Z dyrektorem umówiliśmy się, że w Teatrze Dramatycznym robię tylko prapremiery – śmieje się Andrzej Mastalerz, reżyser najnowszej białostockiej premiery. – Zaproponowałem sztukę „Naprzód, Freedonio!” i właśnie zbliżamy się do premiery.
Kanwą spektaklu są działania polityków w fikcyjnej Freedonii.
– Polityka zawsze jest brudna i zawsze jest fałszywa – mówi bez ogródek Mastalerz. – Mówię to z wielką przykrością. Chciałbym, żeby widzowie zdystansowali się od polityki. Jest wszechobecna, atakuje nas ze wszystkich stron i czasami brakuje nam takiego zdrowego dystansu, żeby należycie to ocenić. Jesteśmy codziennie bombardowani masą informacji prawdziwych, półprawdziwych, kłamliwych i często dajemy się im uwieść.
Teatralna Freedonia to raj podatkowy dla zagranicznych inwestorów. Państwo, którego głównym problemem jest uzależnienie polityki od wsparcia przedsiębiorców i brak transparentności finansów publicznych.
W spektaklu pojawi się młoda dziennikarka. Czy odkryje machinacje wytrawnych politycznych graczy?
– Moja postać ukazuje, czy dziś w ogóle możliwe jest pokazywanie w mediach prawdy – zdradza Beata Chyczewska, grająca rolę przedstawicielki mediów. – To ciekawie napisana rola i wszystkie wydarzenia doprowadzają do przemyśleń na temat uwodzenia politycznymi wizjami dziennikarzy, czy niezależności mediów.
Rolę lokalnego polityka, który chce włączyć Freedonię do struktur unijnych gra gościnnie Grzegorz Suski, aktor i reżyser polskiej prapremiery „Hobbita”, również w Teatrze Dramatycznym.
– Wydaje mi się, że politycy są po prostu ludźmi – mówi Suski. – Obraz polityka, kształtowany w mediach jest takim dziwnym tworem tworzonym na potrzeby mediów. Pracując nad moją postacią, chciałem pokazać polityka jako człowieka, bo przecież ludzie kłamią, są megalomanami, kochają, przeżywają, interesują się. Mój polityk ma wszystkie te namiętności, a w „Naprzód, Freedonio!” jest szansa na to, żeby pokazać polityka odbrązowionego, nie medialnego, ale podejrzanego w zaciszu gabinetów.
Polityka często idzie ramię w ramię z biznesem, a ten, przynajmniej we Freedonii, związany jest ze światkiem przestępczym.
– Gram takiego faceta, który z tylnego siedzenia pociąga za sznurki – zdradza Krzysztof Ławniczak. – Ma do wykonania pewne zadanie w tej sztuce i robi to dość skutecznie.
Na scenie oprócz młodej dziennikarki kolejną rolą kobiecą będzie postać żony polityka.
– Ona bardzo dobrze się odnajduje w Brukseli – śmieje się kreująca tę postać Arleta Godziszewska. – Bardzo jej się tam podoba, mniej podoba się własny mąż, ale nie wiem czy tak naprawdę jest z żonami w polityce. Wyobrażam sobie, że kiedy mąż dochodzi do władzy to ja, jako żona, choćby mi pokazali złote wiadro, i byłoby mnie na nie stać, to bym je nosiła na głowie, bo czemu nie?
Aktorka podkreśla rolę reżysera.
– Andrzej Mastalerz w pewnym momencie zabrał mi wszystkie środki aktorskie, wyczyścił, ale widzę, że to miało sens – zdradza kulisy pracy nad rolą Godziszewska. – W pewnym momencie trzeba się zatrzymać, wyczyścić do zera, żeby zacząć budować od początku, wyrzucić te wszystkie swoje farsowe naleciałości i spróbować narodzić się na nowo.
Andrzej Mastalerz oprócz reżyserii zajął się również opracowaniem muzycznym, kostiumy i scenografię zaprojektowała Joanna Walisiak. W spektaklu zagrają: Beata Chyczewska, Arleta Godziszewska, Monika Zaborska, Krzysztof Ławniczak, Dawid Malec oraz gościnnie Grzegorz Suski.
Polska prapremiera sztuki Mortimera Rogera odbędzie się 18 stycznia 2020 roku o godz. 19.00. Spektakl będzie można obejrzeć także: 19 stycznia o godz. 17.00, 24 stycznia o godz. 20.00 oraz 25 i 25 stycznia o godz. 17.00. Bilety na spektakl w cenie: 65 zł – premiera, 55 zł – normalny, 45 zł – ulgowy, 30 zł - studencki, 20 zł – szkolny oraz 5 zł – bilet dla osób bezrobotnych, dostępne są w kasie teatru oraz w sprzedaży internetowej na stronie: bilety.dramatyczny.pl.
„Naprzód, Freedonio!”
Roger Mortimer
Premiera: 18 stycznia 2019 r.
Scena Duża
Czas trwania: ok. 90 minut
Przekład: Bogusława Plisz-Góral
Reżyseria, opracowanie muzyczne: Andrzej Mastalerz
Scenografia, kostiumy: Joanna Walisiak-Jankowska
Obsada:
Beata Chyczewska - Cecile Lejeune - dziennikarka „Informatora Centralnego”
Arleta Godziszewska – Elena - żona Rugiera, jego rzecznik prasowy
Monika Zaborska - Dorothea Baumann - Niemka. Europejski Komisarz do Spraw Negocjacji Akcesyjnych. Nadzoruje wstąpienie Freedonii do UE
Dawid Malec - Valenki - asystent Luciernagi
Krzysztof Ławniczak - Victor Komarovich - oligarcha z Freedonii, sponsor i poplecznik politycznej kariery Luciernagi
Grzegorz Suski (gościnnie) - Rugier Luciernaga - polityk freedoński, przyszły komisarz UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Szwecja wyprowadza wojsko na ulice. "Żaden kraj w Europie nie jest w takiej sytuacji"
- Jaka będzie jesień? Sprawdź w naszym quizie, czy znasz jesienne przysłowia
- Jesienny trening mózgu dla bystrzaków. Czy rozwiążesz 12 zagadek? QUIZ
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!