Trasa Rail Baltica wytyczona. Sokółka i Augustów nie skorzystają.

(uz)Zaktualizowano 
Międzynarodowa linia kolejowa Rail Baltica pobiegnie przez Ełk i Olecko.
Międzynarodowa linia kolejowa Rail Baltica pobiegnie przez Ełk i Olecko. Fot.sxc
Międzynarodowa linia kolejowa Rail Baltica pobiegnie przez Ełk i Olecko. Taka decyzja zapadła pod koniec grudnia. Według zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe jest to najlepszy wariant.

PKP PLK pod uwagę brało dwa warianty przebiegu Rail Batiki: przez Ełk i Olecko oraz przez Sokółkę i Augustów. W obu przypadkach międzynarodowe pociągi jadące z Warszawy na Litwę zatrzymywałby się w na stacji w Białymstoku. I w obu wariantach jechałyby przez obszary Natura 2000.

- Jednak w wariancie przez Ełk i Olecko linia przebiega w najmniejszym stopniu przez obszar Natura 2000 - tłumaczy Urszula Michajłow, zastępca dyrektora Biura Strategii i Ochrony Środowiska. - Pod uwagę wzięliśmy oczywiście analizę techniczną, ekonomiczną oraz ilość podróżnych i wyszło nam, że taki przebieg jest najlepszy.

Do PKP PLK wpłynął też i trzeci wariant przebiegu Rail Baltiki - społeczny. Zgłosił go dyrektor Biebrzańskiego Parku Narodowego.

- Tylko, że ten wariant jest bardzo kręty i pociągi nie mogłyby rozwijać tam szybkich prędkości - tłumaczy Michajłow. Poza tym i w tym przebiegu, linia nie ominąłby wszystkich obszarów Natura 2000. Inaczej się nie da.

Teraz firma Eko-Log, która opracowała analizę środowiskową dla obu wariantów, złoży kartę informacyjną w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku.

A ta określi w jakim zakresie należy opracować raport o oddziaływaniu na środowisko.

Zgodnie z harmonogramem firma Eko-Log taki raport ma przygotować jeszcze w styczniu. Potem musi on zostać zaakceptowany w Biurze Strategii i Ochrony Środowiska PKP PLK.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

~gośc~

"Zbyt krótki termin na opracowanie"

Rzecz jest w moje ocenie prosta. Aby przesunac TEN-T na zachód, poza Bialystok -nalezaloby przesuanc nie tylko Via Baltica, ale tez Rail Baltica i lotnisko wkierunku zachodnim.

Oceniam, ze probuje sie to wlasnie realizacowac.

Kwestia krytyczna to czas - zalozono zapewne ze w roku 2010 (tylko teraz mozna ze wgledu na przepsy unijne) dokona sie tu zmian w prawie unijnym.

Dlatego??? pewne kregi moga sie spieszyc, sadze.

Nie dla skanenu na Podlasiu - amor civitas bialostoccenis suprema lex

g
gość

Ja tam się cieszę, mam działkę budowlaną dość blisko trasy Białystok - Sokółka, więc im mniej pociągów tym lepiej )

S
Specjalista
Zbyt krótki termin na opracowanie rzetelnego raportu Tu coś śmierdzi!
U
Uczciwy ekolog
Uratować nas może tylko Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.
To właśnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku określi w jakim zakresie należy opracować raport o oddziaływaniu na środowisko.
G
Gość

Cytuję: Teraz firma Eko-Log, która opracowała analizę środowiskową dla obu wariantów, złoży kartę informacyjną w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku.
A ta określi w jakim zakresie należy opracować raport o oddziaływaniu na środowisko.
Zgodnie z harmonogramem firma Eko-Log taki raport ma przygotować jeszcze w styczniu. Potem musi on zostać zaakceptowany w Biurze Strategii i Ochrony Środowiska PKP PLK.

Dlaczego to za firma z Poznania ma robić ten raport? Co za ekspresowe terminy? Czy podczas podejmowania decyzji DECYDENCI znali odpowiedź Podsekretarza stanu Juliusza Engelhardta na interpelację posła Józefa Piotra Klima?

G
Gość

Interpelacja nr 2328

do ministra infrastruktury

w sprawie modernizacji linii kolejowej E75 w woj. podlaskim

Polska dzięki swemu położeniu geograficznemu jest jednym z ważniejszych krajów tranzytowych w Europie. W wyniku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej możliwe stało się wykorzystanie środków wspólnotowych w celu przyśpieszenia modernizacji i budowy nowej, spełniającej kryteria europejskie, infrastruktury transportowej.

Dzięki przystąpieniu Polski do UE wraz Litwą, Łotwą i Estonią możliwe stało się pogłębienie integracji tych krajów oraz Finlandii z pozostałymi krajami Unii poprzez połączenie ich trasami Via Baltica (trasa europejska E67) oraz Rail Baltica.

Obydwie te trasy przechodzą przez woj. podlaskie, powodując zwiększenie ruchu tranzytowego, zwłaszcza kołowego. Powszechnie znany jest problem budowy drogi Via Baltica, a w szczególności kwestia obwodnic miast i miejscowości, przez które trasa ma przebiegać. Dlatego tak ważnym zagadnieniem staje się modernizacja trasy kolejowej E75.

Linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Trakiszki/granica państwa jest połączeniem o priorytetowym znaczeniu, stanowiącym część korytarza I wchodzącego w skład sieci TEN (ogólnoeuropejska sieć transportowa), zwanego także Rail Baltica, łączącego Polskę z Litwą, Łotwą, Estonią i Finlandią.

Planowana modernizacja zmierzająca do osiągnięcia standardów europejskich, zgodnie z międzynarodowymi umowami AGC (o głównych międzynarodowych liniach kolejowych) i AGTC (o głównych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego), miała pozwolić na przejęcie przez kolej części ciężkiego ruchu drogowego pochodzącego z krajów nadbałtyckich.

Modernizacja ta ma na celu zwiększenie szybkości (docelowo do 160 km/h na odcinku Białystok-granica państwa), przez co transport kolejowy stałby się konkurencyjny dla kołowego. Dzięki temu woj. podlaskie, mające wyjątkowe walory środowiskowe, uniknęłoby problemów związanych z międzynarodowym tranzytem drogowym. Ponadto modernizacja ta ma na celu zapewnienie poprawy bezpieczeństwa trasy oraz zmniejszenia jej oddziaływania na środowisko naturalne.

Niestety, realizacja modernizacji linii E75 jest odsuwana w czasie. Według istniejących planów przebudowa odcinka Warszawa-Białystok ma być podejmowana od 2013 r., a odcinka Białystok-granica państwa od 2020 r. Takie tempo prac jest zdaniem mieszkańców woj. podlaskiego wyjątkowo niezadowalające.

Zważywszy na zapewnienia władz o przyśpieszeniu prac nad rozwiązaniem problemu ruchu tranzytowego przez woj. podlaskie zwracam się do Pana Ministra o odpowiedź na pytania:

1. Czy możliwe jest przyśpieszenie modernizacji linii kolejowej E75?

2. Jak ma się kwestia tak późnej modernizacji linii kolejowej E75 do Strategii Rozwoju Kraju i jej priorytetów?

Z poważaniem

Poseł Józef Piotr Klim

Białystok, dnia 26 marca 2008 r.

G
Gość

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 2328

w sprawie modernizacji linii kolejowej E75 w woj. podlaskim

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację posła Józefa Klima w sprawie modernizacji linii kolejowej E75 Rail Baltica, przedstawiam następujące informacje.

Linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Sokółka-Suwałki-Trakiszki-granica państwa stanowi część I transeuropejskiego korytarza transportowego zdefiniowanego jako Rail Baltica, łączącego Helsinki przez Tallin, Rygę i Kowno z Warszawą. Jest to jedyne połączenie kolejowe pomiędzy krajami bałtyckimi a Polską, z możliwością połączeń z innymi stolicami, jak Praga, Berlin i Wiedeń, ponieważ korytarz I łączy się w Warszawie z korytarzem II (linia E20) oraz VI (linia E65). Linia E75 objęta jest umową europejską o głównych liniach kolejowych (AGC), ale w chwili obecnej nie spełnia parametrów technicznych tej umowy. Aktualny stan techniczny oraz geometria linii nie pozwalają na eksploatację pociągów w ruchu pasażerskim z prędkością 160 km/h i w ruchu towarowym 120 km/h, z naciskiem na oś 225 kN. Linia jest zelektryfikowana od Warszawy do Sokółki, a od Sokółki do Trakiszek wykorzystywana jest trakcja spalinowa.

Projekt modernizacji omawianej linii ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym ˝Strategii rozwoju kraju˝: Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej, trzecim celem horyzontalnym Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia/Narodowej Strategii Spójności: ˝Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski˝ oraz celem głównym Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ na lata 2007-2013: Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.

Zgodnie z Programem Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ do 2014 r. zostaną zmodernizowane dwa odcinki linii E75: odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne) o długości 66 km oraz odcinek Suwałki-Trakiszki-granica państwa o długości 28 km.

Obecnie natężenie ruchu pociągów na polskim odcinku korytarza Rail Baltica jest zdecydowanie mniejsze od oczekiwań strony polskiej, a także istnieją znaczne rezerwy w wykorzystaniu przepustowości linii wchodzących w skład korytarza. Stan techniczny tych linii jest różny i pociągi poruszają się z niewielkimi, jak na obowiązujące standardy, prędkościami, które tylko dla ruchu towarowego nie mają decydującego znaczenia. Świadczą o tym poniższe dane:

Linia nr 6 Zielonka-Kuźnica Białostocka (w ramach korytarza Rail Baltica odcinek do Sokółki):

- prędkość: 100-120 km/h (od Białegostoku do Sokółki - 80 km/h),

- stan techniczny linii: od Zielonki do Tłuszcza - dostateczny, od Tłuszcza do Łap - dobry, od Łap do Białegostoku - dostateczny, od Białegostoku do Sokółki - dostateczny).

Natężenie ruchu:

- odcinek Zielonka-Tłuszcz: pociągi pasażerskie - 130/dobę, pociągi towarowe - 10/dobę,

- odcinek Tłuszcz-Małkinia: pociągi pasażerskie - 56/dobę, pociągi towarowe - 26/dobę,

- odcinek Małkinia-Czyżew: pociągi pasażerskie - 31/dobę, pociągi towarowe - 23/dobę,

- Czyżew-Białystok: pociągi pasażerskie - 42/dobę, pociągi towarowe - 22/dobę,

- Białystok-Sokółka: pociągi pasażerskie - 26/dobę, pociągi towarowe - 22/dobę.

Stopień wykorzystania przepustowości linii - ok. 50%.

Linia nr 40 Sokółka - Suwałki:

- prędkość: 80-90 km/h,

- stan techniczny linii - dobry.

Natężenie ruchu: pociągi pasażerskie - 14/dobę, pociągi towarowe - 16/dobę.

Stopień wykorzystania przepustowości linii - ok. 55%.

Linia 51 Suwałki-granica państwa:

- prędkość: 60 km/h,

- stan techniczny linii - dostateczny.

Natężenie ruchu: pociągi pasażerskie - 2/dobę, pociągi towarowe - 2/dobę.

Stopień wykorzystania przepustowości linii - ok 24%.

Linia 57 - Kuźnica Białostocka-Sokółka (szeroki tor nie wchodzi w skład korytarza Rail Baltica):

- prędkość: 50 km/h,

- stan techniczny linii - dobry.

Natężenie ruchu: pociągi towarowe - 16/dobę.

Stopień wykorzystania przepustowości linii - ok. 40%.

Na odcinku Białystok-Suwałki istnieje alternatywne połączenie dla korytarza Rail Baltica: przez Ełk i Olecko, które można wykorzystać do przewozu ładunków z krajów bałtyckich. Stan techniczny i wykorzystanie linii kolejowych w omawianym połączeniu przedstawia się następująco:

Linia 38 Białystok-Ełk:

- prędkość: 80 km/h,

- stan techniczny linii - dobry.

Stopień wykorzystania przepustowości linii - ok.50%.

Linia nr 41 Ełk-Olecko:

- prędkość: 80 km/h,

- stan techniczny linii - dobry.

Stopień wykorzystania przepustowości linii - ok. 30%.

Linia nr 39 Olecko-Suwałki:

- prędkość: 30 km/h,

- stan techniczny linii - dostateczny.

Stopień wykorzystania przepustowości linii - ok. 36%

Mimo aktualnego stanu infrastruktury kolejowej linii kolejowej E75, można nią przewieźć dwa razy więcej pasażerów i ładunków, niż przewozi się obecnie. Jeśli krajom bałtyckim udałoby się przygotować atrakcyjną ofertę przewozową, która pozwoliłaby przejąć przez transport kolejowy znaczącą liczbę pasażerów, a przede wszystkim ładunków do tranzytu przez Polskę, to zarządca publicznej infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA, może podjąć starania, aby udrożnić istniejące ˝wąskie gardła˝, jak chociażby odcinek Olecko-Suwałki, który znajduje się dziś w stosunkowo najgorszym stanie technicznym.

Ponadto informuję, że szanse na przypieszenie planów modernizacji odcinków Sadowne-Białystok oraz Białystok-Suwałki są w najbliższych latach niewielkie, szczególnie ze względu na ograniczone środki budżetowe. Środki przewidziane w Programie Operacyjnym ˝Infrastruktura i środowisko˝ na modernizację odcinków Warszawa-Tłuszcz (Sadowne) oraz Suwałki-Trakiszki-granica z Litwą mogą być niewystarczające, zważywszy na olbrzymi wzrost cen materiałów i usług, mający miejsce w ostatnich latach. Co więcej, dla odcinka z Białegostoku do granicy z Litwą w najbliższym czasie zostaną dopiero ogłoszone przetargi na wybór wykonawców, którzy opracują studium wykonalności oraz raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (termin wykonania - wrzesień 2010 r.). Nie wydaje się więc możliwe, aby do 2014 r. zmodernizować więcej odcinków niż planowany odcinek graniczny z Suwałk do granicy z Litwą.

Z poważaniem

Podsekretarz stanu

Juliusz Engelhardt

Warszawa, dnia 22 kwietnia 2008 r.

G
Gość

kto podpisał umowę na budowę opery.czy ktoś potrafi wymienić choć jedną rzecz co putra,jurgiel zrobili dla NASZEGO MIASTA lub REGIONU?

???

O ile wiem, nikt z wladz miejskich nie pojawil sie na konsultacjach w Białystoku w sprawie Rail Baltica, podczas gdy urzad marszalkowski z Olszytna nawt tu przyjechal , nie mowiac o wladzach Elku i powiatu ełckiego.
CZY TO NARWAWDĘ MOZLIWE?

M
MOCZU PICU

UNIA EUROPEJSKA I POLACTWO Z "PO" ODBUDOWUJĄ INFRASTRUKTURĘ NA BYŁYCH ZIEMIACH NIEMIECKICH, SKRZĘTNIE OMIJAJĄC BIAŁYSTOK. TUSKIŚCI SIĘ BIERNIE PRZYGLĄDAJĄ. SCHOWAJCIE DOWÓD BABCI ! BY ŻYŁO SIĘ LEPIEJ !! C.D.N...

o
obywatel

cytat:

"Warszawa, 07 .10.2008 r.
/..../ Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelacje posła Krzysztofa Putry, w sprawie modernizacji linii
kolejowych do granic Panstwa z Litwa, Białorusia i Rosja, przedstawiam nastepujace stanowisko.
Linia kolejowa E75 Warszawa – Białystok – Ełk – Olecko/Sokółka – Suwałki – Trakiszki –
granica Panstwa, stanowi czesc I Transeuropejskiego Korytarza Transportowego zdefiniowanego jako Rail Baltica, łaczacego Helsinki przez Tallin, Ryge i Kowno z Warszawa. Jest to jedyne połaczenie kolejowe pomiedzy krajami bałtyckimi a Polska, z mo7liwoscia połaczen z innymi stolicami jak Praga, Berlin i Wieden, poniewa7 Korytarz I łaczy sie w Warszawie z Korytarzem II (linia E20) oraz VI (linia E65). Linia E75 objeta jest Umowa Europejska o głównych liniach kolejowych (AGC), ale w chwili obecnej nie spełnia parametrów technicznych tej umowy. Linia jest zelektryfikowana od Warszawy do Sokółki, a od Sokółki do Trakiszek wykorzystywana jest trakcja spalinowa. Projekt modernizacji omawianej linii ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, zwłaszcza w odniesieniu do regionów Polski wschodniej, dysponujacych szczególnie cennymi walorami przyrodniczymi.
Zgodnie z Programem Operacyjnym Infrastruktura i Srodowisko, do 2014 r. zostana zmodernizowane dwa odcinki linii E 75: odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długosci 66 km oraz odcinek Suwałki – Trakiszki – granica panstwa o długosci 28 km.
Obecnie natezenie ruchu pociagów na polskim odcinku korytarza Rail Baltica jest zdecydowanie mniejsze od oczekiwan strony polskiej. Ponadto, istnieja znaczne rezerwy w wykorzystaniu przepustowosci linii wchodzacych w skład korytarza. Stan techniczny tych linii jest ró7ny i pociagi poruszaja sie z niewielkimi, jak na obowiazujace standardy, predkosciami, które tylko dla ruchu towarowego nie maja decydujacego znaczenia.
Mimo aktualnego stanu infrastruktury kolejowej linii kolejowej E75, mozna nia przewiezc dwa razy wiecej pasa7erów i ładunków ni7 przewozi sie obecnie. Jesli krajom bałtyckim udałoby sie przygotowac atrakcyjna oferte przewozowa, która pozwoliłaby przejac przez transport kolejowy znaczaca ilosc pasa7erów, a przede wszystkim ładunków do tranzytu przez Polske, to zarzadca publicznej infrastruktury kolejowej, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., moze podjac starania, aby udroznic istniejace „waskie gardła”, jak chociazby odcinek Olecko – Suwałki, który znajduje sie dzis w stosunkowo najgorszym stanie technicznym. Tym niemniej, szanse na przyspieszenie planów modernizacji odcinków Sadowne – Białystok oraz Białystok – Suwałki sa w najblizszych latach niewielkie ze wzgledu na ograniczone srodki budzetowe. Nawet srodki przewidziane w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Srodowisko na modernizacje odcinków Warszawa – Tłuszcz (Sadowne) oraz Suwałki – Trakiszki – granica z Litwa moga być niewystarczajace, zwa7ywszy na olbrzymi wzrost cen materiałów i usług, majacy miejsce w ostatnich latach. Co wiecej, dla odcinka z Białegostoku do granicy z Litwa zostana ogłoszone przetargi na wybór Wykonawców, którzy opracuja studium wykonalnosci oraz raport o oddziaływaniu przedsiewziecia na srodowisko (termin wykonania – wrzesien 2010r.). Nie wydaje sie wiec mo7liwe, aby do 2014 r. zmodernizowac wiecej odcinków ni7 planowany odcinek graniczny z Suwałk do granicy z Litwa.

Uprzejmie informuje, ze modernizacja pozostałych odcinków linii kolejowych wskazanych w interpelacji: Sokółka – Kuznica Białostocka – granica Panstwa (linia nr 6), Białystok – Zubki –granica Panstwa (linia nr 37), Białystok – Bielsk Podlaski (linia nr 32) – Hajnówka (linia nr 52) – Siemianówka – granica Panstwa (linia nr 31) oraz Olecko – Gołdap (linia nr 41) nie jest obecnie rozpatrywana. Linie te tworza regionalny układ transportowy, dlatego też, celowe byłobyewentualne rozwazenie współfinansowania modernizacji czesci z nich ze srodków regionalnego programu operacyjnego zarzadzanego przez samorzad województwa podlaskiego.

Z powazaniem
Z upowaznienia
MINISTRA INFRASTRUKTURY
Juliusz Engelhardt
Podsekretarz Stanu"

koniec cytatu

G
Gość

Ale co by tu urzędasy mogli zrobić? Przecież strach przed ekooszołomami jest tak duży, że nie liczy się człowiek, koszty póki jest jakiś chwast czy robal. Ta decyzja konserwuje Podlaski Trójkąt Biedy: Suwałki-Ełk-Białystok.

~Koleś~

Szkoda, że akurat teraz, gdy podejmowane są najważniejsze decyzje dla naszego województwa, mamy tak nieporadne władze. Straciliśmy via baltice, rail baltica pojedzie jakąś dziwną trasą, przygotowanie lotniska kuleje. Mamy żal, że za czasów PRL nasz region był źle traktowany, ale teraz gdy sami mamy wpływ na rozwój nie robimy nic. Kiedyś czytałem, że głównym hamulcem rozwoju Polski wschodniej są lokalni politycy i to się nie zmieniło. Śmialiśmy się z Gosiewskiego i jego Włoszczowej ale co nasi posłowie zrobili dla naszego regionu? Są tak bezproduktywni, że nawet nie wiem kto nas reprezentuje, a media pomijają ten temat. O marszałku województwa i jego zastępcach nie będę się rozpisywać bo nie ma o czym.

l
lucki
CYTAT(Zenon @ 5.01.2010, 17:28:08)
Trasę wytyczono na tajnym posiedzieniu Rady d/s Transportu Polski PÓłnocno-Wschodniej Platformy Obywatelskiej. W planowaniu trasy wziął udział główny ekspert Platformy d/s inwestycji , prof. Krzysztof K. ze Starosielc. Postanowiono, że zaplanowany zostanie wariant trasy kolejowej przez Ełk i Olecko. Trasa połączy w przyszłości Warszawę z Litwą przez planowane lotnisko w Sannikach i Tykocin. Pierwsze prace rozpoczną się po uruchomieniu lotniska w Sannikach.


Oj zenon bredzisz, linia ta na pewno nie ominie Białegostoku tak więc nie pleć głupot. Do Sannik mogłaby iść co najwyżej odnoga, co nie zmienia faktu że o wiele sensowniejszy byłby wariant przez SokółkęA6P4 i Augustów.
m
mag

Czyli główną stacją obsługującą Białystok będą peryferyjnie położone Starosielce -chore. A jeśli chodzi o te przenajświętsze, niepokalanie poczęte obszary natury 2000 które miałyby tak bardzo na tej inwestycji ucierpieć to przecież na odcinku Białystok-Sokółka przechodzącym przez Puszczę Knyszyńską w nasypie jest miejsce na drugi tor który został rozebrany po 1945 roku przez sowietów - tak więc żadnych drzew nie trzeba będzie wycinać. A nawet gdyby trzeba było to przecież to jest ekologiczna linia kolejowa a nie droga po której przejeżdząją tysiące samochodów i tirów. Szkoda, że sytuacja na Białorusi jest jaka jest bo inaczej linia ta biegłaby dalej naturalnie przez Grodno do Wilna i dalej na północ do Rygi. 1,3 mln mieszkańców Białegostoku, Grodna i Wilna miało by wielką siłę przetargową a tak pozostają nam jedynie nieporadne miejscowe władze , przedstawicielom których nawet nie chciało się przyjść na niedawne konsultacje zorganizowane przez pkp w naszym mieście. Przyjechały na nie władze województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz władz miast przez które przechodził obecnie wybrany wariant, natomiast naszym lokalnym oflajtuchom nie chciało się ruszyć otłuszczonych wygodnickich zadków z pobliskiego urzędu marszałkowskiego i magistratu - żałosne!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3