reklama

Teatr Muzyczny Roma. Aida. Nowy musical już na scenie. Recenzja

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Zaktualizowano 
Teatr Muzyczny Roma - Aida - Anastazja Simińska Kajus W. Pyrz
Coraz lepszy dojazd do Warszawy pozwala wielbicielom musicali na zobaczenie w Teatrze Muzycznym Roma „Aidy” – światowego przeboju z muzyką Eltona Johna. Wśród twórców są artyści znani z sceny opery przy Odeskiej.

Taką postacią jest przede wszystkim Agnieszka Przekupień. W Białymstoku była nieszczęśliwie zakochaną Larą w „Doktorze Żywago”, w „Aidzie” kreuje Amneris – postać, która z operetkowej księżniczki musi zmienić się w pełną rozwagi, świadomą swojej władzy kobietę.

I to właśnie jej postać z miejsca kupuje publiczność na początku pierwszego aktu, kiedy zgrywa idiotkę zapatrzoną jedynie w swój wygląd. Stylizacja Amneris, łącząca jakąś przepaskę biodrową z butami sportowymi na sporej platformie, to dopiero początek wizualnej orgii. Bo za chwilę ze sceny popłynie niezwykle dynamiczny song „W rękawie as” utrzymany w stylistyce przebojów wytwórni Motown z lat 60. XX wieku.

Źródło: TVN24

Kiedy widzowie rytmicznie kołysząc się w fotelach myślą, ze to już koniec, nagle projekcje multimedialne Adama Kellera zamieniają ascetyczną scenografię Mariusza Napierały w wybieg prawdziwego pokazu mody. Stylizacje poszczególnych tancerek, zaprojektowane przez Dorotę Kołodyńską, zasługują wręcz na osobną galerię w internecie.

Pomysłowa projektantka przy pomocy dosłownie atrybutów takich jak nakrycie głowy czy laska, oznacza Faraona, czy jego wroga Dżosera, zresztą w kurtce przypominającej niemieckie mundury spod igły Hugo Bossa. Nubijskich niewolników przyodziewa w malownicze łachmany upodabniając ich do uchodźców z bratobójczych wojen, które wciąż rozpalają kontynent afrykański. Do tego perfekcyjne tancerki prowadzone przez choreografkę Agnieszkę Brańską (znaną w Białymstoku z genialnych scen zbiorowych w „Księdze dżungli”) i idealnie zgrany chórek z miejsca sygnalizują, że to musical na najwyższym poziomie.

Takich scen oczywiście będzie znacznie więcej - choćby taniec wojowników Radamesa, widowiskowy „Taniec sukni”. Na scenie Romy idealnie współbrzmią ze sobą pomysły reżysera – Wojciecha Kępczyńskiego z choreografią Brańskiej.
Podróż po Nilu, wyczarowane przy pomocy prostych pomysłów pałacowe labirynty, czy urzekająca scena otwierająca drugi akt na pewno na długo pozostaną w pamięci fanów musicali, szczególnie że często towarzyszą im pełne emocji songi w przekładzie Michała Wojnarowskiego.

W roli Aidy widziałem i słyszałem Anastazję Simińską. Mocny głos i równie silny charakter emanujący ze sceny Romy z miejsca czynią z niej główną postać tego miłosnego, ale też i społecznego dramatu. 27-letnia aktorka ma ogromny potencjał i wierzy się każdemu jej słowu i wyśpiewanej nucie.

Cztery lata starsza Zofia Nowakowska jako Amneris w drugiej części musicalu zachwyca dramatyzmem i mocą swojego głosu. To ona musi przejść największą przemianę charakterologiczną, z rozkapryszonej wiecznej narzeczonej stać się świadomą swojej siły księżniczką.

Świetnie prezentuje się na scenie kończący właśnie studia aktorskie także 27-letni Marcin Franc. Obdarzony niezwykłą energią, wręcz młodzieńczy, musi sprostać Simińskiej w najsławniejszym duecie musicalu „Gwiazdy piszą los”. Jego postać z żądnego podbojów, zawadiackiego żołnierza zmienia się w zakochanego w córce wroga zakochanego młodzieńca. Miłość wbrew wszystkim to stałe paliwo napędowe musicali, a młodzi aktorzy zdają się być do takich ról stworzeni.

„Aida” rozpoczyna się sceną w muzeum z egipskimi artefaktami i tak też się kończy. Ekipa Teatru Muzycznego Roma dzięki kunsztowi Eltona Johna i Tima Rice’a prezentuje wyjątkowo piękny sen na jawie.

Czytaj też: Teatr Muzyczny Roma. Aida Eltona Johna i Tima Rice’a. Kulisy produkcji (zdjęcia, wideo)

Teatr Muzyczny Roma - AIDA

PEŁNA OBSADA

AIDA
Natalia Piotrowska-Paciorek
Anastazja Simińska
Basia Gąsienica Giewont

RADAMES

Marcin Franc
Janek Traczyk
Paweł Mielewczyk

MEREB
Piotr Janusz
Michał Piprowski

FARAON
Wojciech Machnicki
Wojciech Paszkowski

AMNERIS
Zofia Nowakowska
Agnieszka Przekupień
Monika Rygasiewicz

DŻOSER
Jan Bzdawka
Janusz Kruciński
.

NEHEBKA
Katarzyna Kanabus
Maria Juźwin

AMONASTRO
Krzysztof Cybiński
Przemysław Redkowski

.

ZESPÓŁ WOKALNY
Agata Bieńkowska, Klaudia Buczniewska, Basia Gąsienica Giewont, Maria Juźwin, Patrycja Mizerska, Monika Rygasiewicz, Paweł Draszba, Kamil Frątczak, Jeremiasz Gzyl, Paweł Mielewczyk, Michał Piprowski, Andrzej Skorupa

SWINGI WOKALNE
Małgorzata Kampa, Anna Maria Wicka, Krzysztof Bartłomiejczyk, Robert Kampa

ZESPÓŁ TANECZNY
Anna Andrzejewska, Elżbieta Pruszko, Joanna Sikorska, Sara Sobieraj, Paulina Wojtkowska, Mariusz Bocianowski (dance captain), Dariusz Bujnowski, Maciej Kuchta, Jan Madej, Marcin Olszewski

SWINGI TANECZNE
Aleksandra Krajewska, Justyna Ostach, Mateusz Sobczak, Bartosz Wójcik

Twórcy i realizatorzy

Muzyka – ELTON JOHN
Teksty piosenek – TIM RICE
Libretto – LINDA WOOLVERTON oraz ROBERT FALLS i DAVID HENRY HWANG

Polska prapremiera: 26 października 2019 roku
Teatr Muzyczny ROMA

Produkcja oryginalnej inscenizacji Disney Theatrical Productions

Musical „AIDA” jest prezentowany na podstawie porozumienia
z Music Theatre International (Europe) Limited, www.mtishows.eu

Reżyseria – WOJCIECH KĘPCZYŃSKI
Przekład – MICHAŁ WOJNAROWSKI
Kierownictwo muzyczne, dyrygent – JAKUB LUBOWICZ
II reżyser – SEBASTIAN GONCIARZ
Współpraca reżyserska – EWA KONSTANCJA BUŁHAK
Scenografia – MARIUSZ NAPIERAŁA
Kostiumy – DOROTA KOŁODYŃSKA
Choreografia – AGNIESZKA BRAŃSKA
Reżyseria światła – MARC HEINZ
Reżyseria dźwięku – PAWEŁ KACPRZYCKI, JAN KLUSZEWSKI
Fryzury – JAGA HUPAŁO
Charakteryzacja – SERGIUSZ OSMAŃSKI
Projekcje multimedialne – ADAM KELLER
Kierownictwo techniczne – ANNA WAŚ
Asystent kierownika muzycznego – PIOTR SKÓRKA
Przygotowanie wokalne – LENA ZUCHNIAK, JACEK KOTLARSKI
Asystent scenografa – MONIKA OSTROWSKA
Współpraca kostiumologiczna – AREK CHRUSTOWSKI
Asystent kostiumografa – ANNA ADAMEK
Asystent choreografa – MARIUSZ BOCIANOWSKI
Asystent reżysera światła – JASPER NIJHOLT
Programowanie i realizacja światła oraz multimediów – MICHAŁ MARDAS
Programowanie i obsługa systemu VA – MICHAŁ MAŁCZAK
Asystentka – EWELINA KULAWIUK
Inspicjent – TOMASZ NARLOCH
Kierownictwo produkcji – ALINA RÓŻANKIEWICZ

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Byłam wczoraj na spektaklu z Anastazją Simińską (Aida), Agnieszką Przekupień (Amneris), Jankiem Traczykiem (Radames). Byli wspaniali, brawo. Tancerze również. ALE sam spektakl to .... Sama nie wiem co napisać. Niezbyt interesujący muzycznie, na scenie cały czas pusto, brak scenografii, ekrany ledowe pokazywały cały czas w większości podobne obrazy. Można to nazwać zamierzonym minimalizmem, ja to nazywam za daleko posunięta oszczędnością. Bardzo mało artystów na tak dużej scenie. Wyszłam z teatru i z muzyki nie pamietam prawie nic. Myślę tez, że reżysersko było niezbyt, bo jeżeli chce się stosować minimalizm to trzeba pokazać jakieś ciekawe pomysły.

G
Gość
26 października, 15:46, zenek:

Czekam na Straszny Dwór i Halkę z muzyką Krajewskiego.

27 października, 20:19, Gość:

Ja też:) Aida dostała takie baty od recenzentów, że gorszych dostać nie można.

Kępczyński zwariował.

Recenzje po premierze Aidy były fatalne. Jeśli kilku recenzentów pisze, iż po spektaklu żadnej piosenki nie można zapamiętać, to o czym my mówimy?

G
Gość
26 października, 15:46, zenek:

Czekam na Straszny Dwór i Halkę z muzyką Krajewskiego.

Ja też:) Aida dostała takie baty od recenzentów, że gorszych dostać nie można.

Kępczyński zwariował.

z
zenek

Czekam na Straszny Dwór i Halkę z muzyką Krajewskiego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3