Ekspertów nie dziwi raport resortu turystyki. Dotarliśmy do niego, a dane są zaskakujące. Podlasie jest na szarym końcu w rankingu odwiedzanych województw.
Kilka liczb: n w 2011 roku zanotowano u nas 1,5 mln wizyt, rok temu już o 100 tysięcy mniej; n nie jesteśmy też atrakcyjnym miejscem na krótkie wypady, w 2013 roku zanotowano milion takich odwiedzin - to gorzej niż trzy lata temu (1,2 mln); n lepiej jest z dłuższymi pobytami. W 2011 roku mieliśmy 300 tys. wizyt, w 2012 - 200 tys., rok temu skok do 400 tys. Jednak pod tym względem też ustępujemy innym regionom. Gorzej wypada tylko województwo opolskie.
- Ale i tak tendencja jest wzrostowa w porównaniu z rokiem 2012, w którym zanotowaliśmy największe spadki. Można przypuszczać, że sukces EURO 2012 nie dotyczył podlaskiego - twierdzi Urszula Arter z urzędu marszałkowskiego.
Przypomina, że nasz regionowi trudno konkurować z wczasami w nad Morzem Śródziemnym, polskimi atrakcjami w Zakopanem, czy kurortami nad Bałtykiem.
- Jesteśmy jednak przekonani, że podlaskie jest miejscem bardzo atrakcyjnym dla osób poszukujących wypoczynku innego, niż opalanie na plaży - dodaje Urszula Arter.
Tyle, że ludzie z innych regionów mogą o tym nie wiedzieć. I to pomimo że marszałek wydał w ostatnich trzech latach na kampanie reklamujące województwo ok. 6 mln zł. W tym czasie organizowane były m.in. imprezy promocyjne w innych miastach. Podlaskie brało też udział w targach turystycznych czy produktów regionalnym. Wydawano książki, foldery, albumy.
- Problem w tym, że nie jesteśmy regionem typowo turystycznym. W dodatku trudno do nas dojechać, co też ma znaczenie - uważa jednak prof. Robert Ciborowski, ekonomista. Dodaje, że zmniejszenie liczby turystów nie musi być efektem złej promocji.
Inaczej twierdzi socjolog prof. Andrzej Sadowski.
- Na promocji oszczędzać nie wolno. Świat bowiem o nas nie wie i na tym tracimy - uważa prof. Sadowski. I wymienia nasze atuty: lasy, jeziora, dobra agroturystyka. - U nas można odpoczywać lepiej niż na Mazurach - zachwala.
Naszemu województwu ma pomóc realizowany właśnie projekt turystyczny, na który przeznaczono 8 mln zł. W planach jest m.in. kampania medialna o wartości blisko 3 mln zł.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?