Taki jest efekt decyzji Grupy Casino, która postanowiła sprzedać swoje sieci sklepów Geant i Leader Price. Już wiadomo, że 19 hipermarketów przejmie Real, należący do niemieckiej grupy Metro. Z kolei 220 dyskontów Leader Price, w tym pięć białostockich, kupi brytyjska sieć Tesco. Co to oznacza dla tych placówek i ich klientów?
Przemeblowanie w sieci
- Zmienią się nie tylko szyldy, ale także wystrój sklepów i oferta - powiedział wczoraj "Porannemu" Michał Kubajek z Tesco Polska. - Nowe placówki będą urządzone na podobieństwo funkcjonujących już małych sklepów Tesco o powierzchni około tysiąca metrów kwadratowych. Z półek znikną produkty z logo Leader Price, a pojawi się nasza oferta. W tym wiele produktów pod własną marką.
Klientami Leader Price są z reguły ludzie o mniej zasobnych portfelach i wielu z nich już dziś obawia się, że zmiana szyldu może oznaczać wyższe ceny.
- Nie ma obaw - uspokaja Kubajek. - Mamy zróżnicowaną ofertę. Tesco ma w sprzedaży ponad 3 tysiące produktów, podzielonych na dwa segmenty, które różnią się jakością i ceną.
Chcą współpracować
Przed podpisaniem umowy z Casino brytyjska sieć Tesco miała w Polsce 107 sklepów i zatrudniała ponad 20 tysięcy pracowników. Jej obroty w ubiegłym roku wyniosły 5,3 miliarda zł. Po sfinalizowaniu transakcji udziały rynkowe Tesco w Polsce wzrosną z 13,8 proc. do 17,4 procent.
W Białymstoku wszystkie sklepy Leader Price funkcjonują na zasadzie franczyzy (prowadzenie działalności w lokalu innej firmy, ale na swoich zasadach - przyp. red). Cztery zawarły umowę z siecią PMB Market, a jeden z ełcką firmą Fidis. Jak zapewnia przedstawiciel Tesco, nowy właściciel będzie zainteresowany przedłużeniem tego typu umów i ich renegocjacją.
Również zarząd PMB Market, który zadowolony jest ze współpracy z Leader Price, chciałby kontynuować współpracę po zmianie szyldu.
- Wszystko oczywiście będzie zależało od warunków nowej umowy - powiedział wczoraj "Porannemu" Wiktor Sidorczuk, prezes PMB Market. - Tu wszystko jest ważne: formuła współpracy, warunki płatności, oferta, cena, itp.
Do zmiany szyldów dojdzie za kilka miesięcy. Najpierw zgodę na przejęcie sieci Leader Price przez Tesco musi wyrazić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zakup dyskontów od Grupy Casino jest zgodny z nową strategią Tesco tworzenia sklepów o zróżnicowanej wielkości. Z kolei Casino sprzedaje swoje sieci w Polsce, bo potrzebuje pieniędzy na spłatę części zadłużenia. Zamierza też pozbyć się reszty swojego majątku w Polsce, w tym m.in. pięciu stacji benzynowych i gruntów pod cztery centra handlowe.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?