Tramwaje w Białymstoku? Zobacz jak mógłbyś jeździć. Instytut Sobieskiego narysował nam linie tramwajowe

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
W śródmieściu tramwaj jechałby od dworca PKS ul. św, Rocha, później ul. Lipową, by ominąć Rynek Kościuszki ulicą Białówny  i skręcił w ul. Sienkiewicza. Druga nitka biegłaby zaś od skrzyżowania ul. Lipowej z  ul. Liniarskiego w stronę ul. Skłodowskiej, by skręcić w ul. Waszyngtona.
W śródmieściu tramwaj jechałby od dworca PKS ul. św, Rocha, później ul. Lipową, by ominąć Rynek Kościuszki ulicą Białówny i skręcił w ul. Sienkiewicza. Druga nitka biegłaby zaś od skrzyżowania ul. Lipowej z ul. Liniarskiego w stronę ul. Skłodowskiej, by skręcić w ul. Waszyngtona. Instytut Sobieskiego
Instytut Sobieskiego przygotował raport, w którym widzimy jakimi trasami mogłyby w Białymstoku jeździć tramwaje.

Biorąc pod uwagę wysokie koszty budowy infrastruktury tramwajowej oraz taboru, a także występujący w Białymstoku popyt na usługi przewozowe, tramwaj nie jest obecnie brany pod uwagę jako alternatywny środek transport.

Taką odpowiedź dostaliśmy od Elizy Bilewicz-Roszkowskiej z magistratu, gdy spytaliśmy, czy władze miasta mogą rozważyć wprowadzenie do Białegostoku tramwajów.

Po mieście jeździły tramwaje, a ludzie bawili się w Rozkoszy

- Budowa linii nie jest tak droga jak może się wydawać. Na przykład w Olsztynie kosztowało to ok. 400 mln zł, ale 85 proc. kosztów pokryła UE - mówi Łukasz Zaborowski z Instytutu Sobieskiego.

Jest autorem raportu „Tramwaj dla polskich miast”, w którym ujęty jest również Białystok.

- Wasze miasto ma 300 tys. mieszkańców. Tramwaje powinny być standardem. To nie tylko wygoda dla pasażerów, szybkość dojazdu i nadanie miastu wielkomiejskości, ale też w dalszej perspektywie - oszczędność dla budżetu. Drogi są workami bez dnia. Stale trzeba je naprawiać - mówi Zaborowski.

W ramach raportu powstały poglądowe schematy przebiegu linii tramwajowych.

I tak w śródmieściu tramwaj jechałby od dworca PKS ul. św, Rocha, później ul. Lipową, by ominąć Rynek Kościuszki ulicą Białówny i skręcił w ul. Sienkiewicza. Druga nitka biegłaby zaś od skrzyżowania ul. Lipowej z ul. Liniarskiego w stronę ul. Skłodowskiej, by skręcić w ul. Waszyngtona.

Konka. Po Białymstoku też jeździły tramwaje

Kolejna trasa wiodłaby od zbiegu ul. Sienkiewicza z Białówny, przecięła Rynek Kościuszki od strony kościoła farnego, by po minięciu placu Jana Pawła II skręcić w ul. Mickiewicza.

Tramwaj jechałby też od okolic Pałacu Branickich ul. Mickiewicza, by skręcić w lewo w ul. Miłosza i później prosto w ul. Piastowką, by skręcić w ul. Chrobrego.

Na innej mapie widzimy jak tramwaj mógłby przejechać z Nowego Miasta do okolic ul. Zwierzynieckiej. Zgodnie z propozycją Instytutu Sobieskiego do tramwaju wsiedlibyśmy przy ul. Pułaskiego, by skręcić w lewo w Żeromskiego, a później ul. Zachodnią i Wiejską dotrzeć do ul. Kaczorowskiego.

Kolejna mapa pokazuje jak z osiedla Wysoki Stoczek przejechalibyśmy w dwóch kierunkach - na Dziesięciny i na Antoniuk. Z ul. Swobodnej skręcilibyśmy w al. Konstytucji 3 Maja , by u zbiegu z ul. Antoniu Fabryczny pojechać w lewo w ul. Produkcyjną, by później skręcić w Jarzębinową i przecinając ul. Gajową dotrzeć do ul. Palmowej.

Konka. Po Białymstoku też jeździły tramwaje

Jeśli podróżowalibyśmy w kierunku Centrum, to na skrzyżowaniu z al. Konstytucji 3 Maja skręcilibyśmy w ul. Antoniuk Fabryczny, by ul. Antoniukowską i Knyszyńską wjechać pod wiaduktem Dąbrowskiego w ul. Kolejową.

Z Wysokiego Stoczka dostalibyśmy się też w okolice Fast. Z al. Konstytucji 3 Maja skierowalibyśmy się w ul. Swobodną, Kołłątaja , by skręcić w ul. Herberta i w górę ul. Pietkuna, by jadąc przez ul. Okulickiego skręcić w Przędzalnianą.

Ciekawie przedstawia się też skomunikowanie Zielonych Wzgórz z Osiedlem Młodych. Z ul. Zielonogórskiej skręcilibyśmy we Wrocławską, by pojechać prosto Sikorskiego i skręcić w prawo w Witosa i Marczukowską dojechać do ul. Hetmańskiej. I stamtąd już prosto do ronda Reagana, by skręcić w ul. Zwycięstwa.

Według raportu linie tramwajowe liczyłyby na terenie miasta 25 kilometrów i 45 przystanków.

Postanowiliśmy przyjrzeć się miejscom, wydarzeniom i imprezom, które istnieją w Polsce czy na świecie a które mogłyby powstać także w Białymstoku. Część z nich jest realna, część to tylko marzenia, a część trzeba potraktować z przymrużeniem oka. Zapraszamy na subiektywne zestawienie stworzone przez naszą redakcję.

Czego brakuje w Białymstoku? Oto nasze propozycje [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 40

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mark
Tak, to tramwaj jest niezbędny w Białymstoku, popieram
E
Elo
Dobrze że są ludzie trzeźwo myślący.

A do tych dla których tramwaj jest wyznacznikiem wielkomiejskości i nowoczesności - poważni jesteście?

Po całkowitym wywaleniu ruchu tranzytowego z miasta odciąży się "obwodnica" i dzięki temu jadąc z jednego końca miasta na drugi będzie można jak człowiek śmignąć domkniętą obwodówką, jak już ją dokończą.

Tramwaje są w Białymstoku niepotrzebne, S19 wokół tak. Oddanie zakończonej obwodówki do przestrzeni miejskiej, a nie tranzytowej uwolni tyle przepustowości że doczekać będzie można spokojnie zasadności metra czy kolejki podwieszanej - kilkadziesiąt lat.
G
Gość
~kunegunda Proponuję przyjechać do Białegostoku z wydrukowanymi projektami linii tramwajowych i przejść się (nie przejechać autem) proponowanymi trasami. Następnie wróć na forum Porannego i przeproś.
A
Adrian
Może by tak dla białostockich tramwajów zamontować panele słoneczne, turbiny wiatrowy i młynki deszczowe na słupach trakcyjnych dla odnawialnego źródła energii żeby było by ekonomicznie i ekologicznie.
k
kunegunda
Zawsze byliśmy zadupiem (mentalnym także) i już tak pozostanie na wieki. Samolot niepotrzebny, tramwaj niepotrzebny, hala sportowa niepotrzebna, aquapark po co ? Inne miasta i ich mieszkańcy, którzy byli bardziej otwarci na świat i nie tacy ograniczeni korzystają z powodzeniem z wielu wynalazków cywilizacji a my podusimy się w tej przaśności. Naszym atutem pozostanie tylko kiszka, bimber i ćwokowatość.
G
Gość
Aby odciążyć zatłoczone i psujące się ulice wyrysujcie sieć połączeń i przystankówpromów kosmicznych
t
tesla
Kompletna bzdura. Dopiero beda korki
R
RYŻY TUX
JUŻ MAMY LOTNISKO, zktórego latamy do HONOLULU.A TERAZ BĘDZIEMY JEZDZIĆ TRAMWAJAMI. A WYBUDUJE Partia Oszustów A CHYBA ŻE ZNAJDĄ SIĘ MILIONY OD FRANCUZÓW za STADION DOSTALIŚMY 80 mln, A GDZIE RESZTA.
S
Stały gość
Jeżeli to tak tanio to może ten instytut nam to sfinalizuje.
Nawet przez kładkę dla pieszych przez tory przy PKP puścili tramwaj.
Najśmieszniejsze w tym jest to że drogi się psują trzeba remontować, a infrastruktury tramwajowej już nie trzeba, tramwaje mają dożywotnią gwarancję.
Pisanie o tym że będzie szybciej, to też ciekawa sprawa, ciekawe jak, tramwaje przecież też muszą zatrzymywać się na światłach, których jest u nas cała masa, może nam w związku z tym poprawią ten system od sygnalizacji.
Piszą o liczbie mieszkańców, ale już o powierzchni miasta ani słowa, cała długość miast to tyle co Wał Miedzeszyński w Warszawie, jakieś 1/4 stolicy.i kary, energia drożeje, nie wiem
Teraz o smogu, jak to w zwyczaju mamy jak źle to u sąsiada, aby nie u nas. Energię elektryczną trzeba jakoś wyprodukować, elektrowni atomowych jeszcze nie mamy, natomiast mamy elektrownie węglowe, ale co tam, tam mogą dymić aby nie u nas. A UE wali kary, w tym roku miały być ogromne podwyżki opłat za energię, głównie dla firm, tylko dzięki pokryciu kosztów przez skarb państwa trochę to zostanie zwolnione. Tak więc opłaty za energię na pewno będą bardzo dużym obciążeniem dla budżetu miasta, nie ma co tu wciskać ludziom że to taki tani interes.
Ten instytut prawdopodobnie działa na korzyść jakichś ludzi którzy chcą czerpać z tego zyski, sami od siebie nie wymyślili żeby to opracować, musiał ktoś im za to zapłacić.
M
Międzymiastowy
Z doświadczenia po tym co się dzieje w Olsztynie, nie uważam żeby tramwaje były dobrym pomysłem. Białystok jest bardzo wygodnym miastem pod względem komunikacji miejskiej, nie wiem po co to zmieniać.
M
Miejscowy
Po obejrzeniu kresek na mapie, bezcennym byłoby zobaczyć wyraz twarzy "eksperta" od rysowania linii podczas spaceru wytyczonym przez niego szlakiem.
Żenujące pomysły.
Perspektywa z satelity.
G
Gość
Ludzie mieszkający na wschodzie mają mentalność postsowiecką. Boją się wszystkiego co nowe i inne niż dotychczas spotykane. I wszechobecne kompleksy....
Z
Zack
Sr..w banie. Ćwierć wieku temu gadali o metrze.
G
Gość
tylko tramwaju brakuje, litości
G
Gość
Bardzo dobry pomysł! Popieram.
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie