Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa Generalska bez pieniędzy i zgody. Zabraknie kawałka obwodnicy

Julia Szypulska [email protected] tel. 85 748 74 25
Miasto planuje przebudowę al. Jana Pawła II aż do skrzyżowania z ul. Narodowych Sił Zbrojnych.
Miasto planuje przebudowę al. Jana Pawła II aż do skrzyżowania z ul. Narodowych Sił Zbrojnych.
Niedługo będzie gotowa trasa generalska, ale ruch od strony Warszawy nadal będzie utrudniony. Powód? Roboty nie obejmą części ul. Kleeberga oraz skrzyżowania tej ulicy z al. Jana Pawła II. Powinno się budować w sposób zamknięty, inaczej droga nie spełnia swojej funkcji - komentuje prof. Władysław Gardziejczyk z Politechniki Białostockiej. Sytuację może zmienić unijne dofinansowanie.

Budowa ul. Kleeberga ruszy wiosną. Jest to ostatni niegotowy odcinek trasy generalskiej. Planowany standard to po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Cała trasa ma umożliwić sprawny przejazd od strony Warszawy do Augustowa, czy przejścia granicznego w Bobrownikach. Kierowców czeka jednak niemiła niespodzianka. Okazało się bowiem, że wspomniany standard dotyczy tylko części ul. Kleeberga.

- Do wiaduktu kolejowego będą po dwa pasy, natomiast dalej, w stronę skrzyżowania z al. Jana Pawła II tylko po jednym - informuje Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji w białostockim magistracie.

Ten ostatni odcinek ma 780 metrów. Nic się też nie zmieni na samym wlocie od strony Warszawy, na skrzyżowaniu ul. Kleeberga z al. Jana Pawła II. Inwestycje w tym rejonie leżą w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ta zaś póki co, nie ma na nie pieniędzy.

- Aktualnie nie prowadzimy prac przygotowawczych do przebudowy odcinka pomiędzy granicą administracyjną miasta (tory), a wybudowanym odcinkiem Jeżewo - Białystok - informuje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy GDDKiA w Białymstoku.

Twierdzi też, że całość mogła być gotowa już dzisiaj, w ramach budowy trasy do Jeżewa. Jednak w latach 2005-2006 miasto nie uzgodniło z GDDKiA koncepcji węzła komunikacyjnego. - Spośród kilkunastu przedstawionych przez nas wariantów żaden nie znalazł uznania w oczach miejskich planistów - wskazuje Malinowski. - A był to ostatni moment. W związku z brakiem uzgodnień ze strony miasta, odcinek ten został wyłączony z opracowań.

Teraz jest już za późno. W efekcie rozpędzone na trasie z Jeżewa samochody nadal będą wjeżdżać w wąski przesmyk al. Jana Pawła II i tworzyć zatory. Podobnie będzie, jeśli skręcą w ul. Kleeberga. Rozpędzą się dopiero za wiaduktem. W ocenie ekspertów, w tej sytuacji trasa generalska nie do końca spełni swoje zadanie.

- Konkretna droga wtedy spełnia swoją funkcję, gdy na całej długości ma odpowiednią przepustowość i gdy punkty przejmujące ruch, np. skrzyżowania działają sprawnie - uważa prof. Władysław Gardziejczyk z PB. - Gdy zaś natężenie ruchu jest takie samo, a w pewnym momencie droga się zwęża, mogą powstać korki. Można to porównać do łańcucha, w którym najsłabsze ogniwo decyduje o sprawności całego mechanizmu.

Miasto odpiera zarzuty GDDKiA. Negatywną opinię wydało ono po uzyskaniu fachowej ekspertyzy. - Przedstawione rozwiązania stawiały w pozycji uprzywilejowanej ul. Kleeberga i skrzyżowanie z nią - wyjaśnia Janusz Ostrowski. - Natomiast dla nas równie ważna, jako trasa wylotowa z miasta, była al. Jana Pawła II.

Dodaje też, że magistrat opracował koncepcję, która zakłada przebudowę al. JP II od ul. Narodowych Sił Zbrojnych aż do węzła Porosły oraz wspomnianego odcinka ul. Kleeberga. Ma to kosztować 85 mln zł. Miasto liczy na dofinansowanie w ramach kolejnej perspektywy finansowej.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny