Trasa Niepodległości to nowa zachodnia obwodnica Białegostoku. Podziemna (wideo, wizualizacja)

Marta Gawina
Zachodnia obwodnica Białegostoku czyli Trasa Niepodległości będzie powstawać pod ziemią. Budowana będzie Aleja Paderewskiego, Niepodległości i fragment Narodowych Sił Zbrojnych. Inwestycja może ruszyć w przyszłym roku.

- Trasa Niepodległości pozwoli ominąć centrum od zachodniej części miasta. Odciąży takie ulice jak Składowa czy Hetmańska. Przez ul. Ciołkowskiego, którą też chcemy przebudowywać, połączy się z trasą generalską - przypomina Bożena Zawadzka, dyrektorka zarządu dróg miejskich.

Zachodnia obwodnica nabiera już realnych kształtów. W tej chwili cała dokumentacja jest w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. - W połowie stycznia powinniśmy wydać decyzję środowiskową. Najbliższe dni to ostatni moment, żeby zgłosić uwagi do inwestycji - mówi Lech Magrel, dyrektor RDOŚ.

Tych nie brakuje od kiedy miasto zaczęło oficjalnie planować budowę Trasy Niepodległości. Inwestycje nie podoba się szczególnie mieszkańcom Zielonych Wzgórz, bo droga ma prowadzić w pobliżu ich bloków. Ludzie zaczęli protestować, zgłaszać się do radnych. Pojawiły się nawet sugestie, żeby z zachodniej obwodnicy zrezygnować. Pod znakiem zapytania stanęła nawet przyszłoroczna dotacja na tę inwestycję. Radni PiS chcieli ją znacznie obniżyć.

- Ostatecznie zgodziliśmy się na pozostawienie 6 mln zł, bo zaproponowano lepsze rozwiązania. Zamiast wiaduktów, które powodowałyby hałas na wyższych piętrach w blokach, będą tunele pod ziemią - mówi Mariusz Gromko, szef klubu PiS w radzie miejskiej.

Takie rozwiązanie potwierdza dyrektor Bożena Zawadzka. - Główny ruch wejdzie pod ziemię. Tunele powstaną pod skrzyżowaniami z ulicami: Rzymowskiego, Pułaskiego, Transportową, Hetmańską, Popiełuszki, Wrocławską, Armii Krajowej - wymienia dyrektorka zarządu miejskich dróg.

Trasa Niepodległości będzie rozpoczynać się od skrzyżowania z al. Jana Pawła II i biec do ul. Wiadukt przy wyjeździe na Kleosin. W sumie będzie miała około 10 kilometrów. Jej koszt nie jest mały. To około 300 mln zł. 85 procent tej kwoty miasto chce zdobyć w unijnych konkursach. Ma w tym pomóc przyszłoroczna dotacja.

- Po uzyskaniu decyzji środowiskowej będziemy starać się o pozwolenie na realizację inwestycji. Liczymy, że stanie się to w drugiej połowie przyszłego roku. Tak, żebyśmy pod koniec roku mogli ogłaszać przetargi na wyłonienie wykonawcy - dodaje Bożena Zawadzka.

Przyznaje, że budowa tuneli zamiast wiaduktów podnosi koszt inwestycji, ale nie tak wiele. Będzie można zaoszczędzić na przykład na ekranach akustycznych.

W ramach zachodniej obwodnicy budowana będzie aleja Paderewskiego, Niepodległości oraz fragment Narodowych Sił Zbrojnych. Trasa ta od zachodu połączy się z trasą generalską poprzez ul. Ciołkowskiego. Ta na odcinku od ul. Kawaleryjskiej do Mickiewicza jest już przebudowana. Na modernizację czeka fragment od Mickiewicza do gen. Sulika. W przyszłorocznym budżecie przeznaczono na ten cel 3 mln zł.

Najdroższe inwestycje w Białymstoku

Trasa generalska

Budowa ponad 12-kilometrowego odcinka kosztowała 460 mln zł. Inwestycja była jednak prowadzona etapami z kilkuletnimi przerwami. Trasa generalska biegnie z zachodu na wschód miasta.

Stadion miejski

Koszt budowy obiektu przy ul. Słonecznej to 250 mln zł. Jego budowa trwała ok. sześć lat. Białostocki stadion może pomieścić ponad 22 tysiące kibiców.

Przedłużenie Piastowskiej

Ta drogowa inwestycja kosztowała blisko 100 mln zł. To blisko 4,5 kilometrowy odcinek. Połączył połączył trasę kopernikańską z generalską.

Opera i Filharmonia Podlaska

Kosztowała ponad 250 mln zł. Wybudował ją samorząd województwa, jednak znajduje się w centrum Białegostoku. Na dużej sali może pomieścić się około 800 widzów.

Szpital kliniczny

Jego przebudowa i modernizacja to 500 mln zł. Gotowe jest już nowe skrzydło szpitala. Trwa przebudowa starej części.

Wideo

Komentarze 45

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gik

A ja jestem ciekawa ile miasto zapłaci za działki ludziom?

W
Wprost 1

Ta sprawa jest JASNA JAK SŁOŃCE !

To JEST decyzja Rady Miejskiej i Prezydenta Białegostoku.

Ty STARY DURNIU jeden ! 

POD SWOIM DOMEM ZBUDUJCIE SOBIE COŚ TAKIEGO !!!

 

NIE buduje sie takich rzeczy tuż przy samych domach / sypialniach gdzie są rodziny i dzieci !

 

Z
Zasmucony mieszkaniec

Cały cywilizowany świat wydaje grube miliony aby na nowo stworzyć miasto dla ludzi, a Białystok ugrzązł 40 lat wstecz i robi miasto dla samochodów. Zacofanie, ciemnogród, ignorancja, czy zwykły interes kolesi, którzy o tym decydują? !!! Sny o potędze wielu mieszkańców, którzy którzy dwa razy w życiu jechali autostrada przez Niemcy, ale nigdy nie widzieli Berlina, spełnione! Kasa w kieszeniach urzędników się zgadza ? Miasto zamiast przyciągać ludzi spoza Bstoku, wydających w nim pieniądze, zostanie rozjechane przez kierowców Tirów, którzy poza staniem na czerwonym świetle nigdy się w nim nie zatrzymają. Żeby nie było, zapłacą za to białostoczanie. Nie GDDKiA, jak być powinno. Za 25 lat będą tę obwodnicę zasypywać i z dumą sadzić drzewa, żeby za 50 lat było znowu normalnie. Trudno uwierzyć w głupotę, łatwiej zrozumieć, że ktoś się po prostu wzbogaci lub utrzyma władzę przecinając wstęgi. Jak na ironię nazwa się to trasą niepodległości. Betonowo-asfaltowa niezależność. Miś!!!!!!

 

G
Gość
W dniu 28.12.2015 o 15:20, fan napisał:

Być może jest zainteresowany sprawniejszym przejazdem przez miasto? Możliwych odpowiedzi jest wiele, ale podstawowe pytanie już padło. Ludzie kupujący tam mieszkania wiedzieli co jest w planach czy dopiero się zorientowali?

 


Te chamy obrażające mieszkańców Leśnej Doliny i Zielonych Wzgórz to albo urzędasy, albo pracownicy odpowiednich firm. Nie buduje się w normalnych państwach autostrad przez środek osiedli mieszkaniowych.

 

I przestańcie kłamać- w planach nigdy nie było mowy o budowie wielopasmowej drogi tylko zwykłej dwupasmówki w rodzaju Sikorskiego.

 

W tej chwili ludzie dostaną pod oknami autostradę-dosłownie kilka metrów od domów/mieszkań.

 

Blokowiska są tam od końca lat 80-tych, więc to bezpieczeństwo ludzi i środowiska powinno mieć pierwszeństwo.

 

Efekt będzie taki, że dość modne i popularne osiedla mieszkaniowe staną się tymi najmniej popularnymi. Najbardziej stracą mieszkańcy -pewnie po kilkadziesiąt tysięcy od mieszkania na wartości.

g
gość
W dniu 15.08.2016 o 15:08, Zwieros napisał:

Dlaczego, pisząc o trasie przebiegu tejże drogi, czyli "Obwodnicy Zachodniej" - wydaj mi się - nikt nie wspomina o Lesie Bacieczkowskim, który ma być przecięty tą „obwodnicą”, położonych przy planowanej drodze łęgu olszowego ze źródliskiem dającym początek meandrującemu strumykowi i torfowisku niskim? W/w las jest obecnie miejscem odpoczynku mieszkańców Białegostoku, bo to jest las, a nie park miejski, ponieważ stworzyła go natura. W tym lesie rośnie bardzo dużo gatunków roślin, grzybów; żyje bardzo dużo gatunków owadów; są też i ptaki, których śpiewy umilają nam życie. Należy tylko zadbać o to by tam nikt nie wyrzucał śmieci. Tu liczę na media Białegostoku, które powinny włączyć się w wychowywanie mieszkańców tego miasta i policję również.    

Tam od strony torów chcą jeszcze wcisnąć osiedle mieszkaniowe, ziemia już chyba została sprzedana dla dewelopera. Ten las to ludzie zadepczą, zaśmiecą a psy zasra....ą.

Z
Zwieros
W dniu 20.01.2016 o 12:15, Gość napisał:

tak samo było z przedłożeniem piastowskiej. na wygodzie nie pozwolili nam wybudować asfaltowego boiska do koszykówki bo w planach za 15 lat będzie tu droga no i teraz faktycznie jest. mieszkańcy doskonale wiedzieli co się świeci. cześć oczywiście chciała protestować ale po co? największe oburzenie było w śród mieszkańców domków przy samym wylocie na Wasilków. wydaje mis ie ze teraz nikt nie wyobraża sobie jazdy po mieście bez tej drogi

 


Ale mieszkania znajdujące się przy takiej drodze na pewno staniały. 

Z
Zwieros
W dniu 25.03.2016 o 14:44, Adam Leśna Dolina napisał:

Mam nadzieję że inwestycja dojdzie do skutku

 


Mam nadzieję że inwestycja dojdzie do skutku

Widocznie nie wietrzysz mieszkania, by nie wpuszczać hałasu.

Z
Zwieros
W dniu 18.12.2015 o 09:26, wincent napisał:

Zadaniem bezrobotnych Białostoczan będzie obserwowanie jak towary wyprodukowane w innych miastach w komfortowych warunkach   jadą do Rosji, Białorusi czy na Litwę. Zamiast ekranów proponuję ławeczki dla POlityków może się czegoś przy  nauczą.

Zgadzam się z tym, ponieważ polityków, podobnie jak i wszelkie władze bardziej  interesuje to co powiększy ich konto w banku.

Z
Zwieros

c.d.

Przy wspomnianym lesie - borze sosnowym mamy  i inne miejsca z jeszcze większą  bioróżnorodnością - torfowisko niskie i łęg olszowy, które to siedliska także mogą być doskonałą bazą edukacyjną dla dzieci, młodzieży i dorosłych, ponieważ ze znajomością dzikiej przyrody jest gorzej niż źle, a to tylko dlatego, że były i obecnie są przeładowane programy nauczania biologii i nie ma czasu na to, by uczniów wyprowadzać w teren. Przecież człowiek pojawił się na tym świecie nie tylko po to by jeść i rozmnażać się, ale i poznawać dzieła Boga-Stwórcy. I to również odróżnia nas od istot mniej zorganizowanych.

 

W Gdańsku władze miejskie płacą tym, którzy prowadzają ludzi miasta po pobliskim lesie i innych ekosystemach, zapoznają ich z przyrodą tych siedlisk. Mam nadzieję, że i władze Białegostoku zadbają o to, by ludzie stolicy "Zielonych Płuc Polski" lepiej znali dziką przyrodę.

 

Poprowadzona droga tamtędy zmieni stosunki wodne do tego stopnia, że przestaną istnieć - te dwa ostatnie z wymienionych - cenne przyrodniczo miejsca, czyli łęg olszowy ze źródliskiem i torfowisko niskie, czyli bazy edukacyjna – podobnie jak i wymieniony wyżej bór sosnowy - w „zasięgu ręki”.

 
Z
Zwieros

Dlaczego, pisząc o trasie przebiegu tejże drogi, czyli "Obwodnicy Zachodniej" - wydaj mi się - nikt nie wspomina o Lesie Bacieczkowskim, który ma być przecięty tą „obwodnicą”, położonych przy planowanej drodze łęgu olszowego ze źródliskiem dającym początek meandrującemu strumykowi i torfowisku niskim?

W/w las jest obecnie miejscem odpoczynku mieszkańców Białegostoku, bo to jest las, a nie park miejski, ponieważ stworzyła go natura. W tym lesie rośnie bardzo dużo gatunków roślin, grzybów; żyje bardzo dużo gatunków owadów; są też i ptaki, których śpiewy umilają nam życie.

 

Należy tylko zadbać o to by tam nikt nie wyrzucał śmieci. Tu liczę na media Białegostoku, które powinny włączyć się w wychowywanie mieszkańców tego miasta i policję również. 

 
G
Gość
W dniu 06.08.2016 o 10:00, Halina napisał:

Nie podli i nie żałośni, ale mądrzy i przewidujący. Z kilometr dalej, w pobliżu torów, przestrzeni na taką drogę multum. Trzeba tylko mieć trochę wyobraźni. Dyskusja nie polega gościu na obrażaniu tylko na przekonywaniu a jak w szkole nie chciało się przyswajać żadnych wiadomości i rozwijać umysłu to teraz gościu  masz zawężony horyzont myślowy. Chyba że należysz do grona "szwagrów", którzy muszą na każdej inwestycji zarobić. A czas Bizancjum zaraz minie.  

Mądrzy i przewidujący, ale jakoś nie przewidzieli że jednak drogę która była planowana od kilkudziesięciu lat w końcu zrealizują. 

H
Halina
W dniu 17.12.2015 o 20:20, wat napisał:

"Inwestycje nie podoba się szczególnie mieszkańcom Zielonych Wzgórz, bo droga ma prowadzić w pobliżu ich bloków." Większość tego zielonogórskiego bydła doskonale wie, że zgodzili się zamieszkać na terenach przez które będzie w przyszłości przebiegała ruchliwa i głośna trasa, bo trasa ta była planowana już od Gierka (!). Teraz będą udawali, że nie wiedzieli o tym - nawet pewnie będą protestowali i próbowali zablokować budowę, żeby tylko ich pieski miały się gdzie wysrać. Podli i żałośni ludzie.

Nie podli i nie żałośni, ale mądrzy i przewidujący. Z kilometr dalej, w pobliżu torów, przestrzeni na taką drogę multum. Trzeba tylko mieć trochę wyobraźni. Dyskusja nie polega gościu na obrażaniu tylko na przekonywaniu a jak w szkole nie chciało się przyswajać żadnych wiadomości i rozwijać umysłu to teraz gościu  masz zawężony horyzont myślowy. Chyba że należysz do grona "szwagrów", którzy muszą na każdej inwestycji zarobić. A czas Bizancjum zaraz minie.  

p
piotr

jedyna  szansa teraz albo nigdy 

A
Adam Leśna Dolina

Mam nadzieję że inwestycja dojdzie do skutku

G
Gość

tak samo było z przedłożeniem piastowskiej. na wygodzie nie pozwolili nam wybudować asfaltowego boiska do koszykówki bo w planach za 15 lat będzie tu droga no i teraz faktycznie jest. mieszkańcy doskonale wiedzieli co się świeci. cześć oczywiście chciała protestować ale po co? największe oburzenie było w śród mieszkańców domków przy samym wylocie na Wasilków. wydaje mis ie ze teraz nikt nie wyobraża sobie jazdy po mieście bez tej drogi

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3