Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teatr Dramatyczny. Białoruski „Beton” zakończy Kierunek Wschód

Jerzy Doroszkiewicz
Republikański Teatr Białoruskiej Dramaturgii w Mińsku pokaże spektakl dla dorosłych
Republikański Teatr Białoruskiej Dramaturgii w Mińsku pokaże spektakl dla dorosłych Mat. organizatora
Dobiega końca przegląd 
teatralny prezentujący 
kulturę pogranicza. Na finał przyjedzie z Mińska Republikański Teatr Białoruskiej 
Dramaturgii.

W sobotę dużą scenę Teatru Dramatycznego zaanektuje energetyczne „Wesele” teatru OKT z Wilna według tekstu Bertolta Brechta. Fabuła toczy się wokół przedmałżeńskiej utraty dziewictwa panny młodej. – Nie chodzi tylko o obłudną moralność i czystość, ale także o degradację tradycji i absurdalną deformację tego, co kiedyś było świętą częścią ludzkiej egzystencji, czyli ślubów, pogrzebów i ich celebracji – zapowiada reżyserujący przedstawienie Oskaras Korsunovas. Spektakl z Litwy zagrany zostanie z wyświetlanymi napisami.

Słów nie potrzebuje Republikański Teatr Białoruskiej Dramaturgii w Mińsku. Zaplanowany na niedzielny wieczór „Beton” będzie przyrównywał starogrecki mit o Orfeuszu i Eurydyce z współczesnością, z tysiącem stron randkowych i natłokiem możliwości szukania partnera.

Spektakle zaczynają się o godz. 19. Darmowe wejściówki dawno się rozeszły, ale warto czekać na wolne miejsca.

Od 28 września do 6 października odbędzie się trzecia edycja festiwalu „Kierunek Wschód” – przeglądu teatralnego prezentującego kulturę pogranicza, w tym przedstawienia zza wschod­niej granicy Polski. Wydarzenie realizowane jest z myślą o międzynarodowej idei Partnerstwa Wschodniego. W trakcie tegorocznego wydarzenia będziemy gościć m.in. teatry z Białorusi, Gruzji, Litwy i Ukrainy. Wydarzeniem specjalnym będzie koncert Magdaleny Warzechy „Kaprysy zaspokojone”. Wszystko za darmo. Klikając w kolejne zdjęcia dowiesz się, co i kiedy można zobaczyć i jak zdobyć darmowe wejściówki.

Teatr Dramatyczny. Festiwal Kierunek Wschód III. Pełny progr...

Opisy przedstawień

„Wesele” Bertolta Brechta mówi o moralnej dwulicowości społeczeństwa. Fabuła toczy się wokół przedmałżeńskiej utraty dziewictwa panny młodej. W sztuce sięgamy jednak głębiej. Nie chodzi tylko o obłudną moralność i czystość, ale także o degradację tradycji i absurdalną deformację tego, co kiedyś było świętą częścią ludzkiej egzystencji, czyli ślubów, pogrzebów i ich celebracji. Oczywiście mówimy również o problemach specyficznych dla Litwy, takich jak pewne komplikacje osób nowo przybyłych do miasta – ich niezdolność do zostania tak zwaną burżuazją i całkowite niezrozumienie procesów globalizacji, które chcąc nie chcąc na nich wpływają. Po pierwsze, jest to jednak wspaniała komedia, odbijająca jak w lustrze twarze nasze i naszych bliskich. Tutaj możemy się śmiać – jeśli nie z siebie, to przynajmniej z sąsiada i właśnie ta tradycja jest tutaj nieśmiertelna. Przyjazna satyra jest zawsze dobrą rzeczą. Przedstawienie ma otwarty charakter, jest w mim też dużo improwizacji. W spektaklu staramy się zamieszczać najnowsze wiadomości społeczne i polityczne, więc przedstawienie ciągle się zmienia. Jest otwarty na widza, co oznacza, że za każdym razem jest inny.

"Beton": Tysiące mil nadziei na ucieczkę przed miłością lub przed jej brakiem… Poszukiwanie zbawie- nia w tym, przed czym uciekamy… Tragiczne podobieństwo do bohaterów starogreckiego mitu o Orfeuszu i Eurydyce. Spotkanie z samotnością, która mieści się w jednolitym gigantycznym absolucie chłodu i bezduszności – betonie.
Autor spektaklu wyjaśnia że w „Betonie” połączył dwie opowieści. Z jednej strony mit Orfeusza i Eurydyki, gdzie Orfeusz nie może bez niej żyć, więc schodzi za nią do Hadesu, ale ponie- waż nie może się powstrzymać, żeby na nią nie spojrzeć, traci ją na zawsze, a wtedy wyrzeka się także innych kobiet. Z drugiej strony przygląda się współczesności, z tysiącem stron randkowych i natłokiem możliwości szukania partnera. Dziś dozwolone jest wzięcie rozwodu po raz setny. Bardzo niewielu spotyka dziś swoje drugie połowy i żyje razem w wierności i oddaniu. Dziś można zmieniać partnerów z byle powodu. Ten spektakl pokazuje przeciwieństwa: od mitu o całkowitej monogamii do współczesności, gdzie miłości już się nie docenia – dodaje autor.

Spektakl dla osób powyżej 18 roku życia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny