Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tranzyt tirów przez Białystok. Nakaz jazdy przez ul. Ciołkowskiego i Dywizjonu 303. Mieszkańcy Piastowskiej i Branickiego odpoczną?

Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Tiry powinny jechać ul. Dywizjonu 303 i Ciołkowskiego. Tak nakazują znaki
Tiry powinny jechać ul. Dywizjonu 303 i Ciołkowskiego. Tak nakazują znaki Jarosław Jabłoński
Koniec udręki mieszkańców bloków przy ulicy Piastowskiej w Białymstoku. Po wielu latach tiry w tranzycie na Lublin i Kuźnicę muszą w końcu omijać os. Piasta. Miasto wprowadziło nowa organizację ruchu. Nie wszyscy jednak kierowcy jadący ciężarówkami tranzytowymi patrzą na znaki.

- Informacje dotyczące przebiegu tranzytu z ul. Sosabowskiego w kierunku Sulika i potem Ciołkowskiego oraz z ul. Suchowolca w kierunku Kuronia i Dywizjonu 303 do Ciołkowskiego zostały umieszczone na tablicach kierunkowych i bramownicach nad jezdniami. informuje Anna Kowalska z biura komunikacji społecznej białostockiego magistratu.

Czytaj też: Widoki na ekpresówkę na południe od Białegostoku

Ruch tranzytowy na ul. Piastowskiej od lat dawał się we znaki mieszkańcom. To m.in. tą ulicą prowadzi droga krajowa nr 19 (Lublin - Kuźnica). Każdego dnia trasę przemierzały setki tirów. Ludzie liczyli, że ich życie wróci do normy, gdy zakończy się budowa miejskiej obwodnicy i domknięty zostanie tzw. białostocki trójkąt drogowy: Trasa Generalaska-Trasa Niepodległości-Ciołkowskiego. A wtedy tą ostatnią ulicą pojadą tiry w stronę Lublina lub Kuźnicy. Tak wielokrotnie obiecywali urzędnicy. Tłumaczyli, że starają się o zmianę przebiegu DK 19, by tiry opuściły Branickiego i Piastowską.

W maju zeszłego roku okazało się, że na przeszkodzie stanęły uwarunkowania zawarte w projekcie ul. Ciołkowskiego. Na odcinku od ulicy gen. Sulika do Nowowarszawskiej została wybudowana jako droga wojewódzka. To oznacza, że ten odcinek nie mógł być drogą krajową. Urzędnicy zapewniali jednak, że jest szansa na poprawę i wyprowadzenie tirów z centrum - przynajmniej częściowe. Wyznaczenie trasy pojazdom ciężarowym poruszającym się w tranzycie było planowane na 2020 rok. W związku z powyższym została opracowana dokumentacja dostosowująca oznakowanie do ruchu pojazdów ciężarowych z kierunku Lublina na ulicę J. Kuronia – Dywizjonu 303 i K. Ciołkowskiego do ulicy gen. N. Sulika i analogicznie z kierunku Bobrownik w kierunku Lublina.

Zobacz także: Poślizg w Porosłach. Otwarcie węzła się opóźni

W maju 2020 roku okazało się , że zamiary trafią na półkę.

- Zrealizowanie tych planów wiąże się jednak z dużym zakresem prac, wymagającym m.in. wykonania nowego oznakowania - zarówno bardzo wielu tablic, jak i oznakowania poziomego, a także przestawienia sygnalizacji świetlnej - tłumaczyła Anna Kowalska.

Podkreślała, że to wszystko oznaczało duże koszty, a przez uszczuplenia podatkowe i epidemię miasto nie ma pieniędzy.

Nazajutrz po naszej publikacji władze jednak obiecały, że do końca czerwca tiry znikną z ul. Piastowskiej. Zostaną puszczone ul. Ciołkowskiego od ul. Sulika do Dywizjonu 303.

Nowe oznakowanie jest między innymi na dwupoziomowym skrzyżowaniu Sosabowskiego-Sulika -Kazimierza Wielkiego. W tę ostatnią ulicę skręcali do tej pory kierowcy jadący od Andersa w drodze na Lublin. Teraz powinni jechać prosto aż do skrzyżowania ul. Sulika i Ciołkowskiego. Tablice są też na tej ostatniej na rondzie Meyera. I choć do tego miejsca kierowcy jadący od Lublina powinny docierać już nie przez ul. Dojlidy Fabryczne, a Kuronia i Dywizjonu 303, to na rondzie Meyera zamiast jechać prosto Ciołkowskiego, skręcają w Branickiego i jadą w kierunku Piastowskiej. To nadal oficjalny ślad drogi krajowej nr 19, ale nowe informacje umieszczone na tablicach kierunkowych i bramowicach powinny skłaniać kierowców tirów do wyboru innej trasy.

- Trzeba jednak pamiętać, że musi upłynąć trochę czasu, zanim kierowcy przyzwyczają się do wskazań dotyczących innej trasy przejazdu

- mówi Anna Kowalska.

Zdarza się jednak, że mimo wprowadzenia nowego oznakowania, stare tablice pozostały. Tak jak na wysokości skrzyżowania Piastowska i Nowowarszawska, gdzie stoi tabliczka "Tranzyt". To może utwierdzać kierowców, że jadą pożądaną trasą.

Długo wyczekiwana Trasa Niepodległości wreszcie została otwarta. Od niedawna mieszkańcy miasta mogą do woli jeździć nową drogą. Jak ją oceniają? Zapytaliśmy o to naszych Internautów. Czytaj też: Kierowcy mają zastrzeżenia do znaków. Zamiast nazw ulic, tylko nazwy osiedliTrasa niepodległości na stulecie niepodległości Białegostoku. Nowa droga już otwarta dla ruchu

Trasa Niepodległości w Białymstoku: Kierowcy komentują nową ...

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny