukowska. Spopielarnia zwłok z zielonym światłem

Dlatego w 2015 roku Pietruczuk postanowił sam wystąpić o pozwolenie na budowę spopielarni. Ale prezydent Białegostoku wstrzymał te działania, powołując się na to, że przed NSA toczy się sprawa dotycząca tej samej działki i tej samej inwestycji.

Wojewoda jednak uznał, że nie miał takiego prawa i nakazał wznowić proces wydawania pozwolenia. - Bo formalnie inwestor jest tu inny - tłumaczy Joanna Pilcicka, rzeczniczka wojewody.

To właśnie wzburzyło okolicznych mieszkańców. Uważają, że wojewoda powinien wyłączyć się ze sprawy. - I odesłać ją na przykład do wojewody w Rzeszowie - mówią ludzie. Teraz zastanawiają się nad zawiadomieniem prokuratury i CBA.

Spopielarnia ma powstać naprzeciwko planowanego przez miasto terenu sportowo-rekreacyjnego przy Stawach Marczukowskich. Będzie tam wieża widokowa do obserwacji ptaków i taras z miejscem do grillowania.

Protestujący już ostrzegają, że jeśli przegrają i inwestor wybuduje spopielarnię, to nie zrobi tu biznesu. - Będziemy stale nasyłać mu kontrole - mówi Stanisław Maleszewski.

Czytaj e-wydanie »

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

10km
W dniu 16.07.2015 o 12:20, Gość napisał:

Tam nikt Nie mieszka

Ale spalarnia ludzkich ciał powinna być oddalona od granic miasta około 10km.

G
Gość

Tam nikt Nie mieszka

g
gruzlica
W dniu 16.07.2015 o 07:59, fan napisał:

Ci turyści co robią na Marczukowskiej? Tak tylko pytam bo padła kwestia ich odstraszania.

Ch yba pomylili Zielone Płuca Polski z płucami nieboszczyków! :D

f
fan

Ci turyści co robią na Marczukowskiej? Tak tylko pytam bo padła kwestia ich odstraszania.

a
adamos450
W dniu 15.07.2015 o 13:07, Gość napisał:

Zostanie zeszpecony dokładnie tą inwestycją, która nie pasuje do otoczenia i będzie dyskomfort dla mieszkańców i turystów. W Suwałkach myślą logicznie i budują we właściwym miejscu – w Białymstoku robią wszystko, żeby było na odwrót.Średnio po kremacji dorosłego człowieka, w zależności od wagi i płci, pozostaje od 3 do 5 litrów prochów. Przy spalaniu zwłok, do atmosfery wydzielane są duże ilości dwutlenku węgla oraz toksyczne związki rtęci pochodzące m.in. ze stopionego amalgamatu z plomb w zębach. Przeprowadzone w 2007 roku badania w Australii wykazały, że spalenie jednych zwłok pociąga za sobą wypuszczenie do atmosfery odpowiednika ok. 160 kg CO2, a tradycyjny pochówek zaledwie 39 kg.

widzę człowieku ,że nie masz zielonego pojecia o czym piszesz. To nie Oświęcim. Do atmosfery akurat wydziela sie więcej zanieczyszczen z pana pieca gazowego jesli pana piec nie ma dopalania spalin. Pozatym widzialem wizaualizacje i budynek nie wygląda ohydnie. Na czym ma polegać dyskomfort mieszkańców?

G
Gość
W dniu 15.07.2015 o 12:33, ocb ? napisał:

tam mieszka kilka osób , skąd tak wielkie halo ?

Mogą to być:

- Ortodoksyjni Żydzi

Ortodoksyjni i konserwatywni Żydzi stanowczo sprzeciwiają się kremacji, nie kierując się wyłącznie zapisami biblijnymi, ale w głównej mierze – nakazami Talmudu. Wielu liberalnych i reformowanych Żydów postrzega kremację, jako dopuszczalną opcję. Jednak historia nazistowskich kremacji Żydów w czasie Zagłady wpływa również na opinię, zarówno świeckich, jak i religijnych Żydów przeciwko kremacji.

- Wyznawcy prawosławia

Cerkiew prawosławna zabrania kremacji, ponieważ jako odejście od wiary w zmartwychwstanie.

- Muzułmanie

Islam instruuje swoich zwolenników, aby pochować swoich zmarłych, tak szybko, jak to możliwe, najlepiej w dniu śmierci. Kremacja w tradycji muzułmańskiej postrzegana jest, jako bezczeszczenie zwłok. Kremacja narusza zakaz uszkodzenia zwłok w jakiejkolwiek formie. W dzisiejszych krajach islamskich z tego m.in. powodu brakuje zwłok do badań medycznych.

G
Gość
W dniu 15.07.2015 o 07:50, adamos450 napisał:

Czym niby zostanie zeszpecony i zaniczyszony?

Zostanie zeszpecony dokładnie tą inwestycją, która nie pasuje do otoczenia i będzie dyskomfort dla mieszkańców i turystów. W Suwałkach myślą logicznie i budują we właściwym miejscu – w Białymstoku robią wszystko, żeby było na odwrót.

Średnio po kremacji dorosłego człowieka, w zależności od wagi i płci, pozostaje od 3 do 5 litrów prochów.

 

Przy spalaniu zwłok, do atmosfery wydzielane są duże ilości dwutlenku węgla oraz toksyczne związki rtęci pochodzące m.in. ze stopionego amalgamatu z plomb w zębach. Przeprowadzone w 2007 roku badania w Australii wykazały, że spalenie jednych zwłok pociąga za sobą wypuszczenie do atmosfery odpowiednika ok. 160 kg CO2, a tradycyjny pochówek zaledwie 39 kg.

o
ocb ?

tam mieszka kilka osób , skąd tak wielkie halo ?

G
Gość
W dniu 15.07.2015 o 07:54, adamos450 napisał:

popieram. nie tylko na zachodzie w Polsce też widziałem kilka i gdyby nie szyld to ludzie nie wiedzieliby nawet ,że to spopielarnia

08.08.2013
Spalarnia zwłok powstaje w Suwałkach

W bezpośrednim sąsiedztwie cmentarza komunalnego przy ul. Reja w Suwałkach rozpoczęła się budowa spalarni zwłok. Jest to inwestycja prywatna.

 

- Ponieważ dla tego terenu nie ma planu przestrzennego zagospodarowania, decyzję o warunkach zabudowy wydano na wniosek inwestora prywatnego - mówi Jarosław Filipowicz, rzecznik prasowy UM w Suwałkach. - Wniosek wpłynął do urzędu 27 czerwca, a decyzja uprawomocniła się 15 lipca. Zgodnie z tym dokumentem inwestycja na być zrealizowana w ciągu trzech lat.

 

Jak wynika z obliczeń geodezyjnych spalarnię zwłok od najbliższych zabudowań dzieli aktualnie 1050 metrów, a od ul. Armii Krajowej 1060 m. W przyszłości  pomiędzy spalarnią zwłok i osiedlem Północ będzie biegła dwupasmowa droga stanowiąca fragment obwodnicy Suwałk.

G
Gość
W dniu 15.07.2015 o 05:52, bezsens napisał:

Jaki to protest tam mieszka 7~8 osob a na fotkach widze 30 ... czy te 20 to kupione?

A może są kupione przez inwestora żeby kierowali protestem w taki sposób by można było wybudować krematorium?

a
adamos450
W dniu 14.07.2015 o 23:31, tak spopielarni w Białymst napisał:

A podczas budowy kościoła lub cerkwi nikt nie protestuje. To jest dopiero ,, zanieczyszczanie,, przestrzeni publicznej.  Proponuje spopielanie w obrębie miasta w jakimś godnym i  nie budzący protestów miejscu np. Okolice  jakiegoś cmentarza i niech zorganizuje to jakaś parafia i wtedy wszyscy powiedzą że to była długo oczekiwana inwetycja i niezbedna dla naszego miasta. Widziałem jak działają spopielarnie za zaczodzie - zero smrodu, dymu cale nic . Pozdrawiam i proponuje polemiki na zasadziefaktów a nie prostest na zasadzie że  pan Mietek albo kksiądz powiedział  że  trujące  i już. 

popieram. nie tylko na zachodzie w Polsce też widziałem kilka i gdyby nie szyld to ludzie nie wiedzieliby nawet ,że to spopielarnia

a
adamos450
W dniu 14.07.2015 o 21:03, Gość napisał:

Białystok to stolica Zielonych Płud Polski oraz projektowanych Zielonych Płuc Europy. Białystok to zielone (pełne drzew i roślin /nie .i!/) miasto, które jest odwiedzane przez turystów. Nie ma żadnego uzasadnienia dla psucia Miast Białystok, jego zaśmiecania, zatruwania i odstraszania turystów.

Czym niby zostanie zeszpecony i zaniczyszony?

G
Gość
W dniu 15.07.2015 o 00:01, Gość napisał:

Mam pytanie czy to prawda, że inwestora reprezentuje prominentny członek PiS? Jednego dnia obiecuje mieszkańcom ze inwestycji nie bedzie a drugiego pisze odwołania od wstrzymania budowy?Moze ktoś to potwierdzić?

Szef Doradców PiS i kandydat w wyborach Kosicki?

b
bezsens

Jaki to protest tam mieszka 7~8 osob a na fotkach widze 30 ... czy te 20 to kupione?

G
Gość
W dniu 15.07.2015 o 00:01, Gość napisał:

Mam pytanie czy to prawda, że inwestora reprezentuje prominentny członek PiS? Jednego dnia obiecuje mieszkańcom ze inwestycji nie bedzie a drugiego pisze odwołania od wstrzymania budowy?Moze ktoś to potwierdzić?

Na 100% wie tylko Pan Bóg. Ponoć CBA prawdę zna.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3