Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teleporada po godzinach pracy przychodni i w weekendy. Rusza Teleplatforma Pierwszego Kontaktu

Izolda Hukałowicz
Izolda Hukałowicz
Ten numer warto zapamiętać! Rusza Teleplatforma Pierwszego Kontaktu
Ten numer warto zapamiętać! Rusza Teleplatforma Pierwszego Kontaktu Pixabay
Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200 – pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.

Każdy z nas potrzebował pomocy lekarskiej w nocy lub w dni wolne od pracy, gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej są nieczynne. Teraz otrzymanie takiej pomocy ma być prostsze. Narodowy Fundusz Zdrowia udostępnił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Czym ona jest? Jaką pomoc można uzyskać, korzystając z niej i na jakich zasadach? Zapytaliśmy o to Macieja Bogdana Olesińskiego, dyrektora Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.

Czym jest Teleplatforma Pierwszego Kontaktu?

Maciej Bogdan Olesiński: Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta w sytuacji nagłego zachorowania, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc wystarczy mieć telefon i zadzwonić na bezpłatny numer: 800 137 200, a osoby niesłyszące mogą skorzystać z wideoczatu.

Kiedy ruszy TPK? Kiedy będzie można dzwonić?

Teleplatforma jest już dostępna, a więc można już zadzwonić i skorzystać z pomocy medycznej po godzinach pracy poradni podstawowej opieki zdrowotnej. Przed nami długi weekend czerwcowy, a więc czas, kiedy taka forma kontaktu z lekarzem czy pielęgniarką może być pomocna.

Czym TPK różni się od nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej? Przecież już teraz można zadzwonić do lekarza dyżurującego w ramach opieki nocnej i świątecznej?

Teleplatforma to jeden z kroków zmian w systemie usług medycznych – „przeniesienie” nocnej i świątecznej opieki w realia online. Jest to uzupełnienie znanych już nam form kontaktu z placówkami medycznymi. Konsultacje w ramach TPK udzielane są przez telefon, przy czym Teleplatforma realizuje szeroki zakres spraw do załatwienia: poradnictwo medyczne, wystawienie e-recepty, e-skierowania, e-zwolnienia, pomoc w znalezieniu najbliższej stacjonarnej nocnej i świątecznej opieki medycznej.

Dużym plusem jest też jednolity numer telefonu w skali całego kraju. To oznacza, że bez względu, w jakim miejscu Polski akurat przebywamy, możemy zadzwonić na 800 137 200 i uzyskać wsparcie.

Kto może z niej skorzystać? Czy trzeba być ubezpieczonym?

Na bezpłatny numer mogą dzwonić osoby ubezpieczone, które przebywają na terenie kraju. Już wspomniałem, że będzie weryfikowany nasz tytuł do świadczenia. Lekarz, pielęgniarka czy też położna TPK stają się lekarzem, pielęgniarką, położoną ubezpieczenia zdrowotnego. Platforma nie obsługuje połączeń wykonywanych poza granicami Polski.

Czy osoby niepełnoletnie, np. 16-letnie, mogą dzwonić bez wiedzy opiekuna?

Zasady są jednolite, osoby od 16. roku życia korzystają ze świadczeń medycznych w obecności rodzica czy opiekuna prawnego.

Kiedy można zadzwonić na numer TPK? W jakich godzinach, dniach?

Pacjenci mogą skorzystać z telekonsultacji poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli: od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia oraz w soboty i niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.

W jakich sytuacjach możemy zadzwonić na TPK?

Z TPK można skorzystać w sytuacji nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ. W przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy.

Z kim połączymy się? Czy połączymy się z personelem medycznym z naszego województwa?

System jest ujednolicony i pozwala połączyć się z całego kraju w jedno miejsce obsługiwane przez pracowników medycznych.

Co możemy uzyskać w ramach rozmowy?

Kontaktując się z TPK, możemy liczyć na telekonslutację pielęgniarki (położnej) lub lekarza. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i wygodnie.

Jak wygląda taka rozmowa?

Po połączeniu, najpierw wysłuchamy krótkiego komunikatu informującego o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, wybieramy język, w którym będzie udzielana konsultacja.

W pierwszej kolejności połączy się z nami pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi z nami wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas połączenia możemy liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porady, jak dalej mamy postępować. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że potrzebujemy jednak dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje nas do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego wcześniej przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, możemy otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować nas do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli będziemy potrzebować osobistego kontaktu z lekarzem.

Czy z TPK mogą skorzystać obcokrajowcy? Wspominał Pan też o osobach niesłyszących.

Tak, platforma jest dostępna dla osób niesłyszących. Specjalnie z myślą o nich teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego. Z teleplatformy mogą również skorzystać obcokrajowcy, którzy posiadają tytuł do świadczeń. Porady udzielane są w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim, ukraińskim.

Ile pielęgniarek i lekarzy będzie pracowało w TPK?

Pod numerem 800 137 200 dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze gotowi do udzielenia pomocy dzwoniącym pacjentom. Liczba personelu jest dostosowana adekwatnie do potrzeb.

Link do strony z wideoczatem dla osób niesłyszących: Wideorozmowa z tłumaczem języka migowego (KLIKNIJ)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny